(צילום: נאור אוריין)

פסל בדמותו של ראש הממשלה הראשון של ישראל, דוד בן גוריון, הוצת ביממה האחרונה בתל אביב. לפי שעה לא ברור מה הרקע או מי ביצע את המעשה. ל-ynet נודע כי מצלמות אבטחה שממוקמות לאורך החוף תיעדו את ההצתה - והחומרים הועברו למשטרה שפתחה בחקירה. בעיריית תל אביב לא הצליחו לזהות את פניו של המצית, שנראה במצלמות האבטחה מתקרב אל הפסל, עושה דבר מה סביבו - ואז הוא החל לעלות באש.
פינוי הפסל בחוף בת"א
(צילום: לפי סעיף 27א)

3 צפייה בגלריה
פסל דוד בן גוריון בחוף תל אביב
פסל דוד בן גוריון בחוף תל אביב
(צילום: נמרוד בן צור, rasika108 / Shutterstock.com)
הפסל בדמותו של בן גוריון ממוקם בתל אביב, בין חוף פרישמן לחוף בוגרשוב. בפסל נראה בן גוריון עומד על הראש - שיטה שבה השתמש כדי לטפל בכאבי גב. ראש העיר תל אביב, רון חולדאי, אמר כי "עצוב מאוד שבתחילת השנה החדשה מישהו החליט לפגוע באחד הפסלים הכי אהובים בעיר, הסמל של תקומת ישראל - פסלו של בן גוריון. נחדש את הפסל בהקדם כדי שיעמוד מחדש במהירות האפשרית וישוב לשמח את תושבי ותושבות העיר, ובעיקר את הילדים". בעיריית תל אביב גידרו את סביבת הפסל השרוף בשעות הבוקר - ולאחר מכן פינו אותו מהמקום.
תחנת לב תל אביב של המשטרה חוקרת את הצתת הפסל. נבדקות עדויות לפיהן החשוד הוא אדם מעורער בנפשו או חסר בית, ובמשטרה עורכים סריקות אחריו.
בבית בן גוריון הודיעו שהחליטו להגביר את האבטחה סביב ביתו הפרטי בתל אביב לאחר שריפת הפסל. "עצוב לראות את השיח המתגלגל בחברה הישראלית כלפי הסמלים והאבות המייסדים שהקימו את המדינה. כחלק ממגמה עצובה זו, עצוב במיוחד לראות את מעשה האלימות בחוף. פסל אפשר לשקם, חברה שמאבדת את הכבוד לעברה היא חברה שעתידה לוט בערפל ויהיה קשה מאוד לשקמה", אמרו בבית בן גוריון.
3 צפייה בגלריה
פסל דוד בן גוריון בחוף הים בתל אביב הוצת
פסל דוד בן גוריון בחוף הים בתל אביב הוצת
הפסל אחרי ההצתה
3 צפייה בגלריה
פסל דוד בן גוריון שהוצת בחוף הים בתל אביב, מפונה על ידי העירייה
פסל דוד בן גוריון שהוצת בחוף הים בתל אביב, מפונה על ידי העירייה
טרקטור מפנה את הפסל השרוף
הצתת הפסל באה בימים מתוחים, בין השאר אחרי הדיון הסוער בבג"ץ על ביטול עילת הסבירות ביום שלישי האחרון. בדיון התעוררה סערה סביב דבריו של נציג הממשלה עו"ד אילן בומבך, שטען כי מגילת העצמאות הייתה "בהולה וחפוזה", וכי כיוון ש-37 חותמיה "לא נבחרו" לא מדובר במסמך משפטי שכובל את ידי נבחרי הציבור כיום. דבריו עוררו זעם רב בקרב מתנגדי המהפכה המשפטית, עם גינויים גם מהאופוזיציה ואפילו מגורמי מקצוע בכירים בתוך הממשלה.
בן גוריון, נזכיר, היה ראשון החותמים על מגילת העצמאות. אחרי הסערה סביב דבריו, ניסה עו"ד בומבך להבהיר את דבריו, אחרי שטען ל"סיבוב תקשורתי" על מה שאמר: "לממשלת ישראל אין כוונה לשנות את הכרזת העצמאות. אבל זה לא הופך את זה לטקסט משפטי".
התמונה האיקונית של בן גוריון צולמה על ידי הצלם פול גולדמן בשנת 1957. ראש הממשלה הראשון נראה בה מבצע עמידת ראש על חוף הים.
איתן דוניץ, מנכ"ל המכון למורשת בן גוריון, מסר כי "אני מקווה ומייחל לכך שלא יתברר שמדובר בהצתה מכוונת. הפסל הזה מספר על בן גוריון האדם וגם על בן גוריון המנהיג - זה שלא מעט בזכותו אנו חיים כאן היום ביחד. זה שחלם לחבר אותנו לשלם אחד, הגדול בהרבה מסך חלקיו. גם בן גוריון אינו קדוש, אבל אנו קוראים להנמכת הלהבות ולוויכוח אמיתי במסגרת כללי המשחק הדמוקרטי".
בכתבה זו שולבו סרטונים ותמונות מהרשתות החברתיות בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותם - שלחו לנו במייל אדום