מפקד אוגדה 99, תא"ל ברק חירם, פגש היום (שלישי) את המשפחות השכולות מבארי מטבח 7 באוקטובר, וסייר איתן בין היתר בשרידי הבית של פסי כהן, שבו ניהל הקצין הבכיר את הקרב מול מחבלי חמאס שהתבצרו עם בני ערובה. הפגישה הייתה מתוחה, ונאמרו בה דברים קשים. רון שפרוני, קרוב משפחה של אביה, איילה והתאומים בני ה-12 ליאל וינאי חצרוני שהוחזקו בבית, אמר כי חירם נאטם בפני הביקורת הקשה שעלתה.
אילוסטרציה שמציגה את מהלך הקרב בקיבוץ בארי
(צילום: דובר צה"ל )

"השיחה עם תא"ל ברק חירם הייתה לא פשוטה. עלו בין המשפחות השכולות קולות שונים - חלק קראו להתפטרותו. אני ביקשתי ממנו, כצעד בונה אמון, לא להתפטר, אלא, מתוך הבנת הקושי להיות אחראי על ביטחון האזרחים בגזרה כאשר סוגיות עדיין פתוחות, להיות אחראי על הביטחון באוגדה מבצעית אחרת", אמר שפרוני, לפי הודעת קיבוץ בארי. "חירם אמר לי באופן אישי כי הוא הקשיב לביקורת ולקח אותה לתשומת ליבו. עם זאת, בשיחה התעקש שדווקא בגלל שהוא היה הקצין האחראי בבארי, הוא נמצא במעמד הטוב ביותר לקבל את הפיקוד על אוגדת עזה. ניכר שחירם רצה להקשיב אך גם נאטם מול חלק מהביקורת הקשה שעלתה על פקודות שנתן, נסוג מדברים שאמר מפורשות בתקשורת בעבר וניסה להשקיט את הכעס עליו, כחלק מרצון להתמנות למפקד האוגדה הבא למרות הכשלים הקשים שהודה בהם במהלך השיחה. אף שיחה, כנה ככל שתהיה, לא תחזיר אלינו את האהובים שלנו".
הפגישה ארכה כשעתיים, וכאמור הייתה מורכבת וטעונה מאוד. "היא נתנה מקום לכל המשתתפים להגיד את הדברים הקשים שעל לבם, לשאול שאלות וכן למתוח ביקורת על התנהלותו של חירם ב-7 באוקטובר ולאחר מכן - בראיונות שקיים בתקשורת", נמסר בהודעת בארי.
3 צפייה בגלריה
תא"ל ברק חירם
תא"ל ברק חירם
"אמר שלקח את הביקורת לתשומת ליבו". תא"ל ברק חירם
(צילום: אלעד גרשגורן)
שרון כהן, כלתה של פסי כהן, אמרה לאחר הפגישה כי היא מרגישה שחירם היה כן, וכי טוב שהפגישה התקיימה למרות הקושי הרב, לצד הכאב והביקורת הרבים של המשפחות שלא יחלפו לעולם. לדבריה, "זה בוקר לא פשוט, זו הייתה פגישה מאוד מורכבת. זו בעצם פעם ראשונה שנפגשנו עם ברק חירם ושמענו את הצד שלו ואיך הדברים קרו מנקודת מבטו. הייתה הזדמנות בשבילנו לשמוע את ברק מודה שהצבא נכשל בהגנה על בארי. הוא גם לקח אחריות על ההתנהלות בבארי".
עוד הוסיפה כהן כי "הרגשתי שהוא הגיע מאוד נקי לפגישה, בא עם לב פתוח לשמוע ולהשמיע. הוא התנצל על האובדן הגדול מאוד שכולנו חווינו בתוך הבית. לי באופן אישי היה חשוב להגיד לו על כל הראיונות שעשה. הוא הסתכל לי בעיניים והתנצל בכנות. עוד חשוב לי להגיד שהרגשתי שברק הגיע לבארי ועשה כל מה שיכל לעשות, תוך כדי סיטואציה שהיא באמת לא אפשרית. מאות של מחבלים, אזור של לחימה. אני חושבת שכל החיילים שהגיעו לפה חתרו למגע ועשו כל מה שהם יכלו. באופן אישי אני מרגישה שכל הסיפור של הבית של פסי לאט לאט הולך ומקבל אצלי בראש איזושהי מסגרת. אני מרגישה שלסיפור הזה יש התחלה, אמצע, ומבחינתי אני מרגישה שאנחנו לקראת סוף הסיפור".
שרון כהן, כלתו של פסי כהן, לאחר הפגישה עם תא"ל ברק חירם

הדעות בקיבוץ בארי לגבי תא"ל חירם חלוקות. לצד הביקורת כלפיו, ישנם גם לא מעט תושבים שסבורים שבנסיבות שנוצרו, כנראה שלא היה אפשר לעשות אחרת. "העירו את הבן אדם בבוקר ה-7 באוק' ואמרו לו - בוקר טוב, 340 מחבלים מחכים לך בקיבוץ בארי. תיגש לטפל'. מה אפשר לצפות ממנו אחרי דבר כזה? מה בדיוק מצופה ממנו לעשות כאשר אין לו שום מידע ביד, בטח שלא מידע מודיעיני ובטח שלא כוחות לוחמים. הוא היה צריך להתחיל הכל מאפס ובסופו של דבר תיפקד והחזיר את השליטה. אם יש שאלות מה היה צריך לעשות נכון, זה לא נמצא בידיים של חירם אלא בממשלה כשלה שנים קודם לכן ולא בלמה את התעצמות חמאס", אמר אחד התושבים הוותיקים.
3 צפייה בגלריה
הבית בקיבוץ בארי כפי שהוא נראה היום
הבית בקיבוץ בארי כפי שהוא נראה היום
הבית של פסי כהן ז"ל בקיבוץ בארי
(צילום: AP)

"הכול התנהל בכאוס מוחלט"

ב-ynet פורסם הבוקר שתא"ל חירם, שלפי תחקיר צה"ל על אודות הקרבות בבארי התנהל באופן סביר כשאישר ירי של פגז טנק לעבר הבית, הגיע בשבוע שעבר לפגישה עם חברי כיתת הכוננות של הקיבוץ. הפגישה המתוחה עם חברי כיתת הכוננות שלקחו חלק בקרבות הבלימה בקיבוץ במהלך מתקפת הפתע נעשתה לבקשת תא"ל חירם. הקצין שמיועד לתפקיד מפקד אוגדת עזה מסר לחברי כיתת הכוננות את גרסתו, ושב לתאר בפניהם את האירועים הקשים ביום פלישת מחבלי חמאס לקיבוץ.
"בזמן הנתון לא יכולתי לקבל החלטה אחרת", הסביר תא"ל חירם לחברי כיתת הכוננות את התנהלותו מול המחבלים שהתבצרו עם בני ערובה בבית של פסי. "עד שהגעתי לבארי הכול התנהל בכאוס מוחלט". במהלך הפגישה, שבמהלכה עלו גם ממצאי התחקיר הצה"לי ש"מנקים" את תא"ל חירם, השמיעו חברי כיתת הכוננות ביקורת בפניו, אולם השיח היה מכבד.
אנשי הקיבוץ הביעו בפני תא"ל חירם מורת רוח על כך שלא הגיעה עזרה צבאית בשעה מוקדמת, ובשל כך נאלצו חברי כיתת הכוננות להתמודד לבדם מול נחילי מחבלים. הם גם מתחו ביקורת על ממצאי התחקיר הצבאי. "יש הרבה מאוד חורים וסימני שאלה בתחקיר, ואני לא יודע האם זה בכוונה או בטעות. מה שבטוח זה שדרושות כאן השלמות גדולות מאוד", סיפר גורם בבארי.
הקצין שיבח מצידו את פעילות חברי כיתת הכוננות, ואמר כי הלקחים יופקו בעתיד אם וכאשר הוא ימונה למפקד אוגדת עזה. חירם אף דיבר על שיקום האמון וחיזוק הקשר בין צה"ל ליישובי עוטף עזה.
מקיבוץ בארי נמסר: "מהפגישה עם תא"ל ברק חירם יצאו רוב המשפחות בהרגשה מפויסת ובהבנה טובה יותר של הסיטואציה המורכבת שהתרחשה בבית של פסי - על אף הכאב שלא יחלוף. תא"ל חירם היה כן וקשוב, וזכה לחיבוק מרוב המשפחות, שאיחלו לו בהצלחה והבהירו כי הוא חלק ממצילי בארי וכי יש לו היכולת המרבית להצליח להחזיר את הבטחון לקיבוץ. דעות חברי הקיבוץ בכל דבר ועניין מגוונות ושונות זו מזו בענייני יום-יום, ועל אחת כמה וכמה בעניינים הקשורים לאירועי השביעי באוקטובר, שהשפיעו באופן מורכב ביותר על כל אחד ואחת מחברי הקיבוץ".