ראש העיר קריית שמונה, אביחי שטרן, סיפר הבוקר (שני) בריאיון ל-ynet כי לתחושתו, התשובות שקיבל מאלוף פיקוד הצפון אורי גורדין בפגישה שהתקיימה אמש עם ראשי הרשויות, היו לא ברורות בשום צורה. "הגיע הזמן שנקבל תשובות ברורות. אם האלוף היה מגלה את אותה תקיפות כלפי חיזבאללה, הייתי ישן יותר טוב בלילה", קבע שטרן - שהתעמת עם גורדין ונטש בזעם את הדיון.
(צילום: שמוליק דודפור)

"השאלות שלי לא נועדו לספק את יצר הסקרנות שלי אלא צריך להעביר את התשובות לתושבים. הם גם מצפים אחרי שמונה חודשים לתשובות ברורות. הם לא מכירים כתובת אחרת, רק אותנו - ראשי הרשויות. הם מצפים מאיתנו לתת תשובות. אם לי אין תשובות מגורמי הצבא והמדינה לתת להם, אז אני מוצא את עצמי הרבה פעמים חסר אונים ואת התושבים חסרי אונים. ישבנו בשקט מספיק זמן - שמונה חודשים - וזה מספיק זמן להכין תוכניות, לתת יעדים ולתת תשובות ברורות".
העימות אתמול, שפרטיו פורסמו לראשונה ב-ynet, החל אחרי שגורדין הציג בפני ראשי הרשויות מצגת שמתארת את הישגי צה"ל בתקיפות בדרום לבנון. גורדין פתח את המפגש לשאלות, ושטרן עימת אותו עם יכולות כיפת ברזל והצלחותיה נוכח הנפילות הרבות בעיר. בשלב מסוים הרוחות התלהטו, וגורדין - לדברי נוכחים בחדר - דפק בזעם על השולחן, מחה על כך שקוטעים את דבריו, קם מכיסאו וביקש לסיים את המפגש. שטרן, מצידו, צעק לעבר גורדין שעליו להתבייש בעצמו - ובחר לעזוב בעצמו את החדר של לשכת האלוף. לאחר מכן המשיך הדיון בלעדיו.
שטרן נשאל בריאיון אם הוא לא מאמין שישראל מכינה לחיזבאללה הפתעות, כפי שהבטיחה ההנהגה וגם ראשי הצבא. "אני רוצה להאמין שכן. אני לא באמת מצפה שיגידו לנו באיזה יום ואיזו שעה הולכים לתקוף, ואם הולכים לתקוף. ברור שזה לא הציפייה של אף אחד. אבל שידברו פחות ויעשו יותר. שמענו על קווים אדומים. אני יודע שביום שבת הייתה נורה אדומה בוהקת - טיל שנפל במרכז העיר, בבסיס צבאי. מה עוד צריך לקרות? אם היה טיל כזה על ת"א התגובה הייתה אותו הדבר? הדם שלנו שונה?".
ראש המועצה האזורית מעלה יוסף שמעון גואטה, שבנו ששון גואטה ח"כ מטעם הליכוד, טען מנגד: "לא משאירים אותנו באוויר. ליבי עם ראש קריית שמונה, אבל אתמול הוא שמע בדיון מעמיק מאלוף הפיקוד ומכלל הגורמים שהם עושים את המקסימום. נכון שהתוצאות לא מספקות אותנו, אין לנו מה להגיד לתושבים, אבל צריך לתת כבוד לאלוף. האמירה הזו לא הייתה צריכה להיאמר".
גואטה הדגיש: "מצד שני צריך להבין שהתושבים שלנו שמונה חודשים לא בבתים שלהם, יש פה חקלאות שחדלה להתקיים, יש הרבה בעיות באזור. אנחנו מקבלים תשובות ברורות ואני מאמין שבסוף יהיה פתרון. יבוא יום כמו שקרה בדרום, שצה"ל יכריע את המערכה בצפון ואנחנו נוכל לחזור בבטחה לבתים שלנו. מי ששמע את הדוח אתמול נרגע טיפה".
ראש העיר קריית שמונה, ביקר בתגובה את דבריו של גואטה, ואמר: "זו זכותו לחשוב כך. אני אחרי שמונה חודשים חושב שהגיע הזמן לתשובות ברורות - כיבדנו, תתנו כבוד. היינו סבלנים, אי-אפשר לשמוע את אותה רוטינה. הסבלנות של התושבים שלי פוקעת". שטרן הוסיף: "עם התנהלות כזאת, זה לא זלזול בתושבי העיר - זה זלזול בתושבי המדינה. שמונה חודשים אנחנו בלחימה, אף אחד לא אומר מה המטרות, מה הצפי. אני רק שומע על הסכמים, אף אחד לא יחזור על הסכמים שתלויים בדרום לבנון או באו"ם זה אף פעם לא החזיק מעמד".
2 צפייה בגלריה
מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, נפגש אתמול (א׳) עם ראשי הרשויות בצפון
מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, נפגש אתמול (א׳) עם ראשי הרשויות בצפון
פגישת אלוף הפיקוד עם ראשי הרשויות, בלי ראש העיר קריית שמונה
(צילום: דובר צה"ל)
2 צפייה בגלריה
מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, נפגש אתמול (א׳) עם ראשי הרשויות בצפון
מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, נפגש אתמול (א׳) עם ראשי הרשויות בצפון
אלוף הפיקוד גורדין. "הביע הערכה למנהיגות אמיתית"
(צילום: דובר צה"ל)
היום, אחרי הדיון הסוער של ראשי הרשויות ואלוף הפיקוד, פרסם דובר צה"ל הודעה שהתייחסה למפגש, לפיה אלוף גורדין אמר למשתתפים: "אני נחוש להמשיך לפעול ביחד איתכם, ביחד עם התושבים להשלמת המשימה - שינוי המצב הביטחוני בצפון. אין לי ספק שהביטחון יחזור".
לפי צה"ל, במסגרת הפגישה התקיים שיח עם ראשי הרשויות, שבו סקרו קצין האג"ם וקצין המודיעין של פיקוד הצפון, את עיקרי הערכת המצב עד כה ותהליכי האצת המוכנות להמשך הלחימה בגזרה. "האלוף הביע הערכה לראשי הרשויות והמועצות, שמפגינים מנהיגות אמיתית ומסירות, פועלים בשיתוף פעולה הדוק עם צה"ל ומהווים חלק בלתי נפרד מהשמירה על הביטחון בגזרה", נמסר.
"אנחנו במאמץ מבצעי מאוד רחב כדי לאתר את התשתיות של חיזבאללה ולהשמיד אותן", אמר גורדין לראשי הרשויות. "זה חלק משמעותי מתחושת הביטחון, אנחנו ננהל את זה ביחד. אני נחוש להמשיך לפעול ביחד איתכם וביחד עם התושבים כדי לחצות את התקופה המאוד מורכבת הזאת".
אחרי הדיווחים בעניין העימות, דובר צה"ל צירף להודעתו תמונות מהמפגש, שבהן לא נראה ראש העיר קריית שמונה שטרן. אמש פרסמו כמה מראשי הרשויות בצפון הודעת תמיכה בגורדין, ובמקביל גם בשטרן. "ראשי המועצות שהיו בפגישה מגבים את אלוף פיקוד הצפון על הפגישה והעשייה, ונותנים רוח גבית לצה"ל לפעול בעוצמה לביטחון מלא לתושבי הצפון", כתבו.
"האלוף הציג בפני ראשי הרשויות את תפיסת הפעולה של פיקוד הצפון, וראשי הרשויות דנו עימו באתגרים המשותפים במרחב. אנו מחזקים את ראש העיר קריית שמונה אל מול האתגר המורכב של ניהול עיר שמטווחת באופן יומיומי ומפונה מתושביה. אנו חזקים יחד וביחד ננצח את האויב", ציינו ראש מועצת שלומי גבי נעמן, ראש מועצת מבואות החרמון בני בן-מובחר, ראש מועצת יסוד המעלה תמיר שלום, ראש מועצת גולן אורי קלנר, ראש מועצת ראש פינה מוטי חטיאל וראש העיר מעלות תרשיחא מוטי בן דוד.
חלק מראשי הרשויות בצפון אמרו כי לא אהבו את הטונים הגבוהים שאליה הגיעה הפגישה אתמול, ויצאו בתמיכה באלוף הפיקוד. אורי קלנר, ראש המועצה האזורית גולן, פנה הלילה לשר הפנים משה ארבל וביקש להציג בפניו פרשנות אחרת לעימות. לדברי קלנר, "השתתפתי בפגישה עם אלוף פיקוד הצפון, והדברים כפי שראינו, אינם כפי שמשתמע מהמכתב. אני מגבה את האלוף בסיטואציה".
ראש רשות אחר, טען הבוקר מנגד כי יצא מאוכזב מהמפגש וכי הוא מבין לליבו של ראש העיר אביחי שטרן ולתסכול שלו מהמציאות. "גורדין ופקודיו חזרו להתאהב בעצמם והמצגות והשקופיות הן מה שמנחה אותם. זה היה פשוט מפגן מביך עבורם". לדבריו, "שוב שמענו דברי רהב על 'הורדנו את ההוא ואת ההוא', אבל די עם ההתייפייפות נפש הזאת. איזה הישגים הציגו בפנינו? מראים לנו הריסות בכפרים בדרום לבנון, אבל מישהו חושב שזה מנחם אותנו?".
ראש הרשות הסביר: "אני שומע את שטרן כבר שנה שלמה מתוסכל על כך שמגיע לישיבות הערכות המצב עם האלוף ואין שם עם מי לדבר ולא שומעים שם תשובות. אנחנו אוהבים את המדינה ומאמינים בה לא פחות או יותר מהדרג הצבאי, וכנבחרי ציבור עלינו לשאול ולבקש תשובות, גם אם השאלות לא מוצאות חן בעיני בכירי הצבא. אלוף הפיקוד לוקח את השאלות והביקורת שלנו למקום אישי".