יממה לפני שהדיונים ייפתחו בוועדת החוץ והביטחון, ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר היום (שני) בפתח ישיבת סיעת יש עתיד כי חוק הפטור מגיוס שמקדמת הממשלה הוא "בגידה בצה"ל", כלשונו.
לפיד: "בגידה בלוחמים ובאנשי המילואים"
(צילום: ערוץ כנסת )

"מדובר בבגידה בלוחמים, בגידה באנשי המילואים, בגידה במעמד הביניים הישראלי ובגידה בצה"ל", אמר לפיד. "ממשלת ישראל חותרת תחת ביטחון המדינה. נתניהו מוכר את הלוחמים שלנו. הוא והחיוך שלו. בזמן מלחמה, מנסים לתת פטור לעשרות אלפי צעירים בלי שום הצדקה. כל יום נהרגים לוחמים. מאז יום שני שעבר אנחנו כבר ב-16 הרוגים שמסרו את נפשם למען המדינה, והאברכים מתחבאים באוהלה של תורה".
לדברי לפיד, "בשביל לגייס אותם לא צריך שום תהליך של הסתגלות או התאמה. יש כבר תהליך כזה, הוא נקרא טירונות. באים לטירונות ואחרי כמה שבועות או חודשים, תלוי באיזה חיל אתה, אתה כבר הסתגלת ואתה כבר מתאים. שלא יגידו לנו 'נמות ולא נתגייס'. מי שמת כל יום זה אלה שכן התגייסו. להתגייס זה מה שעושים הילדים שלנו. זה מה שעושים חיילי המילואים. זה מה שעושה כל אזרח יהודי במדינת ישראל שמגיע לגיל 18 - מתגייס לצבא ההגנה לישראל".
1 צפייה בגלריה
 ישיבת סיעה יש עתיד
 ישיבת סיעה יש עתיד
לפיד. "לא צריך שום הסתגלות, יש טירונות"
(צילום: אלכס קולומויסקי )
עוד אמר ראש האופוזיציה: "את החוק צריך לתקן באופן יסודי ולהעביר מהר, אין זמן. אנחנו במצב חירום. צה"ל לוחם בשלוש חזיתות. צריך לגמור את החוק הזה במושב הנוכחי. לכנס את הוועדה חמישה ימים בשבוע מהבוקר עד הערב, אם אנשי המילואים יכולים לשרת 150 ימים ברציפות, גם הוועדה יכולה לשרת אותם. אין סיבה להתעכב. כולנו עוסקים בזה כבר עשר שנים. כל מה שצריך הוא פשוט לעשות החלטות ערכיות ונכונות. לעשות מה שטוב לצבא ולניהול המלחמה".
לפיד קרא לח"כים מהקואליציה "לבוא לוועדה ולהעביר חוק גיוס אמיתי, אפקטיבי, כדי שהלוחמים יידעו שכנסת ישראל מתייצבת מאחוריהם".
יו"ר מפלגת העבודה, יאיר גולן, נאם אחרי לפיד בכנסת ואמר בפתח ישיבת הסיעה: "זו כבר לא רק שאלה של שוויון בנטל. זו נהייתה שאלה קיומית. שאלה של צורך ביטחוני מידי ומהותי. הילדים שלנו ראויים למנהיגות אחרת. הם ראויים למנהיגות שתפסיק לספסר בחייהם. סוגיית השוויון בנטל היא סוגייה רחבה מאוד. אני מאמין שכל צעירה וצעיר ישראלים חייבים לשרת את מדינתם. מי בשירות צבאי וביטחוני – שהוא גולת הכותרת של השירות, ומי בשירות אזרחי משמעותי, מחייב, מפוקח וממלכתי".
הרמטכ"ל: גיוס חרדים - צורך מובהק
(צילום: דובר צה"ל)

אמש אמר הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי כי גיוס חרדים לצה"ל הוא "צורך מובהק". על-רקע קידום הצעת משרד הביטחון להארכת העלאת גיל הפטור ללוחמי מילואים והבאת החוק לאישור בכנסת בימים הקרובים, ועל-רקע קידום חוק הפטור מגיוס חרדים השנוי במחלוקת, הבהיר הרמטכ"ל: "כל גדוד סדיר חרדי שאנחנו מקימים, מוריד לנו תעסוקה של אלפי אנשי מילואים רבים".
"אנחנו רוצים להרחיב את הבסיס כמה שיותר ממי שמגיע להתגייס. אני אומר לכם שיש הזדמנות לשינוי גם בחברה החרדית, לא מספיק רחב, אבל יש רצון לשינוי", הוסיף הלוי. "אנחנו רוצים ללכת קדימה לא כי זה יפה, קודם כל כי צריך. גדוד שנקים היום, שמחזיק גזרה בבקעת הירדן, מחזיק גזרה ביהודה ושומרון, מחזיק פה גזרת הגנה. כל גדוד כזה סדיר, שאנחנו מקימים, חרדי, הוא מוריד לנו תעסוקה של אלפי אנשי מילואים רבים מאוד בזכות סדיר חובה".
מליאת הכנסת, נזכיר, אישרה בשבוע שעבר להעביר לדיונים בוועדת החוץ והביטחון את חוק הפטור מגיוס שעבר בכנסת הקודמת. יו"ר הוועדה, ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד), אמר כי "השיקול המרכזי יהיה מתן מענה אמיתי ומדויק לצרכי צה"ל ועל צרכי הביטחון של מדינת ישראל. זוהי נקודת מפנה היסטורית עבור עם ישראל. זה הכרחי ואין לנו שום ברירה אחרת. כולנו צריכים צה"ל גדול, יעיל וחזק. נעשה זאת בצורה נקייה, עניינית ובשיתוף פעולה מלא של כל הגורמים".