4 צפייה בגלריה
לוגו חברה המימד החמישי בני גנץ
לוגו חברה המימד החמישי בני גנץ
15 מעורבים נחקרו באזהרה. לוגו חברת "המימד החמישי"
הרשות לתחרות סיימה לחקור את פרשת המימד החמישי, וכעת הועבר תיק החקירה לפרקליטות המדינה - שתקבל הכרעה בנוגע להגשת כתבי אישום. כך נודע הערב (חמישי) ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet.
במסגרת הפרשה, הרשות חקרה עד כה באזהרה כ-15 מעורבים בחשד לעבירות של קבלת דבר במרמה, וגבתה מהם עדויות פתוחות. בכיר הנחקרים היה גיא כספי, ממייסדי חברת התוכנה ומיוזמי מינויו של שר הביטחון בני גנץ - שלא נמנה עם החשודים בפרשה - ליו"ר החברה בשנת 2014.
"המימד החמישי" הייתה חברת סטארט-אפ שהקימו כספי ודורון כהן, בכירי מוסד לשעבר. היא עסקה בפיתוח מערכות בינה מלאכותיות ליישומי מודיעין צבאי, ממשלתי ואזרחי. החברה פיתחה מערכת המסוגלת לנתח כמויות גדולות של נתונים ומידע גולמיים, הנאספים בין היתר על-ידי גופי ביון ואכיפת חוק.
הפרשה החלה לאחר שדוח מיוחד של מבקר המדינה בעניין מערך הרכש במשטרת ישראל התפרסם במרץ 2019, וחשף כי ב-2016 הציעה "המימד החמישי" למשטרה לרכוש טכנולוגיה שהיא מפתחת.
4 צפייה בגלריה
רוני אלשיך
רוני אלשיך
המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך
(צילום: אלכס קולומויסקי)
רשות התחרות ניהלה את החקירה, שהייתה חקירת מכרז מתקופתו של מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך, והיא לוותה על-ידי פרקליטות מחוז ירושלים. החקירה נפתחה בעקבות תלונה שהגיש עורך הדין פיני פישלר, ממייסדי תנועת אומ"ץ, שהתלונן על עבירות פליליות בחשד למעשים של מרמה, הפרת אמונים ומצגי שווא לכאורה.
בדוח מבקר המדינה משנת 2019 צוין שהחברה, שלא היה לה כל ניסיון לפני הזכייה במכרז, הציגה מידע כוזב לנציגי המשטרה על יכולותיה. בעקבות הדוח החליט ממלא מקום פרקליט המדינה לשעבר, דן אלדד, לפתוח בחקירה פלילית נגד אנשי החברה. "המימד החמישי" קרסה באפריל 2019, ומונה לה כונס נכסים.
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
אינו חשוד בפרשה. גנץ
(צילום: קובי קואנקס)
4 צפייה בגלריה
אינפו אינפוגרפיקה המימד החמישי דוח המבקר משטרה בני גנץ
אינפו אינפוגרפיקה המימד החמישי דוח המבקר משטרה בני גנץ
(צילום: מוטי קמחי)
שני מייסדים נוספים של החברה - דורון כהן, ששימש כמנכ"ל חברת הסייבר, ויואל נאמן, אחיינו של שר המשפטים המנוח יעקב נאמן - הם החשודים המרכזיים בפרשה, שבמרכזה חשד להצגת מצגי שווא למשטרה, במסגרת התקשרות בפטור ממכרז להטמעת מערכת בינה מלאכותית ב-2014. שווי ההתקשרות שהתרחשה לאורך כמה שנים עומד על כ-50 מיליון שקל.
עם פתיחת החקירה בפברואר אשתקד, כהן ונאמן עוכבו ונחקרו באזהרה במשרדי רשות התחרות בחשד לביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה. במקביל, נערכו חיפושים בבתיהם. החוקרים החרימו טלפונים ניידים, מחשבים ומסמכים. בין בעלי המניות הנוספים לשעבר בחברה שנחקרו בפרשה, נמצא גם דוקטור אלי (אומיד) דוד, חוקר בתחום הבינה המלאכותית מאוניברסיטת בר אילן.
ימים ספורים בטרם נחקר באזהרה, התראיין כהן ל-ynet, וטען כי גנץ הקפיד שלא להיות מעורב בתהליך העסקי בין חברת "המימד החמישי" ובין המשטרה. בנוסף טען בראיון כי באותו הזמן התקיימו שתי פגישות עם מפכ"ל המשטרה דאז רוני אלשיך, וכי גנץ השתתף רק בראשונה. "הסגירה העסקית נעשתה על-ידי הנהלת החברה והדירקטוריון לא היה מעורב בה", אמר כהן.

פיני פישלרעו"ד פישלר
עו"ד פישלר מסר: "זו פרשה הנגררת תקופה ארוכה מאוד. מקום שבו סיימה הרשות לתחרות את החקירה - בשלה העת לקבל החלטות בפרקליטות. צר לי ששמות כלל החשודים חסויים מידיעת הציבור. נזכיר כי קמה חובה לדעת מה כולל ומה מכיל הקניין הרוחני, שנמסר על ידי המשטרה לחברה, בידי מי הוא מצוי והאם נמצא מחוץ לגבולות המדינה והיכן בדיוק. אני מקווה שהפרשה לא תיקבר 'קבורת חמור'".