הכרזה ראשונה מסוגה בהכרה בתרומת הקהילה הישראלית-אמריקנית: על רקע סיכול מזימת הפיגוע בבית כנסת בניו יורק, הוגשה לסנאט האמריקני אותה הכרזה תקדימית. היא הוגשה ביום חמישי האחרון על ידי הסנאטורית הדמוקרטית ג׳קי רוזן מנבאדה והסנאטור הרפובליקני טים סקוט מדרום קרוליינה, העומדים יחד בראש השדולה הדו-מפלגתית ליחסי יהודים ושחורים.
ההכרזה, בעלת אופי הצהרתי, כוללת בתוכה גינוי למעשי אפליה על רקע המוצא של ישראלים-אמריקנים, כמו גם לעלייה באירועים אנטישמיים נגדם ונגד כלל הקהילה היהודית בארצות הברית. על ההכרזה עבדו ביחד עם הסנאטורים סקוט ורוזן, ארגון IAC for Action, ארגון האחות של ארגון הקהילה הישראלית-אמריקנית, האמון על מדיניות וחקיקה.
3 צפייה בגלריה
ג'קי רוזן. היהודייה השלישית בסנאט
ג'קי רוזן. היהודייה השלישית בסנאט
ג'קי רוזן. היהודייה השלישית בסנאט
(צילום: AP)
לפי הערכות שונות, הקהילה הישראלית-אמריקנית מונה כיום יותר מ-800 אלף איש, ונוסח ההכרזה מתאר אותה בתור "קהילת מהגרים נמרצת, עם ערכים הדוחפים את חבריה לתרום בצורה משמעותית לרווחתה וגיוונה של ארצות הברית". ההכרזה מכירה במגוון הרחב של תרומת חברי הקהילה לחיים האמריקניים, ומוקירה את המורשת הישראלית-אמריקנית ככזו העוזרת לחזק את הקשר של ארצות הברית עם ישראל.
בין היתר, ההכרזה של רוזן וסקוט מפרטת על אודות התרומה של הקהילה בתחומים של מדעי הרפואה, פארמה, סיוע הומניטרי במצבי חירום, אסטרופיזיקה, מתמטיקה, כימיה, הנדסת אווירונאוטיקה, ביוטכנולוגיה, חקלאות וטכנולוגיות אינטרנט. מעבר לכך, היא מצדיעה לפעילות של יהודי ארצות הברית בכלל, וחברי הקהילה הישראלית-אמריקנית בפרט, בקידום זכויות אזרח, שוויון, צדק והגנה לכולם - ובמיוחד לשכבות המוחלשות ביותר באוכלוסיה.
ההכרזה "מגנה כל צורה של אנטישמיות, אפליה ואלימות, שמטרתם לדחוק לשוליים ולשלול את זכויותיהם של חברי הקהילה הישראלית-אמריקנית, הקהילה היהודית הנרחבת וכל אדם ממוצא ישראלי או יהודי; או להפר את היכולת של ישראלים-אמריקנים או יחידים אחרים לחגוג את המורשת הישראלית-אמריקנית שלהם ואת הקשר העמוק לישראל".
3 צפייה בגלריה
טים סקוט
טים סקוט
טים סקוט: "כואב לי לראות ישראלי-אמריקנים מותקפים על ידי חברי ה-BDS"
(צילום: AP)
״כאישה היהודייה השלישית שאי פעם כיהנה בסנאט האמריקני, אני גאה לסייע בהגשת הכרזה זו במטרה לכבד את התרבות והמורשת של ישראלים-אמריקנים", ציינה הסנאטורית רוזן. "בזמן של עלייה באנטישמיות שמשפיעה על הישראלים-אמריקנים, הכרזה זו מכירה בתרומתם לארצות הברית ומגנה כל צורה של שנאה ואפליה".
בנוסף להוקרה של הקהילה, ההכרזה - שמובלת כאמור על ידי רוזן וסקוט - יוצאת גם נגד אותו גל אנטישמיות, הכוללת תקיפות ומעשי בריונות כלפי יהודים ברחבי ארצות הברית, ובכללם ישראלים-אמריקנים, בדגש על אירועים נגד צעירים בגילאי בתי ספר או סטודנטים באוניברסיטאות.
3 צפייה בגלריה
 כנס ארגון הקהילה הישראלית אמריקנית IAC פלורידה ארה"ב
 כנס ארגון הקהילה הישראלית אמריקנית IAC פלורידה ארה"ב
כנס ארגון IAC בשנה שעברה: "גאים שהקהילה זוכה להכרה כזו"
(צילום: IAC summit)
לפי הסנאטורית רוזן, מדובר על "התקפות בזמן קריטי נגד ישראלים-אמריקנים וחברי הקהילה הפרו-ישראלית, שסובלים משיא של מתקפות נגדם בגלל מוצאם". הסנאטור סקוט הוסיף: "כואב לי במיוחד לראות את הקהילה היהודית, ובכללה את הישראלים-אמריקנים, מותקפים ומופלים על סמך מוצאם בידי חברי תנועת השנאה והחרם (BDS). לשנאה ולדעות הקדומות הללו אין מקום בארצות הברית".
ארגון הקהילה הישראלית-אמריקנית (IAC) בירך על ההכרזה שעלתה לסדר היום: "אנו מלאי תודה והערכה על הבאת ההכרזה החשובה בפני הסנאט, וגאים שהקהילה שלנו והתרומה שלנו לארצות הברית, זוכים להכרה והוקרה מסוג זה. זאת, לצד גינוי המתקפות האנטישמיות כלפי הקהילה הישראלית והיהודית-אמריקנית בימים בהם אותן מתקפות גדלות בקצב מהיר מאוד ומעורר דאגה".