3 צפייה בגלריה
שלושת הלוחמים שנהרגו בפיגוע
שלושת הלוחמים שנהרגו בפיגוע
שלושת הלוחמים שנהרגו בפיגוע
(צילום: דובר צה"ל)
אלוף-משנה עידו סעד, שהודח מתפקידו כמפקד חטיבת פארן בעקבות פיגוע הירי בגבול מצרים בתחילת החודש שבו נהרגו סמל ליה בן נון (19), סמל-ראשון אורי אילוז (20) וסמל-ראשון אוהד דהן (20) זכרם לברכה, התייחס היום (חמישי) בפעם הראשונה לתקרית שבה נפלו הלוחמים. "אני עוזב את החטיבה בראש מורם, גאה מאוד על העשייה", אמר אל"מ סעד בטקס חילופי המפקדים של החטיבה.
פיגוע הירי שבו נהרגו שלושת הלוחמים מאש של מחבל-שוטר מצרי בגזרת הר חריף סימן סדרה של כשלים ותקלות חמורות באוגדה שחולשת על גבול מצרים. הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי אימץ את המלצות התחקיר הפיקודי וקבע שיש להדיח כאמור את מפקד החטיבה המרחבית פארן אל"מ סעד, לנזוף פיקודית במפקד אוגדת אדום תת-אלוף איציק כהן, ולנזוף במפקד גדוד ברדלס סגן-אלוף איבן קון, שקידומו יעוכב בשש שנים.
3 צפייה בגלריה
הר חריף
הר חריף
זירת הפיגוע בהר חריף
(צילום: AFP)
"חטיבת פארן מתכתבת באופן חסר תקדים עם סיפור הנגב - חטיבה פורצת דרך, עם אנשים חדורי מטרה ועקשנות מיוחדת לכבוש פסגות חדשות", אמר היום אל"מ סעד. "החטיבה עמדה במבחן האש פעמים רבות ויצאה כשידה על העליונה, עד לאותו אירוע מבצעי מורכב שגבה מחיר כבד ממשפחתנו - שלושה מטובי לוחמינו, אורי, ליה ואוהד ז"ל, אשר הגנו בגופם ונפלו בעת ההגנה על אזרחי המדינה. חסרונם קשה מנשוא".
מפקד החטיבה המודח אמר עוד: "עלינו להביט קדימה, ללמוד מהאירוע ולהשתפר ממנו. קומו, היו חזקים, חבקו אחד את השנייה ורוצו יחד, כתף אל כתף, על מנת לנצח את המערכה הבאה. דעו לכם כי אני עוזב את החטיבה בראש מורם, גאה מאוד על העשייה ויודע כי אנשי החטיבה ימשיכו וישתפרו על מנת לבצע את משימת ההגנה על הנגב בצורה הטובה ביותר".
מפקד פיקוד הדרום אלוף אליעזר טולדנו אמר בטקס: "עידו, חטיבת פארן בתקופת פיקודך הגיעה להישגים בהגנה על הגבול ובהתמודדות מול תופעת ההברחות, לעיתים גם בהברחות אלימות שכללו לחימה. על דגל החטיבה נכתב שהשקט מטעה ושהשינוי הוא מיידי וזו אמירה מדויקת גם כפי שראינו באירוע האחרון".
למפקד החטיבה החדש אלוף-משנה שמר רביב, אמר מפקד הפיקוד: "שמר, אתה איש שטח, שמכיר את השטח היטב ומתוכו גוזר את המשמעויות. גם אתה, בן המקום ורק מי שחי את המקום מבין עד כמה אין דרך אחרת לציונות אלא לממש את עצמה כאן, אני משוכנע שאתה תדע לחבר חזון למשימה".
התייחסות הרמטכ״ל לסיכום ממצאי תחקיר האירוע בגבול מצרים, במסגרת נאומו בכנסת
(צילום: דובר צה"ל)

בצה"ל אמרו לאחר ממצאי תחקיר הפיגוע כי לא נמצאה שום רשלנות שהצדיקה צעדים חמורים יותר נגד הקצינים, שלא ביטאו בהתנהלותם אדישות או חוסר אכפתיות למשימות, וגם לא מעבר על פקודות. אלוף טולדנו אמר אז: "עליי היה לוודא איזון מלא יותר בין המשימה הפלילית ליכולת לתת מענה לפח"ע בגבול. מקביליי המצרים הביעו בפניי מבוכה גדולה על האירוע ואנו ממשיכים בחקירה איתם ומצפים מהם לעוד תשובות".
האלוף טולדנו גם הדף אז את הטענות והרמיזות שהופנו ללוחמות בכלל ובפרט לסמל בן נון שנהרגה בפיגוע: "הן לוקחות חלק אינטגרלי בהגנה על הגבולות עוד משרה גיבורת ניל"י, ועושות זאת בצה"ל למעלה מ-20 שנים. ראינו זאת רק לאחרונה בהיתקלות המוצלחת ביריחו ובאירועים נוספים. רק לאחרונה מינינו קצינה מעוטרת צל"ש לפקד על גדוד קרקל. ליה ואורי היו חמושים בזמן האירוע, מצוידים באופן מלא וערים אבל לצערנו המחבל הצליח להפתיע אותם. הם ואוהד היו לוחמים מצוינים שזרחו בתפקודם המעולה בגדוד. הם נפלו בהגנה על העם והארץ, ושלושתם יועדו לצאת לפיקוד".
יחד עם זאת, התחקיר המלא חשף שורה של מחדלים חמורים בתפקוד הכוחות עוד הרבה לפני התקרית הקשה, שהתרחשה שעות לאחר שהגדוד שיכל באותו מקום הברחת סמים בסך 1.2 מיליון שקלים, ובתקופה בה כמעט בכל לילה הכוחות פועלים נגד מבריחי סמים ואף הצליחו להפחית משמעותית את כמות ההברחות המוצלחות.
אלוף אליעזר טולדנו : "היו פה הרבה כשלים מקצועים. חובתנו ללמוד ולהסיק את המסקנות החשובות ולממש אותן מהר ככל הניתן"
(צילום: נדב אבס)

מהתחקיר עלה עוד כי מפקד הגדוד הורה ללוחמים לשמור בצמדים בעמדות מבודדות מול הגדר, הגם שכמה מאות אחדות של מטרים הפרידו מעמדה לעמדה, בציפייה מהחיילים לחיפויים הדדיים. הדבר אירע במשך חודשיים ובניגוד לפקודה הפוכה של מפקד האוגדה, שהורתה על עמדות מאוישות בארבעה לוחמים בשעות הרגישות של לפנות בוקר - ולא בשניים. בחלק מהמקרים, התברר, גם חייל אחד עלה לשמור בעמדה הלא ממוגנת, חשוף לצד המצרי, ליד גדר המערכת.
תקלה חמורה נוספת נגעה לזיהוי המחבל בסמוך לשעה 6:30, בזמן שחצה את הגדר. אחד המכ"מים התריע על התנועה החשודה, אך תצפיתנית בחמ"ל ביצעה סריקה זריזה בעיקר לצד המצרי ולא הבחינה בדמות החשודה, לא הכריזה על אירוע חריג בקשר ולמעשה החליטה על דעת עצמה על חזרה לשגרה.
3 צפייה בגלריה
הר חריף
הר חריף
הר חריף
(צילום: רויטרס)
עוד עלה, כפי שנחשף ב-ynet, כי אף כלי טיס של חיל האוויר לא הוקפץ לסייע לכוחות הקרקעיים לחפש את המחבל, מיד עם ההבנה שמחבל חמוש חדר לשטח והרג שני חיילים. לקצין האג"מ של ברדלס שהיה אחראי על הגזרה באותו סוף שבוע לקח 20 דקות להכריז על "פטיש חם" מרגע מציאת הגופות על-ידי סגנית מפקדת הפלוגה, שבעצמה לא הכריזה זאת. השניים רצו לוודא קודם שלא מדובר במקרה אובדני או בירי מצד מבריח ישראלי. יחד עם זאת, החלטה זו הובילה כאמור לשיהוי של 20 דקות בהקפצת הכוחות וההבנה שמדובר באירוע מבצעי חמור.
צוותים מיחידות מובחרות שמיועדות לכוננות ספציפית לגזרה, כמו מהימ"מ, שלדג וסיירת מטכ"ל, הוקפצו באיחור גדול ודיווחו על הגעתם כשתי דקות לאחר שהמחבל חוסל סמוך ל-12:00 בצהריים וכשעתיים וחצי לאחר תחילת הסריקות. יצוין כי בעקבות סדרה של פיגועים בגבול מצרים בעשור האחרון עם לא מעט הרוגים, הראשון והקשה שבהם בקיץ 2011 ליד עין נטפים, אחד הלקחים היו הסדרה של הכוננויות של חיל האוויר והקפצת כלי טיס שונים לכל אירוע מתפרץ בגבול, בגלל מעט הכוחות שקיימים בגזרה העצומה הזו והמרחקים הגדולים עד להגעת התגבור הקרקעי.

לוחמים הסתערו בלי קסדות - ונפגעו

על אף שחלפו שעתיים וחצי, זמן נצח במונחים של אירוע מבצעי בבט"ש, במהלכן היה ידוע לכלל הקצינים המעורבים, כולל הרמטכ"ל והאלופים, על חשד למחבל בשטחנו שהרג שני חיילים ולוחמים שמחפשים אותו, לא היה שום כלי טיס בלתי מאויש באוויר, אף מסוק וגם לא מטוס קרב, שהיו יכולים לסייע בשליטה בתצפית ובאש על האויב. בצה"ל מסבירים כי סוגיה זו עדיין מתוחקרת, אך מציינים כי מערך מסוקי הקרב היה מקורקע כליל באותו יום בגלל תקלה טכנית חריגה באחד ממסוקי האפאצ'י שנמצאה כמה ימים קודם לכן.
חרף זאת, בהוראת מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר, מפקד בסיס רמון הסמוך הונחה להכשיר מחדש את המסוקים לקפוץ לזירה, ולעשות זאת בעצמו. התחקיר מצא כי פעולה זו נמשכה למעלה משעה וחצי והפכה ללא רלוונטית מאחר שמפקד האוגדה החליט שלא לחכות יותר מהחשש שהמחבל יגיע לעשרות רבות של מטיילים באזור, שראה בעצמו בדרכו לזירה. בנוגע לכך שמסוק אחר, דוגמת ינשוף, או כלי טיס בלתי מאויש היו יכולים לקפוץ ולסייע לכוחות הקרקעיים וכך לפחות למנוע את הריגתו של דהן, ציינו בצה"ל כי בחיל האוויר מנעו המראות באותו בוקר שבת לשמי הדרום, גם לרצועת עזה, בגלל תנאי מזג אוויר קשים.