2 צפייה בגלריה
צעדת הדגלים
צעדת הדגלים
ארכיון
(צילום: AFP)
שוב איומים מפורשים מעזה לקראת קיום מצעד דגלים בישראל: יום אחרי הפרסום על החלטת השר לביטחון הפנים עמר בר-לב לאפשר למצעד הדגלים הקרוב בירושלים לעבור בשער שכם, נשמעים קולות של אזהרות ואיומים כלפי ישראל.
מקורות בעזה אמרו לרשת אל-מיאדין כי ההתנגדות ברצועה העבירה מסר לישראל שהיא לא תסכים למעבר של צעדת הדגלים במתווה שעליו הוסכם בישראל. המקורות ציינו עוד כי ההתנגדות לא תסכים לחציית קווים אדומים בירושלים - שלדבריהם גובשו במבצע "שומר החומות" בשנה שעברה.
פלגי ההתנגדות העבירו באמצעות המתווכים אזהרה ברורה לישראל בנוגע למסלול מצעד הדגלים. העיתון הפלסטיני אל-קודס דיווח היום כי המסר הועבר בבהירות מהרגע ששר הביטחון בני גנץ אישר לשר לביטחון הפנים בר-לב לקיים את מצעד הדגלים בשער שכם ובשכונות המוסלמיות בעיר העתיקה.
הם ציינו כי ההודעה הועברה באופנים שונים והכילה אזהרה שלפיה לצעד זה יהיו השלכות משמעותיות, וכי הפלגים הפלסטיניים לא יאפשרו למצעד להתקיים.
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר
(צילום: AP)
ביום שלישי התקיימה התייעצות טלפונית של ראש הממשלה נפתלי בנט ושרים בנושא מצעד הדגלים. גורמי הביטחון הציגו את הסיכונים שבקיום המצעד והאפשרות של מהומות. שר החוץ יאיר לפיד הביע חשש מנזק מדיני שייגרם אם יהיו עוד תמונות של עימותים, לאחר התמונות המטרידות של הכאת משתתפים בהלוויית שירין אבו עאקלה.
שר הביטחון גנץ לא נקט עמדה נגד, אבל אמר שבשום אופן אסור לבטל אם קובעים שניתן לקיים את המצעד. בר-לב תמך בקיום המצעד והוחלט כי נכון לפרסם את ההחלטה עתה כדי למנוע ספקולציות. בעוד שבוע תיעשה בדיקה נוספת של המודיעין וראש הממשלה יקבל החלטה סופית.
בדיון השתתפו מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי ומפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן, ובסיומו החליט בר-לב לקבל את המלצת המשטרה לקיים את מצעד הדגלים במתווה שהיה נהוג במרבית השנים בעבר - דרך שער שכם ומשם לרחוב הגיא עד הכותל.
מארגני האירוע בירכו על ההחלטה ואמרו: "אין מתאים מלצעוד ביום חגה של ירושלים, בכל חלקי העיר. ריקוד הדגלים המסורתי מסמל יותר מכל את שחרורה של ירושלים ואת חיבורה של העיר ממערב למזרח, באמצעות עשרות אלפי שצועדים בשמחה ברחובות העיר העתיקה בדרכם לכותל המערבי. אנו מברכים את משטרת ישראל על ההחלטה, וקוראים לכל עם ישראל - הצטרפו לשמחה האדירה ברחובות העיר, לכבודה של בירת ישראל ירושלים".
מנגד, השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' ממרצ מחה: "ההחלטה לאשר את מעבר צעדת הפרובוקציה ברובע המוסלמי ובשער שכם, היא טעות מסוכנת ומדאיגה. מטרת הצעדה בלב מזרח ירושלים, איננה טובת ירושלים, אלא הרצון להבעירה. לכן בכוונתי לפעול לשינוי ההחלטה, כדי למנוע את השלכותיה המסוכנות".

יירוט כלי טיס חשוד מעל שטח הרצועה

על רקע המתיחות בגזרות השונות, לוחמי כיפת ברזל יירטו בצהריים כלי טיס חשוד שזוהה במרחב האווירי מעל שטח רצועת עזה. מדובר צה"ל נמסר כי "כלי הטיס לא חצה לשטח ישראל והיה במעקב של יחידת הבקרה האווירית לאורך כל האירוע".
מוקדם יותר היום שיגרו לוחמי כיפת ברזל שני מיירטים לעבר מל"ט של חיל האוויר באזור הצפון עקב טעות בזיהוי. כלי הטיס לא יורט. לא דווח על נפגעים או על נזק. חיל האוויר מתחקר את האירוע.
דובר צה"ל מסר כי "בשל טעות בזיהוי, שיגרו לוחמי ההגנה האווירית מיירטים וכתוצאה מכך הופעלה התרעה. שגרה מלאה בעורף". גורם צבאי הדגיש כי לא הייתה חדירה של מטרה אווירית משטח לבנון לשטח ישראל. לדבריו, "האזעקות הופעלו בגלל הירי של המיירטים. אנחנו משתדלים להפעיל את האזעקות במשורה".
בשעה 09:15 נשמעה אזעקה בכמה יישובים באזור הצפון, ובעקבות כך הונחו התושבים להיכנס לחדרים ממוגנים למשך 10 דקות. לאחר שהתברר כי מדובר כאמור בשיגורי מיירטים בגלל טעות בזיהוי, הותר לחזור לשגרה.