סגנית נשיא ארצות הברית קמלה האריס, מחליפתו המיועדת של ג'ו ביידן במרוץ לבית הלבן, הבטיחה את תמיכתם של די צירים דמוקרטים כדי לזכות במועמדות המפלגה לנשיאות – כך דיווחה הבוקר (יום ג') סוכנות הידיעות AP. האריס השלימה את גיוס הצירים בתוך פחות מ-36 שעות מרגע הודעת הפרישה של ביידן, ונראה שכדי למהר ולהניע את הקמפיין שלה היא תיבחר רשמית למועמדת הדמוקרטית כבר בתחילת אוגוסט, עוד לפני הוועידה הארצית של המפלגה שתיפתח ב-19 בחודש.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב קמלה האריס מטה ה קמפיין בחירות ל נשיאות
ארה"ב קמלה האריס מטה ה קמפיין בחירות ל נשיאות
האריס בדלאוור לפנות בוקר. "זאת הייתה רכבת הרים"
(צילום: Erin SCHAFF / POOL / AFP)
6 צפייה בגלריה
ארה"ב קמלה האריס מטה ה קמפיין בחירות ל נשיאות
ארה"ב קמלה האריס מטה ה קמפיין בחירות ל נשיאות
סגנית הנשיא נכנסת למטה וזוכה למחיאות כפיים. "מתכוונת לאחד את הדמוקרטים - ולנצח"
(צילום: Erin Schaff/Pool via REUTERS)
האריס, נזכיר, הודיעה כבר שלשום בערב, שעה קלה אחרי שביידן הכריז על תמיכתו במועמדותה, כי היא מתכוונת להתמודד מול דונלד טראמפ, לאחד את אמריקה – ולנצח. ביממה שלאחר מכן הביעו את תמיכתם בה שלל מושלים וחברי קונגרס דמוקרטים, בהם כמעט כל מי שהוזכרו כיריבים פוטנציאליים שלה על המועמדות הדמוקרטית, ואמש הצטרפה אליהם גם יו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי. גם קמפיין הבחירות המשותף שלה ושל ביידן כבר שינה את סמליו וסיסמתו וכעת הוא נושא את שמה בלבד, אך כדי לחתום את מועמדותה נדרש הליך בירוקרטי חסר תקדים.
המועמד הדמוקרטי לנשיאות נבחר בדרך כלל בפריימריז שנערכים בחצי הראשון של שנת בחירות, כפי שעשתה המפלגה הדמוקרטית מינואר עד יוני השנה, אך הכתרתו הרשמית נעשית תמיד רק בוועידה הארצית של המפלגה שמתקיימת בקיץ: במהלך הפריימריז מוקצה לכל מועמד מספר צירים (חברי מפלגה) מכל מדינה בארה"ב בהתאם למספר הקולות שהשיג בה בפריימריז, ובוועידה הארצית מצופים צירים אלה להצביע לו כפי שדרשו תושבי מדינתם. בסך הכול יש קרוב ל-4,000 צירים, וכדי להבטיח את המועמדות צריך מתמודד להשיג יותר מ-1,976 כאלה.
בפריימריז שנערכו השנה ניצח ביידן ללא תחרות של ממש, כפי שקורה בדרך כלל במקרה של נשיא מכהן, אך פרישתו מהמרוץ פינתה למעשה את המוני הצירים שגרף. ביממה וחצי שאחרי הודעת הפרישה שלו נועדו רבים מהצירים במדינות השונות, ותחת לחץ מצד קמפיין האריס וגורמים אחרים במפלגה הודיעו בזה אחר זה כי הם מעבירים את תמיכתם אליה. הלילה נודע כי היא הבטיחה את תמיכתם של יותר מ-1,976 צירים, כפי שנדרש ממנה.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב קמלה האריס מטה ה קמפיין בחירות ל נשיאות עם הבעל דאג אמהוף
ארה"ב קמלה האריס מטה ה קמפיין בחירות ל נשיאות עם הבעל דאג אמהוף
האריס הלילה עם בעלה דאג אמהוף. אם תיבחר, הוא יהפוך ל"אדון הראשון" הראשון בתולדות ארה"ב
(צילום: Erin Schaff/Pool via REUTERS)
הכותרת
קמלה נגד דונלד: הקרב על הבית הלבן
32:21

הגיוס המהיר של הצירים הדרושים להאריס משקף את תחושת הבהילות במפלגה הדמוקרטית, שרוצה להשאיר מאחוריה מהר ככל האפשר את שבועות הדרמה וחוסר הוודאות שקדמו לפרישתו של ביידן ולהפנות את מאמציה לסגירת הפער מטראמפ בסקרים, כשנותרו רק קצת יותר מ-100 ימים עד ליום הבחירות עצמו. במסגרת הניסיון להאיץ את הקמפיין מתכוונים הדמוקרטים שלא להמתין כהרגלם עד להצבעה בוועידה בחצי השני של אוגוסט: כבר השבוע הם יחלו להיערך להצבעה של הצירים מרחוק, במסגרת וירטואלית, והם מתכוונים להתחיל את תהליך האישור הרשמי של מועמדות האריס ב-1 באוגוסט ולהשלימו עד 7 באוגוסט.

האריס במטה: "נלחמתי בפושעים, מכירה טיפוסים כמו טראמפ"

הלילה הגיעה האריס למטה הקמפיין שלה – שעד לפני יומיים היה למעשה הקמפיין של ביידן – בדלאוור, ובנאום ראשון מאז ההכרזה על מועמדותה הודתה כי השבועות האחרונים היו "רכבת הרים". היא הבטיחה "לאחד את המפלגה הדמוקרטית, לאחד את המדינה שלנו ולנצח בבחירות הללו", ותקפה ישירות את טראמפ, תוך שהיא מזכירה את עברה כתובעת הכללית של קליפורניה לעומת היותו עבריין מורשע: "לפני שהייתי סנאטורית הייתי תובעת ותובעת כללית. בתפקידיי אלה נלחמתי בפושעים מכל הסוגים. טורפים מיניים שניצלו נשים, נוכלים שעשקו לכוחות, רמאים שהפרו חוקים לטובת רווחיהם שלהם. אני מכירה טיפוסים מהסוג של טראמפ".
6 צפייה בגלריה
ארה"ב קמלה האריס מטה ה קמפיין בחירות ל נשיאות
ארה"ב קמלה האריס מטה ה קמפיין בחירות ל נשיאות
האריס ואמהוף אחרי הנחיתה בדלאוור. שיעור המתנדבים גדל פי יותר מ-100
(צילום: Erin Schaff/The New York Times via AP, Pool)
במהלך הביקור של האריס במטה שוחח ביידן איתה ועם הנוכחים מביתו ברחובות ביץ' שבדלאוור, שם הוא שוהה בבידוד מאז שאובחן כחולה בקורונה בשבוע שעבר. הוא שב והביע את תמיכתו בהאריס לאוזני כולם: "השם המוביל במועמדות הדמוקרטית לנשיאות השתנה, אבל המשימה לא השתנתה כלל", אמר ביידן בהצהרה הראשונה בקולו מאז הודעת הפרישה שלו. הוא הבטיח שהוא עצמו "לא הולך לשום מקום" אלא מתכוון לקחת חלק פעיל בקמפיין למען בחירתה של האריס. ביידן גם הצהיר בקולו כי ההחלטה לפרוש "הייתה הדבר הנכון לעשות". במשפט סמלי שבו העביר את הקמפיין לידי האריס אמר לה: "אני צופה בך, ילדה. אני אוהב אותך".
היום תגיע האריס לביקור בוויקונסין, אחת ממדינות המפתח שיכריעו את הבחירות, ותשתתף באירוע בחירות במילווקי שיהיה אירוע הקמפיין הגדול הראשון שלה מאז הכרזת המועמדות. בימים הקרובים מצפה לה גם הבחירה בסגן או סגנית, משימה חשובה לא רק משום שזהו האדם שיחליף אותה בנשיאות אם תנצח בנובמבר ולאחר מכן מסיבה כלשהי לא תוכל למלא את התפקיד, אלא גם משום שזהותו עשויה למשוך קהלים מסוימים של בוחרים ולשפר את סיכוייה.
אתמול אחר הצהריים שינה קמפיין ביידן רשמית את שמו לקמפיין "האריס לנשיאות" (Harris for President). סגנית הנשיא יורשת בכך קמפיין פוליטי משומן שבו יותר מ-1,000 עובדים ושסכום הכסף שגייס עמד נכון לסוף חודש יוני על 96 מיליון דולר. ב-24 השעות שאחרי פרישת ביידן והכרזתו על תמיכה בהאריס גייס הקמפיין שלה עוד 81 מיליון דולר, סכום המעיד על התקווה המחודשת של תומכי הדמוקרטים בעקבות החלפת מועמדם. לפי הקמפיין שלה, הכסף הזה הגיע מיותר מ-888 אלף תורמים.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב קמלה האריס מטה ה קמפיין בחירות ל נשיאות
ארה"ב קמלה האריס מטה ה קמפיין בחירות ל נשיאות
תמיכה מרומזת גם מביונסה. האריס יכולה לעשות היסטוריה
(צילום: Erin Schaff/The New York Times via AP, Pool)
בקמפיין האריס מדווחים גם כי יותר מ-28 אלף מתנדבים נרשמו אליו מאז ההחלפה – שיעור גבוה פי יותר מ-100 מהממוצע היומי בחודשים הקודמים, תחת ביידן. לפי רשת CNN, תמיכה סמלית קיבלה הלילה האריס גם מכוכבת הפופ ביונסה, שנתנה לה אישור להשתמש מעתה לאורך הקמפיין בשירה Freedom. הוא הושמע כבר הלילה עם כניסתה למטה בדלאוור. ברשת אומרים כי אף שביונסה לא הצהירה רשמית על תמיכה בהאריס, את מתן האישור הזה יש לפרש כתמיכה מעשית, במיוחד בהתחשב בעובדה שהזמרת ומנהליה נוקטים נוקשות רבה בכל הנוגע לאישורים להשתמש בשיריה.

הקונספירציות והדרישה: "אות חיים מביידן עד 17:00"

גם בצד הרפובליקני נערכים למינויה של האריס למועמדת הדמוקרטית, וסגנו המיועד של טראמפ ג'יי די ואנס מיקד בה את התקפותיו הלילה, בעצרת הבחירות הראשונה שאליה התייצב לבדו מאז ההכרזה של טראמפ על הבחירה בו. "ההיסטוריה תזכור את ג'ו ביידן לא רק כאדם שפורש, וזה אכן מה שהוא, אלא גם כאחד הנשיאים הגרועים בתולדות ארה"ב", אמר ואנס. "אבל ידידיי, קמלה האריס גרועה פי מיליון וכולם יודעים את זה. היא נתנה את תמיכתה לכל אחד מהכישלונות של ג'ו ביידן, והיא שיקרה על כשירותו המנטלית לכהן כנשיא". ואנס תקף את חלקה של האריס במשבר בגבול עם מקסיקו, שבימי כהונתו של ביידן המשיכו המונים להסתנן דרכו לתוך ארה"ב: "משבר הגבול הוא משבר קמלה האריס", אמר ואנס, וטען כי סגנית הנשיא "אפילו קיצונית יותר מביידן" משום שהיא בוחנת כביכול תוכניות לביטול יחידות בכוחות הביטחון.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'יי די ואנס עצרת וירג'יניה
ארה"ב ג'יי די ואנס עצרת וירג'יניה
ואנס בעצרת הלילה. "האריס גרועה פי מיליון"
(צילום: ALEX WONG / AFP)
כפי שהשתקף מדברי ואנס, טענה מרכזית שהרפובליקנים מתכוונים להעלות בבחירות הקרובות היא שהאריס הייתה שותפה לקמפיין שבמשך ארבע שנים הסתיר מהציבור את מצבו הבריאותי האמיתי של ביידן, ובכך סיכנה את ארה"ב. ביממה האחרונה, בעודו שוהה בבידוד, הפיצו גורמים רפובליקניים שלל שמועות על מצבו של ביידן, וחברת בית הנבחרים לורן בוברט, תומכת אדוקה וקולנית של טראמפ, אף דרשה הוכחה שביידן בחיים "עד השעה 17:00 היום" (חצות הלילה האחרון לפי שעון ישראל). בציוץ שפרסמה ברשת X (לשעבר טוויטר) כתבה בוברט כי ביידן צריך להתייצב לפני המצלמה ויש לראות אם הוא בכלל מודע לכך שהוא פרש מהמרוץ לנשיאות – רמז לכך שהוא איבד לגמרי את צלילותו וההחלטה התקבלה על-ידי אחרים ורק נחתמה בשמו. "הסתרה היא דבר לחלוטין בלתי מתקבל על הדעת", כתבה בוברט.
הציוץ של בוברט:

ביידן, נזכיר, הודיע על פרישתו בציוץ ברשת X, שבו פרסם מכתב בחתימתו, ולא נראה מאז בציבור. גם בשיחתו הלילה עם האריס ועם אנשי המטה הוא לא נצפה, ובצד הרפובליקני יש השואלים אם למעשה הוא חולה מאוד. בתחילת דבריה באירוע אמרה האריס את המילה "הקלטה" בנוגע לשיחה עם ביידן, ורק אז תיקנה ל"שיחה", וקונספירטורים מיהרו להעלות את האפשרות שמדובר בפליטת פה המסגירה את העובדה שהשיחה עם ביידן איננה שיחה בשידור חי. "האם קמלה פלטה הרגע את האמת? האם זו הקלטה? זה מה שהיא התחילה להגיד", טענה מחוקקת אחרת המשתייכת למחנה האדוק של תומכי טראמפ, מרג'ורי טיילור גרין.