נתניהו הציב תנאים, ולא בפעם הראשונה: שר הביטחון יואב גלנט ביקר במהלך המלחמה בחשאי במדינה זרה, שאיתה יש לישראל יחסים דיפלומטיים, אבל לאותה נסיעה קדמו קשיים שהערים ראש הממשלה בנימין נתניהו - בדיוק כמו אלה שהערים לפני טיסת גלנט לארה"ב - שנדחתה אמש (שלישי) מאחר שהממשלה לא אישרה את יציאת שר הביטחון לוושינגטון.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויואב גלנט
בנימין נתניהו ויואב גלנט
בנימין נתניהו ויואב גלנט. לא הפעם הראשונה
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
גלנט: האיראנים לא גירדו את יכולות חיל האוויר
(צילום: שחר יורמן)

באותה נסיעה, התנה נתניהו את טיסת גלנט בקיום שיחה בינו לבין העומד בראש אותה המדינה. לאחר דין ודברים, נסיעתו של גלנט התאפשרה - ובסופו של דבר, לפי גורמים יודעי דבר, אכן התקיימה שיחה בין נתניהו לבין ראש אותה המדינה. בלשכת ראש הממשלה לא השיבו לפניית ynet בנושא.
טיסתו של גלנט לארה"ב הלילה נועדה להדק את התיאום בין ישראל לארה"ב בזמן שצה"ל נערך לתגובה על מתקפת הטילים הבליסטיים מאיראן - השנייה תוך שנה. נתניהו הציב שני תנאים לטיסתו של גלנט: שיחה שיקיים נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן איתו, אחרי שהשניים לא שוחחו במשך שבועות ארוכים, ואישור בקבינט של הפעולות הבאות נגד איראן.
"יש קבינט שצריך להחליט על מדיניות בנושא איראן. גלנט קיבל הזמנה מהאמריקנים ואישר את בואו לפני שקיבל אישור מראש הממשלה", אמרו גורמים שמעורים בנושא. "יש פה ראש ממשלה, ובטח שמדיניות התגובה לא תיקבע בין אוסטין לגלנט. כולם יודעים מה האמריקנים רוצים - ואנחנו לא צריכים להתחנן אליהם לקבל אישור לתקוף את איראן אחרי מה שעשתה לנו. זה לא אירוע של שר ביטחון, אלא אירוע של קבינט וראש ממשלה שמנהלים את האירוע".
גלנט כאמור דחה את טיסתו שהייתה מתוכננת להלילה, בין השאר כי הממשלה לא אישרה את נסיעתו. ההערכה היא שנתניהו למעשה מפחד ממתן קרדיטים לגלנט מצד ביידן - ורוצה להראות ל"בייס" שלו בליכוד שהוא מונע מגלנט תיאום עם האמריקנים. האמריקנים בהלם מוחלט - ולמעשה אין זה משבר רק בין נתניהו לגלנט, אלא גם בין נתניהו לממשל ביידן. האמריקנים הם אלה שהזמינו את שר הביטחון, שמהווה מבחינתם את "איש הקשר למלחמה", והוא תיאם את נסיעתו עם לשכת ראש הממשלה. עד לפני שעות, למרות שלא התקבל אישור לנסיעה, בסביבת גלנט היו בטוחים שהיא תתקיים כמתוכנן.
כך הידרדרו היחסים בין רוה"מ לשר הביטחון
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט בפגישה עם לויד אוסטין בפנטגון
יואב גלנט בפגישה עם לויד אוסטין בפנטגון
גלנט ואוסטין. רה"מ לא רוצה לתת קרדיט
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
3 צפייה בגלריה
עלי חמינאי עם אמיר עלי ח'אג'יזאדה
עלי חמינאי עם אמיר עלי ח'אג'יזאדה
חמינאי עם מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה אמיר עלי חאג'יזאדה. "חשוב שטהרן תבין שארה"ב איתנו"
(צילום: AFP PHOTO / HO / KHAMENEI.IR)
כבר זמן רב שביידן מתחמק משיחה עם ראש הממשלה, ולעומת זאת הוא שוחח עם נשיא המדינה יצחק הרצוג. המטרה המרכזית בנסיעת גלנט הייתה לקבל מהאמריקנים את מה שישראל כל כך צמאה לו - הקרנת כוח מצד המעצמה הגדולה בעולם, במזרח התיכון, שעשויה למנוע תגובה איראנית לתגובה הישראלית, שעוד תגיע. לפני טיסתו של גלנט, שכעת בוטלה, הוא זומן - ביחד עם שרים נוספים - להתייעצות ביטחונית בקריה אצל ראש הממשלה, לאחר שאתמול נחשף ב-ynet כי הוא לא זומן לדיון דומה.
גלנט ומערכת הביטחון מובילים ודוחפים לתקיפה באיראן ואף שמו את התוכניות בפני הדרג המדיני, למרות שכנראה טרם התקבלה החלטה בנושא. שר הביטחון היה אמור להיפגש עם מקבילו האמריקני, שר ההגנה אוסטין, בדיוק בעניין זה. בין השניים קשר אישי מיוחד שהתפתח ביותר מ-100 שיחות ביניהם מאז פרוץ המלחמה לפני 369 ימים. מלבד אוסטין, גלנט גם אמור היה להיפגש עם יועציו של נשיא ארה"ב ביידן. גלנט אמור היה להגיע לוושינגטון עם עמדה ברורה לממשל: צריך לתקוף באיראן, אך צריך לעשות את התקיפה בצורה הטובה ביותר, תוך תיאום מרבי עם האמריקנים, שגם צריכים לתפיסתו להקרין כאמור כוח באזור, מנושאות מטוסים דרך שיתופי פעולה בין ישראל לארה"ב.
"יש לנו יכולת להסב נזק כבד לאיראן, אבל הנחת העבודה היא שאיראן תתקוף בחזרה, וכאן יש חשיבות לתיאום עם האמריקנים", אמרו בכירים בישראל. "איראן נותרה בלי חמאס או חיזבאללה באופן אפקטיבי, אבל זה לא אומר שישראל לא צריכה להיערך למתקפה איראנית ישירה". הם ציינו כי "חשוב שבמקרה כזה טהרן תבין שארה"ב איתנו".
פורסם לראשונה: 23:55, 08.10.24