היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הגישה היום (חמישי) את תגובתה לעתירת האגודה לזכויות האזרח הדורשת כי המשטרה תחדל בשימוש ברוגלות בחקירות פליליות. היועמ"שית כתבה בתגובתה כי ניתן לעשות שימוש מוגבל ברוגלות בחקיקה הנוכחית, אולם נדרש להתאים את החוק המיושן לעידן המודרני החדש אשר יקנה סמכות לשימוש ברוגלות.
בהרב מיארה כתבה לשופטים כי חוק כזה אינו מקודם משום שהשרים בן גביר ולוין מתנגדים כי יעשה שימוש ברוגלות במסגרת חקירות פליליות של עבירות שחיתות ציבורית.
2 צפייה בגלריה
  גלי בהרב מיארה, יריב לוין
  גלי בהרב מיארה, יריב לוין
גלי בהרב מיארה, יריב לוין. טוענת ששר המשפטים מתנגד לעדכון החוק
(צילום: נחום סגל, אלכס קולומויסקי)
האגודה לזכויות האזרח והקליניקה לפרטיות באוניברסיטת תל אביב עתרו לבג"ץ ב-5.9.2023 בבקשה להורות למדינה להפסיק את השימוש של המשטרה והשב"כ ברוגלות מכוח חוק האזנות סתר. זאת לאחר חשיפת "כלכליסט" אודות הפרות של המשטרה בשימוש ברוגלה וממצאי דוח מררי אשר חשפו כי המשטרה פעלה בניגוד לדין.
לטענת העותרים, השימוש ברוגלות מפר זכויות חוקתיות של אזרחים נחקרים בהם הזכות לפרטיות. היועצת המשפטית לממשלה לעומת זאת כתבה כי "מדובר באמצעי חיוני ואפקטיבי למילוי תפקידי המשטרה והשב"כ בשמירה על שלום הציבור וביטחונו, ובכלל זה לגילוי, חקירה ומניעת עבירות בכלל, ופשיעה חמורה בפרט, כמו גם לשמירה על ביטחון המדינה, והמלחמה בטרור בפרט. נוכח ההתפתחויות הטכנולוגיות, ובשים לב לכך שמרבית התקשורת בין עבריינים נעשית באמצעות תקשורת בין מחשבים, לאמצעי דנן עשוי להיות באירועים שונים תפקיד מרכזי והכרחי במילוי תפקידי הגופים הללו בהצלחה וביעילות. ביטול השימוש ברוגלות יביא לכך שתקשורת בין מחשבים תהפוך לעיר מקלט לתכנון ולביצוע עבירות".
2 צפייה בגלריה
היועמ"שית טוענת כי הרוגלות הן כלי חיוני לגילוי עבירות ומניעת פשיעה
היועמ"שית טוענת כי הרוגלות הן כלי חיוני לגילוי עבירות ומניעת פשיעה
היועמ"שית טוענת כי הרוגלות הן כלי חיוני לגילוי עבירות ומניעת פשיעה
(צילום: חטיבת דובר המשטרה)
עם זאת היועמ"שית פירטה כי החוק הקיים מיושן ונדרש לחדשו וכי כמה הצעות כאלה כבר עמדו על הפרק ואף נידונו במשרד המשפטים. אלא שבהרב מיארה חושפת את הסיבה אשר לטענתה הם לא קודמו: "עקב התנגדותם של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר המשפטים יריב לוין כי הסמכות להפעלת הרוגלות תחול גם על עבירת השחיתות השלטונית של לקיחת שוחד, בצד עבירות ההמתה, האלימות והביטחון, אשר מוסכם כי יש להכלילן".
רוגלה היא תוכנת ריגול המותקנת באופן סמוי במחשב או בטלפון הנייד של אדם ומאפשרת למפעיל הרוגלה גישה למערכת ולנתונים השמורים בה. שימוש ברוגלה מאפשר בין היתר קליטה בזמן אמת של שיחות קוליות והתכתבויות, חיפוש בכל החומר האגור במכשיר, גישה למידע הנמצא ביישומונים שעל המכשיר כגון חשבונות בנק, תיק רפואי, אתרי היכרויות וכן שליטה במכשיר בזמן אמת, לרבות הוספה או מחיקה של תכנים. הניסיון בעולם מצביע על כך שהן עלולות לשמש לצרכים פוליטיים ולפגיעה במתנגדי משטר.