נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לא הוריד מהפרק אמש (חמישי) אפשרות של תקיפה שתכוון למתקני נפט של איראן, בתגובה למתקפת הטילים ששיגרה טהרן לעבר ישראל. בירושלים ממשיכים בהתייעצויות עם ארה"ב, אבל לפי שעה לא התקיימה שיחה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ביידן בנושא.
6 צפייה בגלריה
עלי חמינאי בנימין נתניהו ג'ו ביידן
עלי חמינאי בנימין נתניהו ג'ו ביידן
(צילום: אלכס קולומויסקי, SAUL LOEB / AFP)
הפנטגון מסר אמש כי הוא ממשיך לקיים שיחות עם ישראל בנוגע לתגובה, אבל לא מסר פרטים נוספים. גורמים שבקיאים במגעים בין ישראל לארה"ב אמרו כי "העובדה שישראל וארה"ב עדיין לא מתואמות על מהלך התגובה מצביע על כשל שנובע ממשבר האמון בין ירושלים לבית הלבן". לדברי הגורמים, "בעוד התיאום בין דרגי הביצוע על גבול המושלם - כשעולות שאלות אסטרטגיות בעלות משמעות ביצועית - הכול נתקע".
גורם אמריקני אמר לרויטרס כי להערכת ארה"ב, ישראל לפי שעה לא החליטה אם לתקוף מתקני נפט באיראן. "כמו שאמר הנשיא - אנחנו ממשיכים לקיים דיונים עם הישראלים על התגובה שלהם. להבנתנו, הם עדיין בוחנים מה הם בדיוק יעשו", אמר.
בינתיים, בעיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון, פורסמה כתבה שעוסקת בבנק המטרות האפשרי של ישראל, תחת השאלה "היכן ישראל תתקוף?". ביידן אמנם אמר אתמול כי הוא לא תומך בתקיפה ישראלית על מתקני הגרעין של איראן, אבל בעיתון ציינו גם אותם. פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי ציין השבוע כי ישראל צריכה להתחשב בכמה אילוצים, ובהם הדרישה האמריקנית שלא להצית מלחמה אזורית. תקיפה כזו עלולה להביא גם להאצה של תהליכי פיתוח של נשק גרעיני באיראן, וגם למלחמה אזורית. לכן, סביר להניח שתיבחר מטרה איראנית שבוושינגטון יראו בה תגובה הולמת, לגיטימית ומחושבת מצד ישראל.
6 צפייה בגלריה
שלט חוצות המציג תמונה של מתקפת טילים על ישראל
שלט חוצות המציג תמונה של מתקפת טילים על ישראל
שלטי איום חדשים בטהרן, אחרי המתקפה
(צילום: AFP)
מלבד זאת, עלתה ב"א-שרק אל-אווסט" גם אפשרות של חיסולי בכירים במשמרות המהפכה, תקיפת מפעלי ייצור אמצעי לחימה - ובמיוחד מפעלי טילים בליסטיים וכטב"מים, או תקיפת מתקני נפט. הדברים של ביידן אמש, שנשאל ספציפית על מתקני הנפט, בהם הדגיש כי "כלום לא הולך לקרות היום" אבל ציין כי "אנחנו בדיונים", ודבריו הקפיצו את מחירי הנפט ב-5%. לפי הדיווחים מדובר בזינוק הגדול ביותר מאז השלבים הראשונים שבה החלה המלחמה בין ישראל לחמאס.
ב"א-שרק אל-אווסט" לא פסלו גם אפשרות של תקיפה ישראלית שתפגע באיראן - גם מחוץ לאדמתה - אבל כ"מטרה משנית": בין השאר נכתב כי ישראל תוכל לפגוע ביעדים איראניים בחו"ל, או בארגוני הפרוקסי של טהרן בעיראק, סוריה או בתימן. לפי העיתון, מדובר במטרה משנית, מאחר שאיראן תקפה ישירות את ישראל ביום שלישי האחרון.
מי שאיים אמש על איראן היה שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, שאמר לרשת CNN כי לישראל יש מגוון אפשרויות באיראן. "ההחלטה בידינו - איפה ומתי לתקוף. הם פגיעים, והם יודעים זאת", אמר דנון.
6 צפייה בגלריה
תחנת דלק ב טהרן איראן אחרי המתקפה על ישראל
תחנת דלק ב טהרן איראן אחרי המתקפה על ישראל
מתדלקים באיראן. מחירי הנפט זינקו אחרי דברי ביידן
(צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
6 צפייה בגלריה
שרידי טיל שנפל בעת המתקפה האיראנית על ישראל, סמוך לערד
שרידי טיל שנפל בעת המתקפה האיראנית על ישראל, סמוך לערד
שריד טיל איראני ליד ערד
( צילום: Erik Marmor/Getty Images)
6 צפייה בגלריה
שרידי טיל שנפל בעת המתקפה האיראנית על ישראל, יריחו
שרידי טיל שנפל בעת המתקפה האיראנית על ישראל, יריחו
( צילום: AP Photo/Nasser Nasser)
בימים האחרונים מקיימים במערכת הביטחון ובדרג המדיני בישראל התייעצויות קדחתניות לקראת האפשרות של תקיפה באיראן. לפי הערכות, תקיפה שכזו עשויה לצאת לפועל כבר בימים הקרובים. שלשום, ערב ראש השנה, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים דיון ביטחוני בקריה, בהשתתפות הרמטכ"ל הרצי הלוי, שר הביטחון יואב גלנט, ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר ומזכירו הצבאי של נתניהו רומן גופמן.
הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס ביום שלישי בלילה, אך לא דן בתוכניות התגובה של ישראל. את ההחלטה הזו העביר להתייעצויות בפורומים מצומצמים יותר.
בבירת קטאר דוחא התכנסו אמש שרים ממדינות המפרץ הערביות, לצד איראן לאירוע שכינסה קטאר - ועסק בשיחות להרגעת הרוחות בין ישראל לאיראן. שני מקורות אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי המדינות הערביות - בהן איחוד האמירויות - ביקשו להדגיש בפני איראן כי הן נייטרליות בכל הנוגע לעימות בין טהרן לישראל, על רקע חשש אפשרי שלהן שהסלמה רחבה יותר תאיים על מתקני הנפט שלהן עצמן.
פורסם לראשונה: 23:23, 03.10.24