ועדת החקירה מטעם מועצת זכויות האדם של האו"ם, שמונתה לאחר אירועי מבצע "שומר החומות", הגישה היום (חמישי) בוועדה השלישית באו"ם את דוח מסקנות החקירה, לפיו ישראל מבצעת פשעי מלחמה. הוועדה, בראשות נציבת מועצת זכויות האדם בעבר נאווי פילאי, גרסה כי "הכיבוש הישראלי לא חוקי, המדיניות של ישראל כוללת אלמנטים של פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות".
4 צפייה בגלריה
שני ו אסף אביגל באו"ם
שני ו אסף אביגל באו"ם
שני ואסף אביגל באו"ם
(צילום: הקונסוליה הישראלית בניו יורק)
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, שנכח בדיון לצד שני ואסף אביגל, הוריו של עידו בן ה-5 שנהרג מירי רקטה של חמאס במהלך המבצע, תקף את חברי הוועדה: "אתם יכולים להסתכל בעיניים להוריו של עידו, ולהסביר להם למה בחרתם להתעלם באופן מכוון מהרוצחים של בנם?".
בנאומה בפני הוועדה, אמרה פילאי כי "ישראל מקבעת את הכיבוש ומנהלת מדיניות של סיפוח, אך מתרצת זאת בזמניות. הגיע הזמן לבחון את הכיבוש בקונטקסט המלא ולהטיל אחריות על הכובש".
לדבריה, "מצאנו שמעשי ישראל בגדה לא נועדו לצורכי ביטחון, אלא משמשים תירוץ בידי ישראל כדי להרחיב את שאיפותיה הטריטוריאליות". פילאי ציינה כי "לא הצלחנו לאתר פעולות מהצד ישראלי שנועדו להפסיק את הכיבוש, כולל ביחס לפתרון שתי המדינות. להפך, הצהרות מצד בכירים ישראלים מספקים הוכחה לכוונת ישראל להפוך את הכיבוש לעניין קבוע".
4 צפייה בגלריה
נאווי פילאי
נאווי פילאי
נאווי פילאי
(צילום: AP)
"הוועדה הגיעה למסקנה כי פלסטינים ברחבי הגדה נתונים לאווירה קשה של הריסות בתים, מעצרים, מחסומים ומגבלות גישה לסיוע הומניטרי", אמרה פילאי, "הסביבה הזו נועדה לגרום לשינויים דמוגרפיים ולאלץ את הפלסטינים לנטוש את ביתם". פילאי הבהירה כי "הכיבוש והאפליה נגד הפלסטינים מהווים את הבסיס לחוסר היציבות ולקונפליקט באזור". בסיכום דבריה, פילאי אמרה כי "אנו ממליצים שהוועדה תבקש חוות דעת דחופה מבית הדין הבינלאומי לצדק על הכיבוש והמדיניות של ישראל".
ארדן, כאמור, תקף את מסקנות הדוח, שבהן מוזכרת ישראל 277 פעמים, ואילו חמאס - אף לא פעם אחת - ואמר כי "הדוח 'האובייקטיבי' לא מזכיר את חמאס, רקטות או את המילה 'טרור'. מנגד, הוא מלא בעובדות שקריות ומטיל אחריות מלאה על ישראל בכל היבט של הקונפליקט". לדבריו, "הדוח, בדיוק כמו הוועדה שכתבה אותו והמועצה שמינתה אותה, הוא בדיחה. תמיכה בדוח מוכיחה שטרור משתלם, ואף מקדמת אנטישמיות ואלימות כלפי יהודים".
4 צפייה בגלריה
גלעד ארדן במועצת הביטחון של האו"ם
גלעד ארדן במועצת הביטחון של האו"ם
גלעד ארדן
(צילום: un)
השגריר הציג ציטוטי עבר מוטים ואנטישמים של חברי הוועדה, והטיח בפניהם כי "בחירת חברי הוועדה מקבילה לבחירת מאמינים בעליונות לבנה לבחינת פשעי גזענות. כל אחד מהם הצהיר כי הוא 'עצמאי ובלתי תלוי' בהתאם לדרישות האו"ם. כמובן שמדובר בשקרים, בדיוק כמו אלו שנכתבו בדוח".
בנוסף, ארדן התייחס לחוסר הלגיטימיות של מועצת זכויות האדם כגוף שמפלה את ישראל באופן קבוע, והטיח כי "מיום הקמתה בשנת 2006, המועצה גינתה את ישראל 99 פעמים, מספר גבוה יותר ממספר הגינויים שניתנו לסוריה, איראן, צפון קוריאה, מיאנמר ולוונצואלה ביחד". השגריר הדגיש כי "מדובר בוועדת החקירה התשיעית הבוחנת את התנהלות ישראל, לעומת ועדה אחת בלבד שחקרה את צפון קוריאה". לדבריו, "שני שלישים מהמדינות המרכיבות את המועצה מדכאות את אזרחיה באופן קבוע. למה שיחליטו לחקור את הפשעים שלהן, אם הן יכולות לזרוק אותם על היהודים?".
פילאי, מצידה, השיבה לביקורת שהושמעה כלפי הוועדה שבראשותה, ואמרה כי "אם הייתה לנו גישה לישראל, היינו מביעים את הזדהותנו עם קורבנות הטרור הישראלים. אנחנו לא אטומים ולא חסרי לב, ליבי יוצא למשפחתו של הילד בן ה-5 שנהרג". היא התייחסה לטענות שגרסו כי הוועדה פועלת מתוך דעה קדומה ואנטישמיות, וציינה כי "אלה שיקראו את הדוח שלנו יראו שהוא מבוסס על המשפט הבינלאומי והחוק". פילאי הוסיפה כי "שמתי לב לביקורת על מנדט הוועדה, שאין לה תאריך תפוגה. בואו לא נשכח שהיא נועדה לחקור כיבוש שאין לו תאריך תפוגה". לטענתה, "אנו מגנים כל אלימות כלפי אזרחים - ישראלים או פלסטינים - ואף מגנים הפרה של הדין הבינלאומי וזכויות אדם גם מצד ארגונים פלסטיניים".
4 צפייה בגלריה
עידו אביגל
עידו אביגל
נהרג מפגיעה ישירה של רקטה בשדרות. עידו אביגל ז"ל
משרד החוץ מסר בתגובה כי "הדוח הוא מוטה ומפלה, ועוסק בצד הישראלי באופן לא מידתי - תוך התעלמות משורשי הסכסוך ומהאחריות המונחת על כתפי הפלסטינים. מדובר בנדבך נוסף בקמפיין מתואם להשחרת ישראל, דמוניזציה ודה-לגיטימציה שלה, תוך אימוץ סטנדרטים כפולים. בשום נקודה במסמך אין אזכור לצורכי הביטחון של ישראל ולפעילויות הטרור ודברי ההסתה מצד הפלסטינים. המועצה לזכויות אדם, ועדת החקירה שהוקמה במסגרתה ושלושת העומדים בראשה ידועים בעמדותיהם האנטי-ישראליות מלכתחילה - לכן הדוח אינו יכול להיות אובייקטיבי ומאוזן".
עוד נמסר כי "הדוח מהווה המשך ישיר לאפליה הקבועה שממנה סובלת ישראל במועצה לזכויות אדם. רק לישראל מוקדש אייטם קבוע המתרכז בה באופן בלעדי. חשוב לזכור שדוח שעושה דמוניזציה של ישראל מספק דלק לאנטישמיות. הוא מעודד ומקדם דה-לגיטימציה לשנאת ישראל, הגולשת לרחובות, והתגברה בשנה האחרונה מאז הקמת הוועדה. משרד החוץ ימשיך להיאבק נגד הנרטיב השקרי שהוועדה מנסה לקדם, ויעשה זאת בזירות הארגונים הבינלאומיים עם בני בריתנו בעולם, ובמהלכים משותפים עם ארגוני חברה אזרחית - שאינם חוששים להציג את האמת כמו שהיא".