לאחר שצה"ל השתלט מבצעית באופן מלא על ציר פילדלפי שבין מצרים לרצועת עזה, הציר הזה הופך לקלף החדש מול חמאס - והשני בסך הכול, לצד פרוזדור נצרים שמונע מכמיליון פלסטינים לשוב לבתיהם בעיר עזה ובסביבתה. האחיזה על ציר פילדלפי צפויה להישאר בידי צה"ל כנכס קרקעי, וכנראה כמנוף מדיני על חמאס להמשך המשא ומתן לעסקת חטופים.
הגרי: "לא מכירים שחטופים הועברו למצרים"
(צילום: דובר צה"ל)

המנהרה שאותרה ליד מעבר רפיח, והושמדה
(צילום: דובר צה"ל)

בהצהרתו אמש (רביעי) גילה דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, כי צה"ל השמיד תוואי מנהרה באורך קילומטר וחצי, 100 מטר ממעבר רפיח - ובו אותרו אמצעי לחימה רבים ובהם טילי נ"ט לטווח קצר. זו אחת מכ-20 מנהרות שאותרו באזור, ובסך הכול התגלו סמוך לגבול 82 פירים. בתשובה לשאלה אמר דובר צה"ל כי בצבא "לא מכירים שחטופים הועברו במנהרות למצרים".
אבל במצרים טענו כי "אין אמת" בדיווחים על הימצאות מנהרות בגבול שבין מצרים לעזה. "ישראל משתמשת בטענות הללו כדי להצדיק את המשך הפעילות ברפיח וכדי להאריך את המלחמה למטרות פוליטיות", אמר מקור מצרי בכיר ל"אל-קאהרה אל-אחבאריה". גורם אחר אמר לעיתון המצרי כי "ישראל ממשיכה לפרסם שקרים בנוגע למצב בשטח של כוחותיה ברפיח. אין אמת במה שפורסם לגבי מנהרות בגבול מצרים-עזה, השקרים מבטאים את גודל המשבר של ממשלת ישראל".
הרמטכ"ל: "פירוק חמאס - משימה לאומית"
(צילום: דובר צה"ל)

משגרי רקטות שאותרו בציר פילדלפי
(צילום: דובר צה"ל)

בכל מקרה, הסריקות וחיפושי מנהרות ההברחה בציר פילדלפי יימשכו כמה שבועות בתיאום עם מצרים, וכעת חטיבה 401 תופסת את הציר שאורכו כ-14 ק"מ, ומהווה את הקטע הרחב ביותר של רצועת עזה. פרוזדור נצרים, לצורך ההשוואה, נמצא בחלק הכי צר של הרצועה ונמתח לאורך כ-8 ק"מ, מאזור קיבוץ בארי עד לחוף. הוא מוחזק, לאחר שהתמסד, על-ידי חטיבה וחצי שגם הרחיבו אותו בחלוף החודשים.
החלק המרכזי בציר פילדלפי הוא מעבר רפיח, אך בצבא לא אומרים כעת אם גם הקטע האורבני של הציר, בעיר רפיח עצמה, נשלט באמצעות נוכחות של כוחות. בצבא שומרים על עמימות בנושא גם מול הרגישות הקיימת אל מול ארצות הברית, שקיבלה הבטחה שהפעולה ברפיח תהיה מוגבלת וממוקדת.
בהקשר האמריקני, נראה שישראל עמדה בהבטחתה: עד כה צה"ל לא כבש את העיר רפיח ופעל קרקעית בעיקר בפאתיה ובאמצעות אוגדה אחת בלבד, 162, כאשר לפי כל ההערכות הראשוניות יש צורך באוגדה נוספת כדי לפשוט על העיר עצמה.
פורסם לראשונה: 22:04, 29.05.24