בני משפחותיהם חיכו להם 54 ימים בנשימה עצורה, המתינו חמש פעימות להודעות שלא הגיעו - אבל עכשיו זה קורה, עכשיו הם בדרך חזרה לישראל. 12 חטופים ישראלים שוחררו מהשבי בעזה - בת 13, ארבעה נערים ושבע נשים. יחד עימם שוחררו גם ארבעה אזרחים תאילנדים.
15 צפייה בגלריה
 12 החטופים ששוחררו מהשבי בפעימה השישית
 12 החטופים ששוחררו מהשבי בפעימה השישית
12 החטופים ששוחררו מהשבי בפעימה השישית
זו רשימת המשוחררים הערב (רביעי), שאחרי עיכובים הגיעו לבסוף לשטח ישראל: בני הנוער גלי טרשצ'נסקי (בת 13), עמית שני (16) ואופיר אנגל (17) שנחטפו מקיבוץ בארי; ליאם אור (18) שנחטף מקיבוץ רעים; ואיתי רגב (18) שהיה במסיבת הטבע; והנשים רעיה רותם (54), רז בן עמי (57), ירדן רומן גת (36), ליאת אצילי (49) ומורן סטלה ינאי (40). בסך הכול, שישה מהמשוחררים הערב נחטפו מבארי.
מלבדם שוחררו, לא כחלק מהפעימה השישית בעסקה, גם שתי הישראליות ילנה טרופנוב (50) ואמה אירנה טטי (73) המחזיקות גם באזרחות רוסית - כ"מחווה של חמאס לפוטין". המוני עזתים הקיפו אותן בעת שהועברו לצלב האדום וקראו "אללה אכבר".
ה"הצגה" של חמאס: תיעוד העברת ילנה ואירנה לצלב האדום

אבל לפי העדכון האחרון של צה"ל, בידי חמאס עדיין נותרו 145 חטופים, ובהם גם בני הזוג של רז וליאת, והגיסה של ירדן. בין החטופים גם התינוק כפיר ביבס ואחיו בן ה-4 אריאל. היום, בטרור פסיכולוגי אכזרי, הודיע כי חמאס כי השניים ואימם שירי נהרגו - אך לא פרסם כל הוכחה לכך. בצה"ל אמרו כי הם בודקים את אמיתות המידע.

גלי טרשצ'נסקי

בבוקר ה-7 באוקטובר היו גלי טרשצ'נקי, בת 13, ואחיה ליאור (15) בבית האב איליה בקיבוץ בארי. הסבתא קמליה חוטר-ישי, שהייתה בביתה בבארי, שחזרה: "באותו בוקר התכתבתי עם ליאור והוא אמר לי שהכל בסדר, אבל הבנתי מהמילים הקצרות שהוא כתב שהוא בלחץ מאוד גדול. הוא שלח לי נשיקה, ואמרתי לו שאני אוהבת אותו, וזו הייתה השיחה האחרונה שלנו".
15 צפייה בגלריה
גלי טרשצ׳נסקי
גלי טרשצ׳נסקי
גלי טרשצ׳נסקי. אחיה נרצח
גלי, שהסתתרה עם ליאור בממ"ד, שלחה משם לאמה הודעה: "אנחנו הולכים למות". ליאור נרצח בטבח, גם הכלבה האהובה של גלי, מוקה, נורתה למוות, וגלי עצמה נחטפה לעזה. "גלי הכי אוהבת את מרק העוף והקניידלך שלי. מאותו יום לא בישלתי דבר ואני כל הזמן רק בדאגה. אני רק רוצה לראות את גלי בבית. היא ילדה כל כך עליזה, כל כך אוהבת את החיים. זה לא מתחבר לי בכלל שהיא תהיה במקום הזה, בחשיכה", סיפרה הסבתא. היום גלי חזרה לישראל, סוף-סוף.

עמית שני

עמית שני, תלמיד כיתה י"א מבארי, ציין בשבי את יום הולדתו ה-16. הוא היה עם אמו ואחיותיו הקטנות בביתו בקיבוץ ב-7 באוקטובר, כאשר שבעה מחבלים פרצו אל הבית.
שיחה של רועי רובינשטיין עם שמחה שני, סבתא של עמית שני שצפוי להשתחרר הערב
(צילום: גיל יוחנן)
15 צפייה בגלריה
הגלשן שקיבלה דודה זהר עבור עמית שני מבארי שנחטף לעזה
הגלשן שקיבלה דודה זהר עבור עמית שני מבארי שנחטף לעזה
54 יום חיכו לעמית שני
(צילום: מוטי קמחי)
"עמית ניסה להגן על האחיות הקטנות שלו, אבל אמא שלו טל אמרה לו להיכנע והמחבלים הוציאו אותם מהבית והובילו אותם בקיבוץ עם השכן שלהם יוסי שרעבי ובן הזוג של הבת שלו אופיר אנגל", סיפרה קרובת משפחה. "כנראה שלא היה להם מקום בכלי הרכב, אז הם החליטו לקחת רק את הבנים. טל התקדמה לאחד המחבלים, הסתכלה לו בעיניים ואמרה: 'הוא רק ילד, לא חייל'. היא התחננה שייקח אותה ולא אותו. הכניסו את עמית לאוטו, והיא הספיקה לצעוק לו שלא יפחד ושהם יוציאו אותו מעזה". היום, אחרי 54 ימים בשבי, עמית יצא מעזה ושב לישראל.

אופיר אנגל

באותה שבת ארורה שאיש לא ישכח ביקר אופיר אנגל, תלמיד כיתה י"ב בן 17 מקיבוץ רמת רחל שליד ירושלים, את חברתו יובל שרעבי בבארי. כשהמחבלים פרצו לבית המשפחה הם הפרידו בין הנשים והגברים ולקחו איתם את יוסי שרעבי, אביה של יובל, ואת אופיר אנגל ועמית שני.
15 צפייה בגלריה
אופיר אנגל
אופיר אנגל
אופיר אנגל. "החברה יובל רצתה לעלות איתו לרכב המחבלים"
סבא של אופיר, יוסף, סיפר: "המחבלים הוציאו את כל המשפחה מהבית. את הבנים העמיסו על רכב ואת הבנות השאירו בביתן. יובל עוד נתנה לאופיר יד, רצתה לעלות איתו לרכב - אבל המחבל גירש אותה". היום אופיר חוזר לישראל ועבור המשפחה זו חגיגה כפולה: לאביו יש היום יום הולדת. אבל יוסי שרעבי עדיין בשבי, אחיו אלי נעדר, ורעייתו ליאן נרצחה עם שתי בנותיהם נויה ויהל.

ליאם אור

ליאם אור, בן 18 מקיבוץ רעים, הוא בן דודם של נעם ועלמה אור ששוחררו בפעימה השנייה. השניים שוחררו מהשבי, אבל אביהם דרור נשאר בידי המחבלים והאמא יונת נרצחה בטבח בבארי.
15 צפייה בגלריה
הציור של ליאם בן ה-9, במבצע "צוק איתן"
הציור של ליאם בן ה-9, במבצע "צוק איתן"
הציור של ליאם בן ה-9, במבצע "צוק איתן"
(צילום: עידו ארז)
במבצע "צוק איתן" בשנת 2014, כשהיה בן תשע, הוא הציג ב-ynet ציור שצייר בזמן המבצע ואמר: "ככה אני שוכח מהמצב. אני רוצה שזה ייגמר כבר, כי זה נמשך יותר מחודש ונמאס כבר לשמוע שנפל פה ונפל שם. בומים זה לא כיף, אבל אני מתחיל להתרגל לזה. הבעיה היא שאתה לא מוכן לזה וזה יכול לקרות תמיד. פעם אחת הבית שלנו רעד ממש ואז לא יכולנו יותר ונסענו רחוק". תשע שנים אחרי, וליאם חזר מ-54 ימים בשבי, במלחמה הנוכחית.

איתי רגב

ארבעה ימים אחרי שאחותו מיה שוחררה בפעימה השנייה, גם איתי רגב כבר לא בשבי בעזה. איתי, בן 18 מהרצליה, נחטף ממסיבת הטבע ברעים.
15 צפייה בגלריה
איתי רגב
איתי רגב
איתי ומיה רגב, עכשיו שניהם כבר לא בשבי
אחרי שחרורה של מיה, שפונתה לבית החולים סורוקה במצב בינוני בעקבות פציעה ברגלה, אמרה האמא מירית: "הלב שלי חצוי כי הבן שלי איתי עדיין בעזה בשבי החמאס. אני הולכת לחבק את מיה חזק חזק, לא נעצור עד שאיתי וכל החטופים יחזרו הביתה". מהיום הלב של מירית שוב שלם.

רעיה רותם

ארבעה ימים אחרי חזרת הבת מעזה, גם האמא כבר לא בשבי. אי הכללת רעיה רותם (54) ברשימת החטופות המשוחררות בפעימה השנייה הובילה כמעט לפיצוץ עסקת החטופים. אבל היום גם האמא חוזרת הביתה, יומיים אחרי שבתה הילה שהייתה איתה בשבי חגגה יום הולדת בבית החולים.
15 צפייה בגלריה
רעיה רותם
רעיה רותם
רעיה רותם. תתאחד עם בתה
15 צפייה בגלריה
תום הנד עם ביתו אמילי, לילך, והילה רותם שחזרה בלי אמא שלה עם יאיר רותם
תום הנד עם ביתו אמילי, לילך, והילה רותם שחזרה בלי אמא שלה עם יאיר רותם
הילה ואמילי עם המשפחות - ובלי האמא רעיה
בחמאס טענו כי לא הצליחו לאתר את האם, אבל הבת העידה שהשתיים שהו יחד בשבי כמעט עד לשחרור. "זו הפרה בוטה של ההסכם. אנו דורשים מחמאס ומהמתווכים להשיב לנו את רעיה הביתה מיד", זעמו בני המשפחה.
רעיה והילה נחטפו מהממ"ד בקיבוץ בארי, ביחד עם אמילי הנד, חברתה של הילה - שאביה כבר היה בטוח שנרצחה בטבח ביחד עם גרושתו נרקיס, שגידלה את אמילי. אבל אמילי והילה חזרו מהשבי, וכעת גם רעיה, חברתו הטובה של נרקיס שנרצחה ב-7 באוקטובר.

ליאת אצילי

54 ימים חיכו לליאת אצילי, בת 49 מניר עוז, בבית הספר הבשור, שם היא משמשת כמורה. היום היא חזרה מהשבי בעזה כחלק מהפעימה השישית, אבל בעלה אביב עדיין בידי מחבלי חמאס.
15 צפייה בגלריה
ליאת ואביב אצילי
ליאת ואביב אצילי
ליאת ואביב אצילי. היא שוחררה מהשבי, הוא עדיין נעדר
15 צפייה בגלריה
בית משפחת אצילי לאחר השריפה בטבח בקיבוץ ניר עוז
בית משפחת אצילי לאחר השריפה בטבח בקיבוץ ניר עוז
בית משפחת אצילי לאחר הטבח בניר עוז
ההודעה האחרונה שליאת כתבה בקבוצת וואטסאפ של חברים ב-7 באוקטובר היה: "מחזיקה מעמד". היא עוד הספיקה לשוחח עם חבר של בעלה שהוקפץ למילואים ולספר לו שבעלה, שיצא להילחם נגד המחבלים יחד עם כיתת הכוננות, עדיין בחיים. אבל זמן קצר לאחר ליאת מכן ליאת נחטפה, וגורלו של אביב אינו ידוע. הבית עצמו נשרף לחלוטין על ידי המחבלים
ליאת, שגם מדריכה ביד ושם, חוזרת היום סוף-סוף ארצה, ותתאחד עם שלושת ילדיה - הצעירה איה שהייתה באותה שבת בקיבוץ סמר בערבה שם היא בשנת שירות, והגדולים עופרי ונטע שהיו בקיבוץ וניצלו.

ירדן רומן גת

אלון גת והבת הקטנה גפן, רק בת 3, חיכו כמעט חודשיים לאמא שנחטפה לעזה - אחרי שנפרדו בעת המנוסה מהמחבלים. היום ירדן רומן גת, בת 36, פגשה אותם, אבל אחותו של אלון, כרמל, עדיין בשבי.
15 צפייה בגלריה
ירדן רומן־גת
ירדן רומן־גת
ירדן רומן-גת וגפן הקטנה. סוף-סוף ביחד
(צילום: מהאלבום המשפחתי)
רק חודש לפני המלחמה ומתקפת הפתע של חמאס עזבה המשפחה את קיבוץ בארי, עקב המצב הביטחוני. הם עברו לגבעתיים, נסעו לטיול מדרום אפריקה וחזרו לארוחת חג משפחתית בקיבוץ, אצל הוריו של אלון.
אמו של אלון נרצחה על ידי המחבלים ואחותה של אלון, כרמל, נחטפה. לאחר שהן הוצאו, ארבעה מחבלים חמושים לקחו את אלון, ירדן וגפן במכונית שגנבו בקיבוץ והחלו לנסוע לכיוון גדר הגבול עם עזה.
מהעדות של אחותה של ירדן, רוני, עולה כי מעט לפני שהמחבלים הגיעו עם השלושה לגדר הגבול, התקרב אליהם טנק של צה"ל: "המחבלים החמושים קפצו מהרכב והתחילו לברוח. אלון וירדן, שהחזיקה את גפן על הידיים, ניצלו את ההזדמנות וקפצו מהרכב גם הם, והחלו לברוח אל השדות. הם רצו לכיוון מוצב צה"לי קרוב, אבל כשהתקרבו הבינו שהוא נטוש, אז החליטו לא להתקרב.
"בשלב הזה המחבלים כבר הבחינו בהם והתחילו לרדוף אחריהם ולירות לעברם. ירדן העבירה את גפן לידיים של אלון, והם רצו שניהם תוך כדי שיורים עליהם, מנסים לתפוס מחסה. ירדן הסתתרה, אלון המשיך לרוץ עם גפן על הידיים - ואז הם התפצלו. במשך קרוב ל-24 שעות אלון וגפן בת השלוש הסתתרו בתוך קבוצת שיחים. הם שמעו את המחבלים מסתובבים סביבם חיכו לרגע המתאים לברוח. בבוקר, ביום שאחרי, הם חברו לחיילים".
אחיה של ירדן סיפר כי כבר באותו יום הם "ארגנו כוחות של גששים, של מאבטחים, שיחפשו אותה. אלון הראה להם את הנקודה ואני נשארתי עם גפן, שאמרה לי, 'אבא הולך לחפש את אמא, היא הלכה לאיבוד ואנחנו צריכים למצוא אותה". היום אמא ירדן חזרה הביתה.

מורן סטלה ינאי

מורן סטלה ינאי (40), אמנית ומעצבת תכשיטים מבאר שבע, הגשימה חלום והעזה לראשונה למכור את יצירותיה בדוכן משלה.
15 צפייה בגלריה
מורן ינאי נעדרת חטופה
מורן ינאי נעדרת חטופה
מורן סטלה ינאי. מכרה במסיבת הטבע תכשיטים שיצרה
זה קרה במסיבת הטבע ליד קיבוץ רעים, ובאותו הלילה היא כתבה באינסטגרם: "זהו צעד גדול בשבילי". בבוקר מורן נחטפה על ידי המחבלים, ותועדה בסרטון שחמאס הפיץ בטיקטוק. מאז המשפחה הייתה באפלה עד היום, שבו מורן יצאה מאפלת השבי בעזה לעבר האור של ישראל.

רז בן עמי

54 ימים אחרי שרז בן עמי תועדה מובלת יחפה לרצועה מקיבוץ בארי, היא שוחררה מעזה. אבל בעלה אוהד נשאר בשבי חמאס.
15 צפייה בגלריה
רז ואוהד בן עמי
רז ואוהד בן עמי
רז ואוהד בן עמי. היא כבר לא בעזה, הוא עדיין בשבי
הבנות של אוהד ורז שרדו את 7 באוקטובר, ובהתכתבויות מאותו בוקר סיפרו להם ההורים על הזוועה בקיבוץ. הרבה מחבלים בתוך הבית. באמבטיה, בקומה השנייה, זהו, אצלנו בממ"ד", כתב אוהד לבת אלה.
לפני שבועיים ציינו הבנות את יום הולדתה ה-57 של רז בכיכר החטופים, שם צוין במקביל גם יום הולדתה התשיעי של אמילי הנד. "אני אפילו לא יודעת אם היא זוכה לחגוג את יום ההולדת הזה", אמרה אז אלה - אבל היום, ארבעה ימים אחרי אמילי, גם רז חופשיה ומחוץ לשבי.

ילנה טרופנוב ואירנה טטי

ב-7 באוקטובר נחטפו ילנה טרופנוב, ואמה אירנה טטי מבית המשפחה בניר עוז, ביחד עם סשה, בנה של ילנה, וחברתו ספיר. ויטלי, בעלה של ילנה, נרצח בטבח.
15 צפייה בגלריה
תיעוד חטופות אירנה טאטי וילנה טרופנוב עוברות במעבר רפיח
תיעוד חטופות אירנה טאטי וילנה טרופנוב עוברות במעבר רפיח
ילנה טרופנוב ואינה טטי במעבר רפיח, לאחר השחרור משבי חמאס
בני המשפחה עלו לישראל מרוסיה לפני 25 שנים והתגוררו בקיבוץ. היום ילנה ואירנה שוחררו, בסיוע אזרחותן הרוסית, כ"מחווה" של חמאס לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין - אבל סשה וספיר נשארו בשבי בעזה.
עם שחרורה של ילנה, שוחררו למעשה כל שלוש הנשים שהופיעו בסרטון הטרור הפסיכולוגי של חמאס - ילנה, דניאל אלוני ורימון קירשט.