3 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות הקורונה בגני התערוכה בתל אביב, ערב יום כיפור
מתחם בדיקות הקורונה בגני התערוכה בתל אביב, ערב יום כיפור
מקרה שני של אומיקרון בישראל
(צילום: מוטי קמחי)
משרד הבריאות עדכן כי מקרה שני של הדבקה בזן האומיקרון התגלה הערב (ראשון) בישראל. מדובר באישה, אך לא נמסרו פרטים נוספים. המשרד עדכן גם כי מחצות, 276 ישראלים נמצאו חיוביים לקורונה, זאת מתוך כ-38,500 בדיקות שבוצעו, כאשר שיעור החיוביים עומד על 0.75%. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 161 חולים, בהם 125 שמצבם קשה - מתוכם 72 מונשמים. מניין הנפטרים מפרוץ המגפה בארץ עומד על 8,189 בני אדם.
בתוך כך, משרד הבריאות עדכן את ההנחיות והחליט כי כל מי שהיה במגע עם מאומת שנדבק בווריאנט החדש או חשוד לחשיפה לווריאנט זה צריך להיכנס לבידוד של שבעה ימים - גם אם הוא מחוסן.

זן האומיקרון - כתבות נוספות

מוקדם יותר נמסר כי בישראל ישנם 14 בני אדם חשודים כמאומתים לזן האומיקרון. פרט לעובדת הזרה ממלאווי - שהייתה למאומתת הראשונה בארץ - הם מתגוררים ברעננה, רמת גן, ראשון לציון, רחובות, קריית מלאכי, באר שבע, כסייפה, אטרש, לקיה, חורה, אום בטין ושבט עאצם. העובדת הזרה, תושבת רעננה ובן 21 מכסייפה, כבר שוהים במלונית בידוד בירושלים.
חמישה מאותם חשודים התגלו הלילה. מתוך השמונה שאותרו לפני כן, שניים מחוסנים לחלוטין בשלושה חיסונים של פייזר, ועוד שניים קיבלו חיסון של ג'ונסון ואסטרהזניקה בחצי השנה האחרונה. מתוך אותם שמונה, שלושה כלל לא היו בחו"ל בתקופה האחרונה. שלושה מהאחרים, ובהם העובדת הזרה ממלאווי, חזרו מדרום אפריקה. שני האחרים – מירדן ומאיחוד האמירויות.
מוקדם יותר היום פרסם משרד הבריאות את פרטי הנסיעה שבה השתתפה העובדת הזרה שהתגלתה כנשאית של הזן, וקרא לכל הנוסעים ללכת ולהיבדק: הנסיעה בקו 390 של אגד יצאה ביום שני 22 בנובמבר בשעה 14:30 מהתחנה המרכזית בתל אביב לאילת. במשרד, כאמור, ביקשו מכל הנוסעים לגשת בהקדם ולהיבדק בבדיקת PCR באחד ממתחמי הבדיקות, ולהיכנס לבידוד עד לקבלת תוצאת בדיקה שלילית.
בשל החשש מהתפשטות הזן החדש, קבינט הקורונה אישר אמש מתווה הגבלות שיהיה תקף למשך כשבועיים. השרים הצביעו על סגירת השמיים לזרים, ומתווה בידוד מדורג לישראלים: שלושה ימים עם שתי בדיקות PCR (בנחיתה ובסיום הבידוד) למחוסנים ומחלימים, ושבוע לכל השאר (עם בדיקה בנחיתה וביום השביעי). אלו שלא יבצעו את הבדיקה השנייה, יצטרכו להישאר בבידוד שבועיים.
כמו כן, ישראלים שיחזרו ממדינות אדומות יבצעו בדיקת PCR עם הנחיתה בישראל, שלאחריה יועברו לבידוד במלונית קורונה עד לקבלת תשובה. לאחר קבלת תשובה שלילית, הנוסעים יועברו לבידוד ביתי עד היום השביעי בכפוף לבדיקת PCR נוספת. השרים אישרו גם איכונים סלולריים למאומתים עם הזן החדש כדי לאתרם ובמטרה לקטוע את שרשראות ההדבקה.
פרויקטור הקורונה בריאיון על הזן החדש: "החיסון טוב נגדו"
(צילום: אבי חי, סטס קופולו)

במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינסו הערב בכירי מערכת הבריאות על ההגבלות החדשות, אמרה ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, כי משרד הבריאות עוקב ב"אופן יום-יומי" אחר התפשטות זן הקורונה החדש, אומיקרון, באירופה ובשאר העולם - וישקול את האפשרות להרחיב את רשימת המדינות האדומות, שכעת כוללת רק 50 מדינות באפריקה.
ד"ר אלרעי פרייס אמרה עוד כי "ההרכב הביולוגי" שלו מדאיג מאוד את מומחי הבריאות, וציינה את העובדה שהתגלו בו מוטציות רבות, 15 במספר, בחלק "אסטרטגי מאוד" שאחראי על יכולתו של הנגיף לחדור לתאי האדם. לדבריה, מדובר גם בחלק בנגיף שנגדו פותחו החיסונים, על בסיס זן הקורונה המקורי שהתגלה בסין לפני כשנתיים.
3 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס במסיבת עיתונאים בעקבות גילוי זן הקורונה החדש אומיקרון בישראל
שרון אלרעי פרייס במסיבת עיתונאים בעקבות גילוי זן הקורונה החדש אומיקרון בישראל
"ההרכב הביולוגי מדאיג". אלרעי פרייס, הערב
(צילום: יריב כץ)
3 צפייה בגלריה
בכירי משרד הבריאות במסיבת עיתונאים בעקבות גילוי זן הקורונה החדש אומיקרון בישראל
בכירי משרד הבריאות במסיבת עיתונאים בעקבות גילוי זן הקורונה החדש אומיקרון בישראל
"מבקש להרגיע", הורוביץ
(צילום: יריב כץ)
באותה מסיבת עיתונאים השתתף גם שר הבריאות ניצן הורוביץ, שביקש להרגיע מעט את הפאניקה. "מיד עם איתור זן האומיקרון בישראל החלטנו וביצענו שורה של צעדים מיידיים כדי שכבר בשלב הראשוני נוכל לאתר את מי שנדבקו בזן הזה ולמנוע את ההתפשטות שלו", אמר השר. "אנחנו עושים את זה תוך מעקב הדוק אחר מה שקורה בעולם - כי הסיפור הזה הוא לגמרי סיפור עולמי".
"כל הצעדים שנקטנו ביומיים האחרונים, ושננקוט בימים הקרובים, מטרתם להקטין עד כמה שאפשר את הסיכון - והכול במסגרת המדיניות שלנו של 'חיים לצד הקורונה'", הוסיף. "התכוננו לתרחיש כזה ואנחנו מוכנים לו. יצאנו מתוך נקודת הנחה שיגיע וריאנט נוסף, אמרנו את זה לציבור לפני כמה שבועות ונערכנו לזה היטב. בזכות ההיערכות איתרנו במהירות גם את הווריאנט הזה. אני מבקש להרגיע: העניין הזה בשליטה, אין סיבה להיכנס לחרדה ולהכניס את הציבור לבהלה".