2 צפייה בגלריה
אסדת כריש
אסדת כריש
אסדת כריש
( צילום: אנרג׳יאן)
הממשלה תתכנס ביום חמישי הקרוב בשעות הבוקר לישיבה מיוחדת על מנת לדון ולאשר סופית את הסכם הגבול הימי עם לבנון , זאת לאחר שעברו 14 ימים מאז הונח ההסכם על שולחן הכנסת. הישיבה תחל ב-10:30 בבוקר וצפוייה להסתיים ב-12:00. עוד באותו יום יתקיים טקס החתימה הרשמי בבסיס האו"ם בנאקורה, בהשתתפות המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין.
על פי התוכנית המסתמנת, את ישראל ייצגו בטקס משלחת שתכלול נציגים של משרד החוץ, המל"ל וצה"ל. בראש המשלחת יעמוד ליאור שילת, מנכ"ל משרד האנרגיה.
2 צפייה בגלריה
מפה חלוקה חלקה של שטח אסדה אסדת גז כריש מים טריטוריאליים הסכם ישראל לבנון אינפו אינפוגרפיקה
מפה חלוקה חלקה של שטח אסדה אסדת גז כריש מים טריטוריאליים הסכם ישראל לבנון אינפו אינפוגרפיקה
מפה חלוקה חלקה של שטח אסדה אסדת גז כריש מים טריטוריאליים הסכם ישראל לבנון אינפו אינפוגרפיקה
המשלחת הישראלית תמסור להוכשטיין את ההסכם בחתימת ראש הממשלה ושר החוץ, יאיר לפיד. הוכשטיין יקבל לידיו בחדר נפרד את ההסכם חתום על ידי הצד הלבנוני. למרות ששני הצצדים הגיעו להסכם, לא תהיה תמונה משותפת של הישראלים והלבנונים בבסיס האו"ם. לאחר קבלת המסמכים משתי המדינות, הוכשטיין יפקיד את ההסכם בלבנון והוא ייכנס לתוקף באופן מיידי.
אישור ההסכם בממשלה ולאחר מכן טקס החתימה התאפשר לאחר שבג"ץ דחה מוקדם יותר היום פה אחד את העתירות שדרשו להביא את ההסכם לאישור הכנסת ולמשאל עם.
את העתירות הגישו ארגוני הימין "לביא" ופורום קהלת לצד יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר. שלושת השופטים, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, השופט עוזי פוגלמן והשופט נועם סולברג, ימסרו את נימוקיהם בהמשך.
בג"ץ דחה פה אחד את העתירות נגד ההסכם עם לבנון: איתמר אייכנר עם הפרטים
(צילום: אסף חן)


ביום חמישי האחרון התקיים דיון בבג"ץ בנושא העתירות, שבו ראש אמ"ן אהרון חליוה סיפק להרכב השופטים בדלתיים סגורות הסברים על הדחיפות הביטחונית לאשר את ההסכם. במהלך הדיון העירה הנשיאה חיות לעותרים כי בכל הנוגע להסכמים בינלאומיים ואמנות, הנושא של אשרור הכנסת "הוא תקנון העבודה" וכי "אין חובה בחוק שקובעת שכל הסכם או אמנה צריכים להיות מובאים לכנסת".
עו"ד בם מארגון "לביא" טען לגבי השאלת הצגת ההסכם לכנסת כי "לי לא אכפת איכויות ההסכם, אכפת לי מי מחליט בסוגיה זו. המחלוקת שלי עם היועצת המשפטית לממשלה מאוד מצומצמת - היא אומרת 'מוטב להביא את האישור בפני הכנסת, אבל הממשלה רשאית גם שלא'. אני אומר - לא רק עדיף, אלא חובה בנסיבות שנוצרו". בם הוסיף כי במצב הנוכחי "יש מנהג מחייב להביא הסכמים חשובים מדינית לאישור הכנסת, כשיש לנו ממשלת מעבר עם גירעון דמוקרטי. נימוקי ראש הממשלה למה לא להעביר לכנסת לא יכולים לעמוד כי מדובר בשיקולים זרים ובערעור יסודות הדמוקרטיה הפרלמנטרית".