תיעוד ההתעללות בגן

מהומה התרחשה בצהריים (רביעי) בבית המשפט המחוזי בנצרת אחרי הדיון בהארכת מעצרן של יערית פנחס וכרמית קון, סייעת וגננת במעון "אפרוחים" ביישוב בחבל תענך שבגלבוע, הנאשמות בהתעללות בילדים. בני משפחותיהם של הפעוטות שחוו את ההתעללות קראו קריאות גנאי לעבר השתיים והתעמתו עם קרובי משפחותיהן. בתגובה, אחד מהם השיב להורים תנועה מגונה.
2 צפייה בגלריה
הגשת כתב אישום לסייעות המתעללות בגן בתענך
הגשת כתב אישום לסייעות המתעללות בגן בתענך
הנאשמות בבית המשפט. "מאז התלונה לא היה שום מקרה"
(צילום: גיל נחושתן )
חקירת המשטרה בגן החלה לפני מספר שבועות, בעקבות תלונה שהגישו ההורים. החוקרים הגיעו לגן, גבו עדויות ואספו את מצלמות האבטחה. הם צפו בהקלטות במשך שעות רבות, ותיעדו עשרות מעשי אלימות שביצעו הגננות בפעוטות במעון. הבוקר הוגש כתב אישום נגד פנחס וקון, ובמקביל הוארך מעצרן עד יום שני הקרוב, אז ידון בית המשפט בבקשה להאריך את מעצרן עד תום ההליכים המשפטיים.
פנחס, בת 40, הייתה מטפלת במעון. קון, בת 50, הייתה האחראית על צוות המטפלות והסייעות. מכתב האישום שהגישה פרקליטות מחוז צפון עולה כי נגד פנחס 12 אישומים בגין תקיפת קטין חסר ישע. לפי כתב האישום, היא הכתה את הפעוטות – כבני שנה עד שלוש – באמצעות חפץ שהיה בידה, תקפה אחרים בבעיטות, משכה בשיערם, הטיחה אותם במזרן ועוד.
ההורים בבית המשפט, היום
(צילום: גיל נחושתן )

קון מואשמת במקרה אחד של התעללות בקטין על ידי אחראי, ובשני מקרים של תקיפת קטין חסר ישע. גם היא, לפי כתב האישום, תקפה כמה פעמים את אחד הפעוטות, כבן שנתיים, הרימה אותו באוויר והטיחה אותו במזרן, לאחר שסירב לישון. באחת הפעמים דחפה את ראשו, ובפעם אחרת הפילה אותו מרגליו. פעוטה אחרת, כך תואר, היא דחפה באמצעות רגליה.
אדווה שניידר, אחת מאימהות הפעוטות שהגיעה לדיון כשבנה בזרועותיה סיפרה: "כשראיתי את הצילומים בתחנת המשטרה את כל הזוועה שהבנים שלי עברו שם, הייתי מרוסקת. מרוסקת. זה היה פשוט מזעזע. לא הרגשנו שום דבר. ראינו לפעמים סימני מכות אבל לא ייחסנו לזה חשיבות. משהו חייב להשתנות ברמת הפיקוח, ברמה הארצית. עובדה שלמרות המצלמות הן עשו דבר מזעזע כזה".
2 צפייה בגלריה
תיעוד ההתעללות בגן בתענך
תיעוד ההתעללות בגן בתענך
מתוך התיעוד
חזי מינץ, אבי אחד הפעוטות מהגן, אמר כי ההורים כבר לא ישנים קרוב לחודש, ועוברים סיוט יומיומי. "אנחנו לא ישנים בלילות, לא אוכלים. זה פשוט סיוט. הילדים שלנו עברו טראומה. הגיע הזמן שתהיה ענישה במדינה הזו, שיהיה צדק, שיהיה פתרון למגפה הזו, שנפגעו בה כל כך הרבה ילדים והורים. הגיע הזמן שהמדינה תתעשת", הוסיף מינץ.
יעל מינץ, רעייתו אמרה: "אנחנו יודעים שהעונש המקסימלי זה תשע שנים, אבל אנחנו מקווים שנעשה היסטוריה, והן יקבלו הרבה יותר. אנחנו נפעל לזה. אני מבטיחה שלא אשב בשקט עד שלא ייענשו בחומרה, וגם אם לא ייענשו בבתי המשפט, נדאג להזכיר להן את זה יום יום, שיישנו עם המצפון שלהן".
"זה היה זדון מכוון. מאז שהוגשה התלונה והן ידעו עליה, לא היה שום מקרה. הכול היה מכוון, כל הרוע שלהם, כל העונשים, שהילדים שלנו היו בלי אוכל ימים שלמים", הוסיפה מינץ בדמעות. "הטחות ברצפה, משיכות בשיער, בלי רחמים על אף ילד. ילדים שפשוט באו לסרט אימה, הילד שלי פשוט חווה את זה. התעללות מהרמה הכי גבוה שאתם יכולים לתאר. ילדים בלי ציפורניים, עם מכות ועם סימנים ושטפי דם. אני לא יודעת איזה רוע זה".