שטייניץ: "התקציב יעבור, הממשלה תתפרק תוך שנה"
(צילום: שחר גולדשטיין)

לקראת ההצבעות בכנסת שיקבעו את גורל ממשלת בנט-לפיד, מעריך הבוקר (יום ד') ח"כ יובל שטייניץ (הליכוד) כי תקציב המדינה יאושר, אולם לטענתו הקואליציה לא תצליח לשרוד זמן רב, ותתפרק בעוד שנה לכל היותר. בראיון לאולפן ynet הוא אמר: "אני מעריך שהם יצליחו להעביר את התקציב המוזר הזה, שנועד כדי לשמור על הממשלה ולא נועד למדינה".
- אבל ישראל צריכה תקציב. אתם לא גיבשתם תקציב 3.5 שנים. "העניין הזה של '3.5 שנים' הוא כמעט שקר. בעשור האחרון רוב התקציבים היו דו-שנתיים, אז היה תמיד רווח של שנתיים בין העברת תקציב א' להעברת תקציב ב'. אז הייתה בעצם חריגה של שנה וחצי מהתקן בגלל מערכות הבחירות".
- המדינה הייתה כמעט שנתיים בלי תקציב, וכולנו יודעים למה התקציב האחרון לא אושר. "המדינה הייתה שנה וחצי בלי תקציב. קרו מקרים כאלה בעבר. לגבי התקציב הנוכחי, אני רואה בו דבר אחד מאוד מסוכן מבחינה מקרו-כלכלית, ואני אומר את זה כשר אוצר לשעבר. הדבר הכי מקודש מבחינת האחריות התקציבית של ישראל זה לא יעד הגירעון, שיכול להשתנות בתוקף הנסיבות, אלא מגבלת ההוצאה. זה דבר שאנחנו שומרים עליו מכל משמר ופורצים אותו רק כשיש מלחמה כמו יום כיפור או שיש משבר כלכלי גלובלי. הממשלה הזו, באופן מדהים, בלי שיהיה שום משבר כלכלי חסר תקדים, עברה את יעד ההוצאה או הגדילה אותו. היא אומרת 'למרות שאין משבר, אנחנו נוציא בין 25 ל-30 מיליארד שקל מעל המותר על פי מגבלת ההוצאה'".
- הם אומרים שזה משום שהם צריכים לכפר על היעדר התקציב עד כה. "זה לא קשור בכלל. הנוסחה לא מתחשבת במה שהיה או לא היה. הנוסחה היא מאוד ברורה. כשר אוצר שבשיא המשבר הגלובלי, כשכל העולם הכלכלי קרס, לא העזתי להגדיל את מגבלת ההוצאה ב-4% בשנה".
2 צפייה בגלריה
ריאיון אולפן עם  יובל שטייניץ, הליכוד
ריאיון אולפן עם  יובל שטייניץ, הליכוד
שטייניץ. "אם נקבל 36 מנדטים - נקים ממשלה"
(צילום: קובי קואנקס)
- אתם נלחמים כדי להפיל את התקציב. מה החלופה שלכם לאזרחי ישראל? עוד מערכת בחירות? הרי אין לכם ממשלה אחרת. "הממשלה הזאת היא גרועה. צריך להפיל אותה כמה שיותר מהר".
- נתניהו לא מצליח להקים ממשלה לפי אף אחד מהסקרים. "אין לי ספק שאם הליכוד יקבל 36 מנדטים כמו בסקר האחרון, אנחנו גם נרכיב ממשלה. אני זוכר המון ממשלות, כולל ממשלות ליכוד, שימיהן התקצרו בגלל התפוררות קואליציה. לכן, גם אם יצליחו להעביר את התקציב, את רואה ושומעת את החריקות בקואליציה, את קולות ההתפרקות. השאלה אם זה יקרה היום, או עוד שלושה חודשים או עוד שנה".
- היית אתמול בהפגנה בכיכר הבימה? מה חשבת על חלק מההתבטאויות שם? פטין מולא אומר שמנסור עבאס מעביר כסף לרוצחי חיילים. הכל כשר בשם המחאה? "אתמול לא יכולתי להיות בהפגנה וייתכן שאם הייתי יכול הייתי הולך. עם חלק מההתבטאויות אני מזדהה עם חלק לא, כדרכו של עולם. בחלק מההפגנות מול בנט יש ביטויים מזעזעים שחוצים או מתקרבים לסף ההסתה, אבל הפגנות לא פחות קשות היו נגד נתניהו. בואי נגיד ביושר, התבטאויות כמו 'בוגד במדינה' הושמעו גם כלפי נתניהו, כולל מבכירים, ולא ראינו את הזעקה והזעזוע בתקשורת".
- אני חולקת עלייך. אי אפשר להכליל את כל התקשורת. "אני לא מדבר לאו דווקא על אתמול. יש את זה מכל הצדדים".
פטין מולא: "עבאס לוקח כסף והורג את החיילים שלנו"
(צילום: אריק מרמור)

2 צפייה בגלריה
מנסור עבאס בכנס INSS
מנסור עבאס בכנס INSS
ח"כ מנסור עבאס. "לא הצענו לו"
(צילום: מוטי קמחי)
- אנחנו רואים חלק מחברי הליכוד ש"עושים תשובה". ח"כ מיקי זוהר אומר שטעה בסגנון וצריך לדבר באופן יותר ממלכתי. אתה חושב שהליכוד שילם מחיר ואיבד עשרות אלפי קולות בסיבוב הבחירות האחרון כי לקחתם את זה כמה צעדים קדימה? "אני תמיד בעד סגנון חריף אבל מרוסן וממלכתי. אני לא עושה את החשבון מה מועיל ומה מזיק אלקטורלית, כי אני בעד זה בלי קשר לשאלה של הרווח הפוליטי".
בימים האחרונים מנהל גוש הימין בכלל והליכוד בפרט מסע ממוקד נגד חלקה של רע"מ בקואליציית בנט-לפיד. אלא שהיו"ר שלה מנסור עבאס סיפר בתגובה בפירוט על המו"מ שניהל עם הליכוד כבר מ-2019 ועד אחרי הבחירות האחרונות. שטייניץ: "אני לא בקיא בכל הפרטים, אבל אני יכול להגיד דבר אחד כי גם ביררתי אותו. בשום שלב, למיטב ידיעתי, לא הצענו לו להיות חלק מהממשלה או חלק מהקואליציה. היו דיבורים על תיאום כזה או אחר בעיקר לגבי תקציבים למלחמה בפשיעה בחברה הערבית".
- אבל כשהוא יושב כאן על הכיסא שלך ואומר "נתניהו אמר לי בפירוש 'רק אני יכול להכשיר את חוק קמיניץ, רק אני יכול לטפל ביישובים בנגב". הוא משקר? "אני לא ארצה לקרוא לאף אחד שקרן".
- לא נקרא לזה "שקרן", האם הוא שיקר בהקשר הזה? "אני חושב שאלה דברים לא נכונים, לא מדויקים".