פגישה סוערת התקיימה אמש (יום א') בין ראשי הרשויות בעוטף עזה לבין מנכ"לי משרדי ראש הממשלה והאוצר ומינהלת תקופה, בנוגע למתווה החזרה ליישובים שפונו בעוטף לאחר מתקפת הטרור של מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר. עיקר המחלוקת נוגעת למועד החזרה ליישובים בעוטף. המדינה מבקשת לקצר את השהות עד החודש הבא, בעוד ראשי הרשויות דורשים לאפשר לתושבים להישאר במלונות עד חודש יולי. פגישה נוספת צפויה להתקיים הערב. מתווה "החזרה לשגרת חיים" בעוטף נחשף ב-ynet בסוף השבוע.
ראשי הרשויות מהעוטף דרשו בפגישה לאפשר לתושבים להישאר במלונות עד תום שנת הלימודים. במשרד ראש הממשלה דרשו לקצר את השהות בכמה חודשים ובנוסף להפחית את המענקים באופן מדורג.
2 צפייה בגלריה
מתחם המלונות בים המלח בו שוהים משפחות המפונים של העיר שדרות
מתחם המלונות בים המלח בו שוהים משפחות המפונים של העיר שדרות
מתחם המלונות בים המלח בו שוהים משפחות המפונים של העיר שדרות
(צילום: אורן עמית)
הכותרת
המחיר של המלחמה "השקטה" בצפון
23:52
"אנחנו מאוחדים בדרישה שלנו לאפשר למפונים לסיים את שנת הלימודים, ומצד שני לאפשר לאלו שחזרו או רוצים לחזור לקבל מענקים להתארגנות. למרות הפגישה המתוחה והקשה ישנה הרגשה שהם מבינים את הסוגיה לעומק ואני מאמין שהנושא יסגר היום", אמר אחד מראשי הרשויות. "כל הצדדים רוצים להחזיר את כולם הביתה, אבל בתנאים שמאפשרים זאת ולא בכפייה".
בממשלה מובילים מדיניות שמטרתה הסופית היא להביא לסיום "פתרון המלונות", גם משיקולים כלכליים, אך גם מכיוון שהתושבים עוזבים אותם ובוחרים יותר ויותר ב"מענק אכלוס" משום שהמלונות הפכו ל"סיר לחץ". היעד לסיום השהות במלונות: חודש מרץ.
2 צפייה בגלריה
השוק בשדרות נטוש - מלחמת חרבות ברזל
השוק בשדרות נטוש - מלחמת חרבות ברזל
עדיין ריק. השוק בשדרות בסוף החודש שעבר
(צילום: גדי קבלו )
לפי המתווה המתגבש, שנחשף בסוף השבוע ב-ynet, ב-1 במרץ יחזרו ל"חבל תקומה" כל אלה שיכולים לחזור, חוץ מאלה שהם חסרי בית ויש להם צרכים מיוחדים. השבים יקבלו חבילת תמרוץ שתסייע למשפחות להסדיר את חזרתן. המענקים יינתנו כאמור באופן שוטף עד 1 ביולי, ותהיה עם הזמן ירידה מדורגת בסכומים. הפרטים והסכומים טרם סוכמו סופית עם ראשי היישובים בעוטף.
מעטפת ביטחונית מאושרת לחזרה כבר יש, והקמה של המעטפת החינוכית אמורה להסתיים עד 1 במרץ, והיא תיתן מענה עד סוף שנת הלימודים. כמו כן המדינה תדאג למעטפת המוניציפלית לראשי הרשויות, כך שיוכלו להכין את היישובים לחזרה עם שירותים מלאים מצד המועצות והעיריות – רווחה, רפואה, חינוך וכדומה. לקידום המתווה קדמה ההחלטה בשבוע שעבר של פיקוד העורף להוריד את רמת ההגבלות ביישובי עוטף עזה, והחל מהשבוע ניתן לקיים בהם לימודים. ההחלטה אינה מחייבת, ובכל מקרה בתי הספר שהוקמו במרכזי הפינוי ימשיכו לפעול.