"עלינו להיות נחושים וחסרי רחמים במאבק נגד טרור. אין ניואנסים. יש רק טוב ורע": כך אמר נשיא ארגנטינה חוויאר מיליי בפורום אבטחה של הקונגרס היהודי העולמי בבואנוס איירס, שבו התחייב להגביר את מאמצי מדינתו במלחמה בטרור.
4 צפייה בגלריה
ארגנטינה בואנוס איירס טקס אזכרה פיגוע הקהילה היהודית נשיא חאבייר מיליי
ארגנטינה בואנוס איירס טקס אזכרה פיגוע הקהילה היהודית נשיא חאבייר מיליי
חאבייר מיליי בטקס בבואנוס איירס. "7/10 זה בדיוק מאותו סוג"
(צילום: REUTERS/Irina Dambrauskas)
4 צפייה בגלריה
ארגנטינה בואנוס איירס טקס אזכרה פיגוע הקהילה היהודית נשיא חאבייר מיליי
ארגנטינה בואנוס איירס טקס אזכרה פיגוע הקהילה היהודית נשיא חאבייר מיליי
(צילום: REUTERS/Irina Dambrauskas)
הפורום התקיים באזכרה של ארגון הקונגרס היהודי העולמי (WJC) לציון 30 שנה למתקפת הטרור הקטלנית של חיזבאללה נגד המרכז הקהילתי היהודי בבואנוס איירס (AMIA) ב-1994. בהתקפה ההיא, הקשה ביותר בתולדות ארגנטינה, ארגון הטרור הלבנוני הנתמך על ידי איראן רצח 85 בני אדם ופצע יותר מ-300. "נגע הטרור הקיצוני חורג מהפצצת בניין AMIA", אמר הנשיא מיליי בנאומו באירוע, והוסיף כי האכזריות שחמאס ביצע ב-7 באוקטובר נגד ישראל היא "בדיוק מאותו סוג" שנראה בארגנטינה לפני 30 שנה. הוא גם התייחס להגדרת חמאס לאחרונה על-ידי ארגנטינה כארגון טרור, ודיבר על שינוי מדיניות שיאפשר העמדה לדין של אנשים שלא בפניהם.
אל מיליי הצטרפו באירוע ה-WJC נשיא פרגוואי, סנטיאגו פניה, ונשיא אורוגוואי, לואיס לקאז'ה פו, שהביעו את סלידתם משנאה ואלימות בפני הקהל של יותר מ-400 מנהיגים יהודים, דיפלומטים ופוליטיקאים. פניה ציין כי פרגאווי תעביר בקרוב את שגרירותה בישראל לירושלים.
פסגת ה-WJC, נערכה בין 16 ל-17 בחודש תחת הכותרת "בניית עתיד בטוח יותר: 30 שנים לאחר הפצצת AMIA", ונתמכה על ידי הקונגרס היהודי של אמריקה הלטינית, בשיתוף עם ארגון הקהילה היהודית בארגנטינה. "הפיגוע במרכז החיים היהודיים בבואנוס איירס זעזע יהודים ברחבי העולם", אמר השגריר רונלד לאודר, נשיא הקונגרס היהודי העולמי. "שלושה עשורים מאוחר יותר, הקונגרס היהודי העולמי גאה בכך שכינס מנהיגים בכירים כדי לעמוד בסולידריות עם יהדות ארגנטינה ולהתמודד עם האנטישמיות העולמית וכל שאר צורות השנאה".
מיליי בביקור בנחל עוז, יחד עם הנשיא הרצוג
(צילום: תומר שונם הלוי)

הנשיא ביידן כתב מכתב לרגל האירוע, שהוקרא בקול על-ידי שגריר ארה"ב בארגנטינה, מארק סנטלי. "כולנו חייבים לעשות את חלקנו", כתב הנשיא ביידן. "ביחד - כל אומה, כל ממשלה וכל אדם חייבים לסרב לתת לשנאה מקלט בטוח. עלינו להתבטא בכוח נגד אנטישמיות. ועלינו לעמוד מול טרור ואלימות, שגבו יותר מדי חיים".
האפיפיור פרנציסקוס, יליד בואנוס איירס, שיתף גם הוא מכתב שהוקרא באירוע. "היום, יחד, אנו מאשרים שוב שלא נרפה מהמאמץ לחתירה לצדק", מסר. "צדק שלא מבקש נקמה או תגמול, אלא אמת ופיצוי. צדק חיוני לא רק למשפחות הנפגעות, אלא ללכידות המרקם החברתי של האומה. הכבוד לכל חיי אדם והכבוד שהוא נושא חייב לגבור על השנאה והפילוג. זהו הבסיס שעליו אנו בונים את טובת הכלל, לא רק כדי לכבד את אלה שאיבדנו, אלא כדי להגן על הדורות הבאים".
פסגת ה-WJC הייתה הראשונה מסוגה מאז פיגועי 7 באוקטובר ופרוץ המלחמה בעזה, ונועדה להפגין מחויבות בלתי מעורערת למאבק בטרור ובאנטישמיות. במקביל לאירוע התקיים בבואנוס איירס מפגש של השליחים למאבק באנטישמיות של המדינות השונות, בהם פרופ' דבורה ליפשטאדט, השליחה המיוחדת של משרד החוץ האמריקני. ליפשטאדט הציגה במפגש סדרה של הנחיות גלובליות ושיטות עבודה מומלצות לגיבוש מדיניות הנוגעת למאבק באנטישמיות, וחברי הפורום נפגשו עם מנהיגי קהילות יהודית מ-22 מדינות.
4 צפייה בגלריה
שמות הנרצחים בפיגוע על בניין AMIA בבואנוס איירס
שמות הנרצחים בפיגוע על בניין AMIA בבואנוס איירס
שמות הנרצחים בפיגוע על בניין AMIA בבואנוס איירס
(צילום: AP)
הדיון התמקד במצב הנוכחי של האנטישמיות העולמית בעקבות טבח 7 באוקטובר, וכיצד ליישם ביעילות את ההמלצות המשותפות של ליפשאטדט. היא אמרה במפגש: "אנטישמיות ברובה הבסיסית היא איום על יהודים, מוסדות יהודיים ואלה הקשורים ליהודים. אבל זה יותר מזה בלבד. אנטישמיות היא גם איום על הדמוקרטיה". בנוסף התקיים גם מפגש של כ-40 חברי פרלמנט מרחבי אמריקה הלטינית וכן משלחת של חברי קונגרס אמריקנים בראשות הסנאטור בן קרדין ממרילנד, ונציג בית הנבחרים ממרילנד סטני הוייר. במפגש חתמו כל המחוקקים על הצהרה משותפת למלחמה בטרור.
בכנס הוצג דו"ח המתעד כיצד ארגוני טרור איסלאמיסטיים משתמשים בערוצי תקשורת מקוונים חלופיים כדי להדהד את המסרים הקטלניים שלהם. על פי הדו"ח, שכותרתו, "ממערבולת וירטואלית לאלימות בחיים האמיתיים. הקשרים בין אנטישמיות מקוונת וטרור לא מקוון", הפלטפורמות המקוונות המסורתיות הפכו למגבילות יותר מאז טבח 7 באוקטובר, תוך שהן מסירות או מגבילות את הגישה לאלה המזוהים עם ארגוני טרור כמו חמאס, חיזבאללה והג'יהאד האיסלאמי.
4 צפייה בגלריה
עמיחי שיקלי בכנס AJC
עמיחי שיקלי בכנס AJC
השר שיקלי
(צילום: מוטי קמחי)
במפגש השתתפו גם שרי ביטחון ופנים משמונה מדינות באמריקה הלטינית, כחלק מהכינוס של ה-WJC במהלך מושב בהנחייתה של פטרישיה בולריץ', שרת הביטחון של ארגנטינה. שר התפוצות, עמיחי שיקלי, אמר לשרה בולריץ': ״אנו מעריכים את הצעד שלכם להכרה בחמאס כארגון טרור, יש להכניס גם את משמרות המהפכה לרשימה״. השרה השיבה כי ״נבחן את המהלך״.
השר לביטחון פנים של פרגוואי, אנריקה ריירה אסקודרו, אמר כי ״הצביעות העולמית לא תיאמן, כאשר אנחנו רואים את שתיקת העולם החופשי אל מול האונס והפשיעה המינית שהתרחשה ב-7 באוקטובר, לא שמענו כלום מארגוני זכויות אדם ומהאו״ם, הכל מותר אם זה נגד ישראל. אנחנו תומכים בזכותה של ישראל להגן על עצמה״.