המזח הצף של ארה"ב מול חופי עזה צפוי להתחיל בפעילותו כבר בימים הקרובים, ייתכן אפילו שביום שישי הקרוב. הסחורות נמצאות כעת בקפריסין ועוברות שם בדיקה וטעינה לקראת הפיכתו של המזח, שהוקם על ידי צבא ארה"ב, למבצעי.
עבודות ההכנה של צה"ל לקליטת המזח הימי מול חופי עזה
(צילום: דובר צה"ל, אגף הנדסה ובינוי משרד הביטחון)

2 צפייה בגלריה
פיר צף
פיר צף
המזח הצף מול חופי עזה. בארה"ב מאמינים שאינו חשוף לסכנה מיוחדת
(צילום: Army Central/Handout via REUTERS)
הספינות יפליגו מקפריסין לרציף צף מספר קילומטרים מחופי עזה. לאחר מכן הם ייפרקו, ואז ייארזו מחדש ויועמסו על ספינות קטנות יותר שיכולות לשאת בין חמישה ל-15 מטענים של סיוע. הספינות הללו יביאו אותו למסלול הצף המחובר לחוף, שם משאיות יביאו את הסיוע לחוף. המשלוחים יתקבלו על ידי תוכנית המזון העולמית והאו"ם.
דן דיקהאוס, מנהל הפיתוח של סוכנות הסיוע האמריקנית (USAID), אמר בתדרוך לכתבים: "המצב ההומניטרי בעזה נותר חמור להפליא. התנאים ההומניטריים מידרדרים, וחוסר הביטחון הולך ומסלים, במיוחד ברפיח, ואזרחים סובלים. כל אוכלוסיית עזה מתמודדת עם חוסר ביטחון תזונתי חריף, כלומר הם זקוקים לסיוע במזון, והאיום של הרעב בפתח". לדבריו, "יותר ממחצית האוכלוסייה בצפון עזה מתמודדת עם רמות קטסטרופליות של חוסר ביטחון תזונתי".
לדבריו, עובדי הסיוע עומדים בפני "אתגרים משמעותיים" להשיג מזון במחסנים. ארה"ב, כך אמר, "מודאגת מאוד מעקירת אוכלוסין נוספת מרפיח". הוא ציין כי חלה "קצת התקדמות" בהיקף הסיוע הנכנס לעזה, אך "צריך לעשות יותר כעת, במיוחד לאור הכישלונות האחרונים". הוא הוסיף כי ארה"ב לוחצת על ישראל לעשות יותר כדי להבטיח את שלומם של העובדים ההומניטריים ופתיחת מעברים יבשתיים נוספים לעזה. בנוסף, הדגיש כי הארגונים ההומניטריים שיקבלו את המזון יעשו זאת "באופן עצמאי, ניטרלי וללא משוא פנים".
הקצין הבכיר אמר עוד שארה"ב לא מאמינה שהמזח חשוף לסיכון נוסף מעבר למה שטמון באזור מלחמה. הוא הוסיף כי ישנם שני תאי תיאום, אחד בקפריסין ואחד בישראל. הוא שיבח את ישראל על התמיכה במאמץ הקמת המזח. גם הרשות הפלסטינית הוכנסה לדיונים עם ארה"ב על התוכנית, אומר דיקהאוס. "ההבנה שלנו היא שיש תמיכה כללית".
2 צפייה בגלריה
הספינה הלוגיסטית האמריקנית שבדרך להקמת רציף ימי מול חופי עזה
הספינה הלוגיסטית האמריקנית שבדרך להקמת רציף ימי מול חופי עזה
ספינה לוגיסטית אמריקנית בדרך לבניית המזח, לפני כחודשיים. "כל התקפה על העובדים במשימה היא התקפה על הסיוע"
(צילום: US CENTCOM via X/Handout via REUTERS )
סגן אדמירל בראדלי קופר, סגן מפקד פיקוד מרכז של ארה"ב (סנטקום), הדגיש שהתפקיד היחיד של צבא ארה"ב הוא "לספק את היכולת הלוגיסטית הייחודית שלנו" להביא עוד סיוע. "אין לזה מטרה אחרת", הדגיש קופר, והוסיף כי ארה"ב "מתמקדת כעת בהצפת האזור בסיוע הומניטרי". כשנשאל מה יקרה אם חמאס יתקוף חיילים אמריקנים על המזח הצף, השיב: "כל התקפה על העובדים במשימה היא התקפה על סיוע לתושבי עזה".
שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון התייחס גם הוא למזח הצף שיתחיל לפעול בקרוב, ובחשבון ה-X שלו כתב: "הסיוע מבריטניה נמצא כעת בדרכו למזח הזמני מול חופי עזה. משלוח ראשון זה מכיל 8,400 ערכות מחסה, שיחולקו לנזקקים ביותר. אנחנו עובדים עם ארה"ב, קפריסין ושותפות אחרות כדי לקבל כמה שיותר סיוע בכל המסלולים האפשריים".
הכנסת הסיוע ההומניטרי דרך מעבר רפיח, נזכיר, נעצרה ברקע פעילות צה"ל באזור, כשבישראל ייחסו את האחריות להחלטת מצרים לסגור את המעבר. במשרד החוץ המצרי מחו על ההצהרה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא, ואמרו כי המעבר נסגר בגלל הפעילות של צה"ל - ולכן קהיר אינה אחראית.