חמאס והג'יהאד האיסלאמי פרסמו אחר הצהריים (יום שני) הודעה משותפת, שבה הצהירו כי כל הסכם עתידי עם ישראל "חייב לכלול את הפסקת המלחמה לצמיתות ונסיגה ישראלית מלאה מרצועת עזה". הדברים מתפרסמים כשברקע צפויה הערב הצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על ההצעה האמריקנית, שקוראת לשני הצדדים להסכים לעסקה שעומדת כעת על הפרק.
נתניהו ובלינקן
(צילום: איתי בית-און, לע״מ)

בינתיים, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן נחת בישראל כחלק מביקורו במזרח התיכון - בפעם השמינית מפרוץ המלחמה. בלינקן מקיים בארץ שורת פגישות כדי לדחוף להסכם, בין השאר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, עם שר הביטחון יואב גלנט וגם עם חברי האופוזיציה בני גנץ ויאיר לפיד. בלינקן נפגש בנוסף עם שר החוץ ישראל כ"ץ, שאמר כי השיחה ביניהם הייתה טובה. לדבריו, הם דנו במלחמה בעזה, בשחרור החטופים ובאיום האיראני.
בפגישה בין בלינקן לנתניהו השתתפו גם השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, ראש המל"ל צחי הנגבי ויועץ מזכיר המדינה דרק קולט. לפי דובר במחלקת המדינה האמריקנית, "בלינקן שב והדגיש כי ארה"ב ומנהיגים אחרים בעולם יעמדו מאחורי ההצעה המקיפה שהתווה הנשיא ביידן, שתוביל להפסקת אש מיידית בעזה, לשחרור כל בני הערובה ולהגדלה משמעותית ומתמשכת של הסיוע ההומניטרי להפצה ברחבי עזה. בלינקן הדגיש את מחויבותה של ארה"ב לביטחון ישראל, כולל הבטחה ש-7 באוקטובר לעולם לא יחזור על עצמו".
בהמשך הוסיף הדובר כי בלינקן "שב והדגיש כי ההצעה שעל הפרק תפתח אפשרות של שקט לאורך גבולה הצפוני של ישראל והמשך שילוב עם מדינות האזור. מזכיר המדינה עדכן את ראש הממשלה על המאמצים הדיפלומטיים המתמשכים לתכנן את התקופה שלאחר הסכסוך, והדגיש את חשיבות המאמצים הללו לספק שלום, ביטחון ויציבות לטווח ארוך לישראלים ולפלסטינים כאחד. בלינקן הדגיש את החשיבות של מניעת התפשטות הסכסוך".
1 צפייה בגלריה
פגישתם של ראש הממשלה נתניהו עם מזכיר המדינה של ארה"ב בלינקן, בלשכת רה"מ בירושלים
פגישתם של ראש הממשלה נתניהו עם מזכיר המדינה של ארה"ב בלינקן, בלשכת רה"מ בירושלים
הפגישה בין בלינקן לנתניהו
(צילום: עמוס בן גרשום / לע״מ)
קודם לכן אמר בלינקן כי חמאס הוא המכשול בפני הפסקת אש, והדגיש כי הוא קורא לכל ממשלות האזור "ללחוץ על חמאס להסכים לעסקה". מנגד, בחמאס האשימו את בלינקן בכך שהוא מוטה לטובת ישראל, ואמרו כי הוא מהווה מכשול לעסקה עתידית בין הצדדים.
חרף דבריו של בלינקן, בארה"ב מעבירים בימים האחרונים מסרים שמהם משתמע כי על אף שההצעה שהציג הנשיא ג'ו ביידן הייתה כביכול הצעה ישראלית - בפועל כלל לא בטוח שנתניהו מסכים לקבלה. ראש הממשלה, מצידו, הדגיש לאחרונה שוב ושוב - גם אתמול - כי לא יסכים להתחייב להפסקת המלחמה בעבור שחרור החטופים, וכך אומרים גם השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'. מנגד, גנץ בנאום פרישתו קרא לנתניהו לקבל את המתווה שעל הפרק, והבטיח לתמוך בו גם מחוץ לממשלה - וכך עשה גם לפיד.
לכל אלה מצטרפת ההצבעה הערב באו"ם, כשלפי שעה לא נראה שרוסיה או סין יטילו עליה וטו. הדבר מעיד כי ככל הנראה ארה"ב שינתה את הפרטים בתיאום עם חברות מועצת הביטחון, כדי שההצעה תעבור בהסכמה רחבה ככל האפשר. בנוסח המקורי של ההצעה, נזכיר, הייתה קריאה לחמאס לקבל את העסקה במלואה וליישם את תנאיה ללא דיחוי וללא תנאים - וכעת הקריאה בה היא גם לישראל ליישם את העסקה.
בנוסף לקריאה המשותפת שלמעשה שמה את ישראל וחמאס במשוואה אחת, ישראל הודיעה לממשל האמריקני שהנוסח הנוכחי של ההצעה לא משקף את מתווה העסקה הישראלי. בנוסח שהופץ נכתב שישראל הסכימה שבתמורה להחזרת כל החטופים המלחמה תסתיים, וכוחות צה"ל ייסוגו לחלוטין מהרצועה, אולם בישראל מדגישים כי ההסכמה לסיום המלחמה הייתה רק בתנאי שחמאס לא יהיה עוד הכוח השולט בעזה - וטוענים שלא הסכימו למה שנכתב בנוסח שיעלה במועצת הביטחון.
ביידן מציג את ההצעה הישראלית
(צילום: רויטרס)

מוקדם יותר דווח ברשת NBC כי בכירים בממשל ביידן דנו באפשרות לביצוע עסקה בין ארה"ב לחמאס לשחרור חמשת הישראלים בעלי אזרחות אמריקנית שעדיין חטופים בעזה - אם גם המשא ומתן הנוכחי לא יבשיל לעסקה. מדובר, לפי הדיווח, בחטופים עידן אלכסנדר, שגיא דקל-חן, הרש גולדברג-פולין, עומר נאוטרה וקית' סיגל. בנוסף, מחזיק חמאס בגופותיהם של שלושה אזרחים אמריקנים נוספים שנרצחו ב-7 באוקטובר: גדי וג'ודי וינשטיין, ואיתי חן. על פי שני בכירים אמריקנים ושני בכירים לשעבר בממשל, שיחות שכאלה לא יכללו את ישראל ויבוצעו דרך המתווכים הקטארים. בבית הלבן סירבו להגיב לדיווח הדרמטי.
היום, כשבלינקן נשאל במצרים על הדיווח ב-NBC, הוא נמנע מלהכחיש אותו. הוא הדגיש כי העדיפות העליונה שלו היא לשחרר את "להבטיח את שלומם של אזרחים אמריקנים שנפגעים בכל מקום בעולם". לדברי בלינקן, "הדרך היעילה ביותר לעשות זאת היא באמצעות הסכם הפסקת האש שעל הפרק, שישראל הסכימה לו. בזה אנחנו מתמקדים ואת זה אנחנו נחושים להשיג". בלינקן גם הבהיר כי הדרך הטובה ביותר למנוע נפגעים אזרחים נוספים ברצועת עזה היא שחמאס יסכים להפסקת האש גם הוא.
רשת אל-ג'זירה הקטארית חשפה אתמול את המסמך המלא, שמהווה את הבסיס לעסקה. המתווה תואר על ידי אל-ג'זירה כ"מסמך עקרונות בסיסיים להסכם חילופי שבויים ואסירים והחזרת שקט בר קיימא". המסמך כולל שלושה שלבים, כל אחד מהם - נכתב - יימשך שישה שבועות. לקריאת ההצעה המלאה לחצו כאן.
פורסם לראשונה: 18:02, 10.06.24