הבחירות המקדימות לרשימת הליכוד נכנסות לימים המכריעים, והקרב על מיקום בצמרת הרשימה בקרב חברי המפלגה הבכירים הוא לא היחיד שמעסיק את חברי המפלגה. הניסיון לא להיפלט מהרשימה לכנסת מרתק לא פחות מקרבות הצמרת, ולו בשל העובדה שהרבה מועמדים נלחמים על מעט כיסאות.
כך, למשל, ההערכה היא שחברי הכנסת הצעירים שנכנסו לכנסת הנוכחית לא מזמן במסגרת שריונים או מחוזות יצטרכו לנהל מאבק קשה כדי לשמור על מקומם, וההערכה היא שחלקם ייפלטו מהרשימה ולא יזכו לקדנציה נוספת.
7 צפייה בגלריה
טפט פריימריז ליכוד בחירות
טפט פריימריז ליכוד בחירות
הפריימריז הקודמים בליכוד. הרבה מועמדים נלחמים על מעט כיסאות
(צילום: מוטי קמחי)

"ההתמודדות הנוכחית קשה"

אחד מחברי הכנסת הבולטים בקדנציה הנוכחית בעשייתו הפרלמנטרית היה ח"כ אופיר כץ. הוא היה שיאן הנוכחות בכנסת מטעם הליכוד, היה מזוהה עם מאבק העצמאים שדרשו מענקי קורונה, דחף להחמרת הענישה למטפלות מתעללות בחינוך לגיל הרך ועסק רבות בנושא הבריאות בפריפריה.
אלא שהפער בין כניסתו לכנסת ה-24 והכהונה שלו בה לבין האתגר שמחכה לו כעת הוא גדול מאוד. כץ, לדוגמה, נבחר ב-2019 לרשימת הליכוד במשבצת מחוז גליל ועמקים. באותו הזמן שיטת הבחירה קבעה שחברי המרכז בוחרים את הנציגים, כך יצא שכץ יכול היה להסתפק במספר קולות נמוך יחסית, למרות שקיבל פי שניים מהקולות שקיבל המועמד שאחריו.
7 צפייה בגלריה
אופיר כץ באולפן ynet
אופיר כץ באולפן ynet
ח"כ אופיר כץ. "ההתמודדות הנוכחית קשה"
(צילום: קובי קואנקס)
כעת הוא יצטרך לעמוד במבחן קריטי לעתידו הפוליטי, האם יוכל לגייס יותר מ-20 אלף קולות ולהתברג ברשימה הארצית? "ההתמודדות הנוכחית קשה", הודה כץ. "אבל התגובות מהשטח והתמיכה מחברי הליכוד שווים הכול. העבודה הפרלמנטרית לא תמיד נוצצת ומספקת כותרות, אבל אני מאמין בכל ליבי שזו הדרך האמיתית לשרת את הציבור".
ח"כית נוספת שמנהלת קרב על מקומה ברשימה היא ח"כ אתי עטיה, המקורבת מאוד ליו"ר מרכז הליכוד ח"כ חיים כץ, וגם נהנית מתמיכתו. עטיה נבחרה בפריימריז הקודמים, שנערכו ב-2019, כנציגת מחוז דן ומוקמה בשל כך במקום ה-20. בדומה לכץ, גם היא לא עברה את מבחן המתפקדים ונבחרה על ידי כמה מאות חברי מרכז. כעת עומד בפניה האתגר הגדול ביותר שלה כחברת כנסת מכהנת.
כמו שניהם, גם ח"כ שלמה קרעי, שהיה מחברי הכנסת הבולטים בקדנציה החולפת, נבחר במחוז נגב בעזרת קולותיהם של חברי המרכז, ויעמוד כעת לראשונה למבחן דרמטי מול כלל המתפקדים. לדבריו, "הפריימריז האלו הם אתגר משמעותי ביותר, בוודאי לחבר כנסת שזו לו הפעם הראשונה שבה הוא מתמודד ברשימה הארצית. להיכנס ללב של 140 אלף מתפקדים, זה לא פשוט אבל יש דרך לדעתי. הדרך הזו, שהיא גם האתגר הגדול ביותר, היא להגיע לדיל עם קבוצת הכוח הגדולה ביותר - הציבור. אני מאמין שעבודתי הקשה והנאמנה למען עם ישראל, ארץ ישראל ומסורת ישראל בשלוש השנים האחרונות, ובוודאי בשנה האחרונה, סגרה לי את הדיל הזה, ובעזרת השם נקצור את פירותיו השבוע".

"הפעם אני מגיעה עם תקציב גדול יותר"

ח"כ מאי גולן נכנסה לכנסת ב-2019 כשהייתה בת 32, לאחר שגייסה 7,000 קולות מקרב צעירי המפלגה. היא גברה על שמונה מועמדים ונחשבה לבולטת מאוד בליכוד, אך גם לחברת כנסת שבאופוזיציה גילו כלפיה מעט מאוד סבלנות. גולן עסקה בעיקר בנושאי פריפריה ואוכלוסיות מוחלשות, אבל נבלמה לא פעם בגלל עניינים קואליציוניים.
כעת היא תתמודד ברשימה הארצית בקו אחד עם חברי כנסת ותיקים, ותצטרך לגייס אלפי קולות יותר ממה שגייסה בהתמודדות הקודמת כדי להישאר בכנסת. "הפריימריז בליכוד הם חגיגה אינסופית של דמוקרטיה שמלווה בהמון סיזיפיות והמון רגש כי אנחנו משפחה אחת גדולה, פשוטו כמשמעו".
7 צפייה בגלריה
קרן ברק
קרן ברק
ח"כ קרן ברק. "הפעם אני מגיעה עם תקציב גבוה יותר שמאפשר לי לערוך קמפיין מקצועי יותר"
(צילום: מוטי קמחי )
ח"כ קרן ברק תתמודד גם היא על מקום ברשימה הארצית, לאחר שבבחירות הקודמות זכתה ב-15,306 קולות, נבחרה על משבצת "אישה חדשה" ושובצה במקום ה-25. מבין חברי הכנסת שהתמודדו במשבצות השונות ברק גייסה את מספר הקולות הגבוה ביותר, ולכן אם תמהיל המתפקדים לא השתנה דרמטית, האתגר שלה קטן ביחס לאחרים.
"בשונה מהתמודדויות קודמות, הפעם התקציב שאני מגיעה איתו גבוה יותר ומאפשר לי לערוך קמפיין מקצועי יותר", סיפרה ברק על ההבדלים בין הפריימריז הנוכחים לקודמים. "אני מאמינה שבזכות השורשיות שלי במפלגה והעבודה שלי בכנסת יצטרפו אליי הפעם גם קהלים נוספים".
7 צפייה בגלריה
קטי שטרית
קטי שטרית
ח"כ קטי שטרית. "במהלך הקדנציה אין מספיק זמן לצאת לשטח"
(צילום: דוברות הכנסת)
אישה נוספת שנמצאת במרוץ תחת קרב קשה היא ח"כ קטי שטרית, שזכתה ל-11,800 קולות ושובצה במקום ה-31, השמור גם הוא לאישה חדשה. כעת היא תצטרך לגייס עוד אלפי קולות כדי להישאר בכנסת ולשמור על מקומה בתוך הקרב הצמוד.
"הייתי ח"כית שנכחה הרבה מאוד זמן בכנסת והקדישה זמן רב מאוד לעשייה הפרלמנטרית", סיפרה שטרית. "הקושי במצב כזה הוא שבמהלך הקדנציה אין מספיק זמן לצאת לשטח, ובכל זאת, שמחתי לגלות בשבועות האחרונים שהמתפקדים שאני נפגשת איתם מעריכים את הזמינות שלי. אני יודעת שבוחנים אותי לפי העשייה שלי, וזה מה שחשוב לי".

"הליכודניקים אף פעם לא אהבו משוריינים"

ח"כ נוסף שיאבק על מקומו ברשימה הוא גדי יברקן, שנכנס לראשונה לכנסת מטעם כחול לבן של בני גנץ, וב-2020, במערכת הבחירות השלישית, עבר לליכוד ושוריין במקום ה-20. יברקן טרם התמודד בפריימריז בליכוד, ולכן יתמודד עכשיו על משבצת העולים שנמצאת במקום ה-33. מולו מתמודדים חברי הכנסת לשעבר אברהם נגוסה, גם הוא בן העדה האתיופית, וטלי פלסקוב. בניגוד לחברי הכנסת האחרים, כמו אופיר כץ, יברקן צריך רק לגבור על יתר המועמדים ולא לחצות רף מסוים של מספר קולות.
"זה קרב קשה", מודה יברקן, שכמו אחרים חושש לאבד את מקומו בכנסת. "אבל מתפקדי הליכוד מחפשים מי מביא שלטון ולא סידור עבודה ברשימה. היחיד שהכניס איתו לליכוד שניים וחצי-שלושה מנדטים הוא אני. הוכחתי שאני יודע להביא מנדטים מקרב יוצאי אתיופיה. בעקבות השנה האחרונה, שבה עבדתי סביב נושא חירות הפרט, הצטרפו קהלים חדשים".
7 צפייה בגלריה
גדי יברקן
גדי יברקן
ח"כ גדי יברקן. "מתפקדי הליכוד מחפשים מי מביא שלטון, לא סידור עבודה"
(צילום: אביגיל עוזי)
גם חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס, שהצטרפה לליכוד אחרי שעזבה את הגוש השני ושוריינה במקום ה-26, עומדת כעת למבחן משמעותי ומתמודדת על מקום ברשימה הארצית. האתגר נחשב גדול, למרות ששורשיה של לוי-אבקסיס נטועים עמוק בליכוד והיא מזוהה עם המפלגה.
"כשאני רואה את העיניים של האנשים שמקבלים אותי כמו ילדה שחזרה הביתה, ולמען האמת חלקם באמת מכירים אותי מאז היותי ילדה, אלו הרגעים שממלאים אותי להמשך המסע הזה", אמרה. "זה מרגיש הכי טבעי בעולם, ככה זה עם הליכודניקים, אתה יודע מה הם חושבים עליך".
7 צפייה בגלריה
גלית דיסטל-אטבריאן
גלית דיסטל-אטבריאן
ח"כ גלית דיסטל-אטבריאן. "הליכודניקים אף פעם לא אהבו משוריינים, מקווה שאהיה הראשונה לעשות היסטוריה"
(צילום: הדר יואביאן)
כמו לוי-אבקסיס, גם גלית דיסטל-אטבריאן ששוריינה בבחירות הקודמות תנסה לשמור על מקומה בכנסת ולגייס מספיק קולות שיבטיחו קדנציה נוספת. דיסטל-אטבריאן שוריינה במקום 10 היוקרתי השמור לשריון היו"ר נתניהו, וכעת תיקלע לקרב קשה מול שבע נשים נוספות ברשימה ומול חברי כנסת נוספים שנלחמים על כל קול.
"הייתה לי רק שנה אחת לפגוש את האנשים שאחראים על גורלי הפוליטי", סיפרה. "מדובר באוקיינוס עצום ואני עדיין במים הרדודים על החוף. בציבור הרחב יש תחושה שאני נכנסת בהליכה לתוך הרשימה, אבל אני מאוד חוששת. הליכודניקים אף פעם לא אהבו משוריינים ותמיד יעדיפו את אלה שצמחו מהשטח, זאת גם הסיבה שאף משוריין לא צלח את הפריימריז. כולי תקווה שאהיה הראשונה לעשות היסטוריה".