האתר פוליטיקו דיווח הערב (שישי) כי צה"ל חשף בפני ארגוני סיוע ברצועת עזה את התוכנית הישראלית לפינוי האוכלוסייה מרפיח, לפני הכניסה הקרקעית אליה. לפי הדיווח, עיקרה של התוכנית - שהועברה גם לממשל ביידן - היא פינוי יותר ממיליון העקורים שמצאו מחסה ברפיח אל האזור ההומניטרי באל-מוואסי שבדרום הרצועה, שכבר קלט פליטים במהלך המלחמה. באתר פוליטיקו ציינו כי ראו את מפת אזור הפינוי ששלח צה"ל לארגונים.
1 צפייה בגלריה
רפיח ג'ו ביידן
רפיח ג'ו ביידן
האוהלים ברפיח וג'ו ביידן
(צילום: AP Photo/Hatem Ali, File, REUTERS/Elizabeth Frantz)
לפי הדיווח, צה"ל אמר לארגוני הסיוע שהכניסה לרפיח תתחיל להתקדם "בקרוב", אך לא מסר תאריך ספציפי. גורם אמריקני הדגיש כי לא מדובר בתוכנית הסופית שגיבשו בצה"ל, אלא ב"חלק מהמחשבות האחרונות שלהם". דוברת הבית הלבן אף ציינה כי ארצות הברית עדיין לא קיבלה "תוכנית מקיפה" למבצע קרקעי ישראלי ברפיח. אחד הגורמים ששוחחו עם פוליטיקו אמר כי ממשל ביידן עדיין ממתין לפרטים נוספים הפינוי המתוכנן, ו"אינו מודע לשום פלישה קרובה".
דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון קירבי, אמר השבוע כי וושינגטון עדיין לא קיבלה אינדיקציה לכך שלישראל יש תוכנית שתבטיח את שלומם של העזתים שמצאו מחסה ברפיח. דובר הפנטגון, מנגד, לא השיב לשאלת פוליטיקו אם משרד ההגנה האמריקני אכן עודכן על התוכנית. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר לאחרונה כי התוכנית הישראלית שהוצגה בפניו "לא ישימה".
בפוליטיקו ציינו כי פינוי העזתים מרפיח עלול לגרום ל"הפרעה משמעותית" בחלוקת הסיוע ההומניטרי ברצועה. בנוסף, צוין, לא ברור כיצד יותר ממיליון איש יוכלו להיכנס בשטח שאליו מבקשת ישראל לפנותם. צה"ל, לפי הדיווח, החל להזמין אוהלים לאל-מוואסי, אך לא מסר פרטים כיצד הוא מתכנן להעביר לשם את העזתים בבטחה - או כיצד יארגן אותם ברגע שיגיעו. בימים האחרונים פורסמו צילומי לוויין מדרום הרצועה, שבהם נראים אוהלים שמקים צה"ל. בצבא, נזכיר, אומרים שחלק מהעקורים כבר התפנו מרפיח.

איום אמריקני ממשי על ישראל

פרשננו, נדב איל, מציין כי ארה"ב הודיעה לישראל שפעולה נרחבת ברפיח שלא תתואם איתה תוביל לעיכוב משלוחי נשק, וגם לאפשרות של איסור על שימוש בכלי נשק ותחמושת אמריקניים. מדובר בכלי נשק שניתן לאסור שימוש בהם בהתאם לכללי הרכש מארה"ב.
המסר של בלינקן מסעודיה
(צילום: מחלקת המדינה)

בחודשים האחרונים, נציין, התפרסמו לא מעט דיווחים שבארה"ב שוקלים לעכב משלוחי נשק ולאסור על שימוש בו ברפיח - אך כעת מדובר באישור ישראלי לכך שהמסר אכן הועבר. קשה לדמיין כיצד צה"ל יוכל לפעול תחת תנאי האיום האמריקני, שמגיע בשעה שההכנות למבצע הקרקעי ברפיח כבר הושלמו. לפי וול סטריט ג'ורנל, ישראל אף העבירה לחמאס אולטימטום שלפיו המבצע ייצא לפועל תוך שבוע אם לא תתגבש עסקה, אחרי מריחת זמן ממושכת של יחיא סינוואר.
בחודש פברואר פורסם כי גם בריטניה שוקלת להשהות את ייצוא הנשק לישראל, אם זו תצא לפעולה ברפיח. רק בהמשך התפרסמו דיווחים על כך שבארה"ב שוקלים צעד דומה, ובמקרה זה מדובר במכה קשה: וושינגטון העבירה יותר מ-100 משלוחי נשק לישראל מתחילת המלחמה, ורק לאחרונה אישר הנשיא ביידן סיוע בהיקף חסר תקדים לצה"ל. בין השאר, מתחילת המלחמה העבירה ארצות הברית לישראל פגזים בשווי ורכיבים להרכבת פגזים בשווי מאות מיליוני דולרים, מיירטים, כלי נשק מונחים ועוד.
ביום שבת, באיתות נוסף לישראל נגד פעולה ברפיח, דיווח העיתונאי תומאס פרידמן שמקורב לביידן כי אם ישראל תפלוש לעיר שגובלת במצרים באופן שלא יהיה מקובל על הממשל האמריקני, ביידן יאלץ לשקול להגביל העברות נשק לישראל. הוא ציין כי בפתחו של נתניהו עומדת התלבטות נוספת: פעולה ברפיח - או המשך קידום הנורמליזציה עם סעודיה.
בינתיים, על רקע המגעים לעסקת חטופים - שלכל הפחות תעכב משמעותית פעולה ברפיח - ראש ה-CIA ויליאם ברנס נחת בקהיר לסדרת פגישות על המלחמה. גורמים מדיניים בכירים אומרים כי חרף האופטימיות של המתווכות, "עד עכשיו ישראל לא שמעה שחמאס שינה את עמדותיו הקיצוניות". משלחת חמאס צפויה מחר להגיע גם היא לקהיר. ברשת א-שרק הסעודית נטען כי הצדדים התגברו על המכשולים בשלב הראשון בעסקה, וכי חמאס השיג הבטחות אמריקניות ש"השקט היציב" שנקבע בהסכם יהיה הפסקת אש קבועה.
בתחילת השבוע העריכו בצה"ל כי תוך 72 שעות לכל היותר תתקבל החלטה על עסקת חטופים או פעולה ברפיח, אך הזמן המדובר כבר עבר, חמאס טרם העביר את תגובתו בנוגע להצעה - ושום החלטה לא התקבלה. כחלק מההיערכות לפעולה ברפיח אישר הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי תוכניות, וחלק מהטנקים של צה"ל נערכו במרחב הגבול הדרומי.