"ביידן יגיד לפוטין - ארה"ב נחושה להגן על שלמותה של אוקראינה"
(צילום: רויטרס)

בעוד במוסקבה טוענים ל"היסטריה מלאכותית" מצד וושינגטון, בארה"ב מאמינים כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מכין את הקרקע לפלישה לאוקראינה השכנה. הנשיא האמריקני ג'ו ביידן אמר אמש במסיבת עיתונאים בבית הלבן כי יש "לקדם יוזמות מקיפות שיקשו מאוד על פוטין לפעול נגד קייב", והלילה (שבת) פורסם כי קציני מודיעין אמריקנים מעריכים שרוסיה מתכננת מתקפה צבאית אפשרית שעשויה לצאת לפועל כבר בתחילת 2022.
לפי הערכת המודיעין שפרסמה סוכנות הידיעות AP מפי גורם בממשל ביידן, רוסיה מתכוונת לשלוח 175 אלף חיילים להשתתף במתקפה. כמעט מחצית מהם כבר פרוסים לאורך הגבול בין המדינות. בנוסף לחיילים תשלח רוסיה טנקים, ארטילריה וציוד נוסף.
5 צפייה בגלריה
 "נקשה עליו". ביידן מזהיר את פוטין
 "נקשה עליו". ביידן מזהיר את פוטין
"נקשה עליו". ביידן מזהיר את פוטין
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי סיור חזית מזרח אוקראינה גבול רוסיה
נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי סיור חזית מזרח אוקראינה גבול רוסיה
נשיא אוקראינה בחזית. וולדימיר זלנסקי בגבול
(צילום: EPA)
בתגובה על הפרסום אמר ביידן לעיתונאים באתר הנופש הנשיאותי קמפ דייוויד: "אנחנו מודעים לפעולות של רוסיה כבר זמן רב ואני מצפה לשיחה ארוכה עם פוטין בנושא".אתמול אמר ביידן כי הוא נמצא בקשר מתמיד עם בעלות הברית של ארה"ב באירופה, אך ציין על רקע המגעים לשיחה בינו לבין מקבילו הרוסי: "לא שוחחתי עם פוטין היום".
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר כי בשיחה העתידית בין השניים, שצפויה לדבריו "בעתיד הקרוב", יגיד ביידן לפוטין כי "ארה"ב נחושה לעמוד נגד כל פעולה - פזיזה או אגרסיבית - שבה רוסיה עשויה לנקוט, ולהגן על שלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה". בוועידת סוכנות הידיעות רויטרס טען בלינקן: "הדבר הכי חשוב הוא שרוסיה תמשוך את כוחותיה מהגבול. לפתור כל דבר בצורה דיפלומטית כשרובה מוצמד לראש של מישהו זה מאוד מאוד קשה". הוא ציין כי בוושינגטון מעוניינים במערכת יחסית "יציבה הרבה יותר" מול מוסקבה.
המתיחות בין הצדדים, על רקע ריכוז כוחות רוסיים חריג לאורך גבול אוקראינה, הייתה במוקד מסעו של בלינקן באירופה השבוע. בלינקן טען כי "דרך המשחק הרוסית היא לטעון לפרובוקציה, כדי לעשות את מה שהם תכננו לעשות במשך כל הזמן". לאחר פגישתו השבוע עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר בלינקן כי "אוקראינה אינה מהווה בשום אופן איום על רוסיה או מחפשת עימות שמצדיק התערבות צבאית רוסית". לפי הערכת המודיעין האמריקני, בשבועות האחרונים פרסה רוסיה בין 90 אלף ל-100 אלף חיילים ליד הגבול שלה עם אוקראינה.
5 צפייה בגלריה
ג'ן סאקי
ג'ן סאקי
"פוטין נוקט בצעדים שיאפשרו לו לפלוש לאוקראינה, אנחנו נערכים". ג'ן סאקי
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגשים ב סוצ'י
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגשים ב סוצ'י
פוטין לארדואן: "אוקראינה משתמשת בכטב"מים שלכם באזור הסכסוך"
(צילום: MCT)
בשיחה עם עיתונאים אמר בלינקן שארצות הברית מוכנה לתווך בין רוסיה ואוקראינה כדי לקדם הליך דיפלומטי ביניהן. המסרים מממשל ביידן המשיכו להגיע אתמול, ובתדרוך היומי אמרה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי כי ממשל ביידן מוכן להטיל סנקציות ולנקוט צעדים נוספים אם רוסיה תחליט לפלוש לאוקראינה. לדבריה, "פוטין נוקט בצעדים שיאפשרו לו לפלוש למדינה השכנה, ואנחנו רוצים להיות ערוכים לכך".
ובינתיים, נדמה שפוטין מעדיף להתעלם מה"רעשים" שמגיעים מסביבת הבית הלבן. אמש הוא שוחח עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן וטען כי "אוקראינה משתמשת בכטב"מים מתוצרת טורקית באזור הסכסוך בחבל דונבאס, ונצמדת להתנהגותה ההרסנית". בימים האחרונים רמז פוטין כי הוא לא כל כך אוהב את התערבות נאט"ו בסכסוך המסלים.
הוא אף טען כי ינסה להשיג ערבויות מארה"ב ומהמערב שימנעו כל הרחבה נוספת של נאט"ו באזור. "בדיאלוג עם ארה"ב ובעלות בריתה, נתעקש לעבוד על הסכמים ספציפיים שישללו כל מהלכים נוספים של נאט"ו במזרח", אמר פוטין בנאום בקרמלין השבוע.
5 צפייה בגלריה
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג בריגה
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג בריגה
"נאט"ו תחליט אם אוקראינה תצטרף לברית הצבאית, לא רוסיה". מזכ"ל הארגון ינס סטולטנברג
(צילום: AFP)
מי שנפגש עם נציגי נאט"ו היה בלינקן, שהזהיר בוועידת שרי החוץ של הארגון בריגה, בירת לטביה, כי פוטין יכול להורות על פלישה לאוקראינה תוך זמן קצר. לדבריו, "אנחנו לא יודעים אם פוטין קיבל החלטה לפלוש לאוקראינה, אבל אנחנו כן יודעים שאם הוא ימצא את הסיבה לעשות זאת, הוא העמיד את היכולת שזה יקרה תוך זמן קצר, אם ירצה בכך. עלינו להתכונן לכך".
בבית הלבן ציינו, רקע רצונה של אוקראינה להצטרף לברית הצבאית של נאט"ו כי מי שתחליט מי תצטרף לברית היא נאט"ו בלבד, ולא רוסיה. מוקדם יותר השבוע שר החוץ של אוקראינה, דמיטרו קולבה, קרא לנציגי נאט"ו לגבש סנקציות כלכליות נגד רוסיה כדי להרתיע אותה מפלישה אליה. הוא אמר שהוא יגיש את הבקשה לשרי החוץ של נאט"ו בקרוב.
"אנחנו נקרא לבעלי בריתנו להצטרף לאוקראינה בהכנת חבילת הרתעה", אמר קולבה לעיתונאים בוועידת נאט"ו. לדבריו, "קייב משוכנעת שאם נאחד מאמצים ונפעל בדרך מתואמת, נוכל להרתיע את פוטין ולמנוע ממנו לבחור בתרחיש הגרוע מכל - כמו מבצע צבאי".
פורסם לראשונה: 23:21, 03.12.21