1 צפייה בגלריה
הריכוך לא מרגיע את המתיחות. נתניהו וביידן
הריכוך לא מרגיע את המתיחות. נתניהו וביידן
הריכוך לא מרגיע את המתיחות. נתניהו וביידן
( צילום: EPA, רויטרס)
השיחה של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על המהפכה המשפטית הייתה כנה מאוד. ביידן היה מאוד ישיר עם נתניהו: אחרי הכול, הם באמת מיודדים עשרות שנים. לא היה שם שום דבר שנתניהו לא שמע קודם, אבל יש לדברים משמעות אחרת כשהם נאמרים מפי נשיא ארה"ב, אחרי שזה לא דיבר איתך כבר יותר מחודשיים.
המסר של ביידן לנתניהו היה ברור: תנסה לבנות הסכמה רחבה סביב המהפכה המשפטית. ביידן גם אמר לנתניהו שהוא מוכן לסייע לו בכך, והדגיש כי הוא מודאג מקידום החקיקה. גורמים שמעורים בפרטי השיחה אומרים שלא הייתה "נזיפה" מצד ביידן, אבל היה ברור שהוא מבטא את העמדה של הממשל האמריקני ושל הקהילה הבינלאומית במערב - שמאוד מודאגת ממה שקורה בישראל בימים האלה.
ככלל, הדיפלומטים הזרים בישראל מתקשים להבין מה קורה פה. כיצד מדינה מצליחה וחזקה מחליטה ביום אחד "להתאבד"? הבוקר הדיפלומטים קמו עוד יותר מבולבלים, עם ההחלטה של ראשי הקואליציה על "ריכוך" חד-צדדי של המהפכה המשפטית. הם התקשו להבין אם מדובר בפשרה אמיתית או שמא בתמרון פוליטי, כפי שטוענים באופוזיציה. ככל שנקפו השעות, הקהילה הדיפלומטית הבינה שגם אם מדובר בפשרה - היא לא מרגיעה את המתיחות בישראל, ואולי אפילו להפך. דיפלומטים מערביים בכירים אומרים שאפילו בימין לא משבחים את המהפכה ומוצאים בה פגמים.
וחזרה לשיחה עם ביידן: האמריקנים העריכו שהייתה לה השפעה מסוימת על הבחירה של נתניהו לרכך את המהפכה המשפטית, ומאמינים שכוונתו של ראש הממשלה היא באמת לפשרה מסוג כלשהו. עם זאת, הם לא בטוחים שהפשרה הזו תהיה מקובלת ולא תפגע בדמוקרטיה. ואכן, עצם המשך ההתעסקות בהרכב הוועדה לבחירת שופטים נתפס כניסיון בעייתי להשתלט על בית המשפט העליון. ככלל, הרושם בקהילה הדיפלומטית הוא שנתניהו יכול לכל היותר להאט את קצב הדברים. הוא לא יכול לעצור את המהפכה המשפטית. במילים אחרות – לא נתניהו מנהל את האירוע, אלא לוין ורוטמן והשותפים האחרים.
מתוך שיחה של חצי שעה, שליש עסק במהפכה המשפטית, שליש בנושא האיראני ושליש בנושא הפלסטיני. כלומר, המהפכה המשפטית והחשש לדמוקרטיה בישראל הפך מבחינת ביידן לחמור מספיק כמו האיום האיראני.
בשיחה סיכמו נתניהו וביידן לשמור על קשר ביניהם, אך ראש הממשלה הישראלי עדיין לא קיבל הזמנה לוושינגטון. דיפלומטים ישראלים אומרים שזה חסר תקדים שראש ממשלה ישראלי לא מוזמן לבית הלבן כמעט שלושה חודשים מאז שהקים ממשלה. עם זאת, פקידים אמריקנים בכירים אומרים שבסופו של דבר נתניהו יוזמן לבית הלבן. למעשה, הרושם של האמריקנים הוא שגם נתניהו לא כל-כך רוצה להגיע לוושינגטון ולעבור "זובור" נוסף.