אוניות מלחמה של ארה"ב ובריטניה יירטו הלילה (רביעי) יותר מ-20 טילים וכטב"מים ששיגרו המורדים החות'ים מתימן לים האדום. בריטניה מסרה הבוקר כי מדובר במתקפה הגדולה ביותר של החות'ים, שבמהלך המלחמה בעזה תוקפים ספינות מסחריות כדי למנוע מהן לשוט לישראל.
בהודעת הצבא האמריקני נמסר כי שני טילי שיוט, טיל בליסטי ו-18 כטב"מים "מתאבדים" מתוצרת איראן יורטו בדרום הים האדום. בנוסף לאוניות המלחמה, ביירוטים לקחו חלק גם מטוסי הקרב של נושאת המטוסים האמריקנית דווייט אייזנהאואר. למרות היקף הירי לא דווח על נפגעים או נזק.
2 צפייה בגלריה
ספינה שהותקפה ליד תימן בים האדום
ספינה שהותקפה ליד תימן בים האדום
ספינה שהותקפה בחודש שעבר ליד תימן בים האדום
(מתוך איקס)
דובר הכוחות החות'יים, יחיא סריע, אמר בצהריים על המתקפה: "כוחות חיל הים, הטילים והכטב"מים של החות'ים הצליחו לבצע פעולה צבאית משותפת עם מספר רב של טילים בליסטיים, טילים ימיים וכטב"מים לעבר ספינה אמריקנית שסייעה לישראל. המבצע הגיע כתגובה ראשונית למתקפה על הכוח הימי שלנו שביצעה ארה"ב". באותה מתקפה נהרגו 10 מורדים חות'ים מאש מסוקים אמריקניים בים האדום.
סריע הוסיף: "הכוחות לא יהססו להתמודד עם כל איום וכי ימשיכו למנוע מספינות ישראליות לעבור בים הערבי ובים האדום עד שיעצרו התקיפות בעזה ויוסר המצור. הכוחות מאשרים כי הם מאפשרים שיט בים האדום ובים הערבי לכל היעדים חוץ מלנמלי ישראל".
הכותרת
לזכור ולא לשכוח: איך מנציחים את 7 באוקטובר?
24:52
לפי ארה"ב מדובר במתקפה ה-26 של החות'ים בנתיבי שיט מסחריים בים האדום מאז 19 בנובמבר. בדצמבר הקימה ארה"ב כוח ימי בינלאומי שנועד להגן על כלי שיט בים האדום ממתקפות החות'ים. בהמשך דווח על "סדקים" בכוח הימי, ועל מדינות שחוששות מנקמה בגלל שיזוהו כתומכות ישראל.
הקמת הכוח הבינלאומי יצאה לפועל אחרי שעוד ועוד חברות ספנות הודיעו כי הן מפסיקות לשוט בים האדום בשל המתקפות, שהחות'ים טוענים כי נועדו להטיל מצור ימי על ישראל ולמנוע מספינות להגיע אליה. בפועל, אותן מתקפות פגעו בספינות רבות שאינן קשורות לישראל.
2 צפייה בגלריה
לוחמים חות'ים צועדים בצנעא עם דגלי פלסטין
לוחמים חות'ים צועדים בצנעא עם דגלי פלסטין
לוחמים חות'ים צועדים בצנעא עם דגלי פלסטין
(צילום: EPA)
היירוטים הלילה בדרום הים האדום היו כשבוע אחרי ש-12 מדינות - בראשן ארה"ב - הזהירו את החות'ים הנתמכים על-ידי איראן מהשלכות של המשך המתקפות נגד ספינות מסחריות בים האדום.
בממשל של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן תיארו את אזהרת המדינות כ"אזהרה אחרונה" לחות'ים, בעוד ביידן "שוקל לפעול צבאית נגדם" אם ימשיכו במתקפותיהם. "לא תהיה עוד אזהרה", אמר בכיר אמריקני.