ראש הממשלה בנימין נתניהו מסתיר מחברי הקבינט המדיני-ביטחוני את ההצעה הישראלית לעסקה: שניים מהשרים הבכירים בממשלה - בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר - לא מקבלים מאז סוף השבוע האחרון תשובות בנוגע לעסקה שהציג נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בערב שבת. כעת נראה שהשניים מאבדים סבלנות - ועוברים לאיומים. השר לביטחון לאומי בן גביר פנה לנתניהו בפתח ישיבת סיעתו, שהועברה למיקום אחר בשל נוכחות של משפחות חטופים, ושאל "אדוני ראש הממשלה, מה יש לך להסתיר?".
בניגוד לעמדת בן גביר וסמוטריץ', הודיע יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף כי מפלגתו תתמוך בכל עסקה שתעלה לדיון. לאחר שנועד עם קרובי חטופים אמר השר גולדקנופף: "‏אמרתי להם כי עמדתנו היא שאין דבר גדול יותר מערך החיים וממצוות פדיון שבויים, מפני שקיימת סכנה אמיתית ומוחשית לחייהם. לפיכך, כל הצעה שתביא לשחרור החטופים, אנחנו נתמוך בה". בלשכתו עם זאת הבהירו שבכל מקרה כל עסקה תוכרע על ידי הרבנים.
סמוטריץ' מאיים על נתניהו: "אם תיכנע - נתייצב נגדך"
(צילום: אלכס גמבורג)

2 צפייה בגלריה
ביג שלישים ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שר האוצר בצלאל סמוטריץ' סמוטריץ ו איתמר בן גביר
ביג שלישים ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שר האוצר בצלאל סמוטריץ' סמוטריץ ו איתמר בן גביר
נתניהו מסתיר מבן גביר וסמוטריץ' את ההצעה שהציג ביידן
(צילום: אלכס קולומויסקי, חיים צח, לע"מ)
בן גביר תהה כי "אם העסקה אינה מופקרת", כפי שטוען נתניהו, "ואינה כוללת התחייבות לסיום המלחמה למיטוט חמאס - מדוע אתה מסרב להציג לי אותה?". הוא הוסיף: "הסיבה להסתרות והמריחות יכולה להיות רק אחת: מדובר בטיוטה של עסקה מופקרת, כפי שהוצגה בידי נשיא ארה"ב - שכעת יש ניסיון לעשות לה תהליך של הלבנה".
הוא הבהיר כי לא יהיה חלק מהממשלה אם זו תבחר בנתיב של עסקה: "אני חוזר על דבריי ואומר לראש הממשלה - אם תחתום על עסקה מופקרת שתביא לסיום המלחמה ללא מיטוט החמאס - עוצמה יהודית תפרק את הממשלה". נזכיר כי בן גביר ושרי מפלגתו היו היחידים שהתנגדו גם לעסקת החטופים הראשונה במלחמה, שבמסגרתה שוחררו עשרות ילדים ונשים שהוחזקו בשבי ברצועת עזה במשך כמעט חודשיים.
יו"ר הציונות הדתית השר בצלאל סמוטריץ' הגיע למאהל משפחות "פורום גבורה" בירושלים, שם נשא הצהרה לתקשורת. הוא אמר בין היתר כי "התנהלות קבינט המלחמה כושלת ומסוכנת. שוב הם נכנעים לסינוואר ושוחקים את כל הקווים האדומים, משפילים את מדינת ישראל וחמאס רק מתבצר בעמדתו". עם זאת, לדבריו, הוא "מחויב לפעול להשבת החטופים".
2 צפייה בגלריה
 ישיבת סיעה יש עתיד
 ישיבת סיעה יש עתיד
"נתניהו לא מציג לבן גביר את העסקה כי ברור לו שיחולל מהומה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לטענת סמוטריץ', "החודשים האחרונים הוכיחו שהדרך היא רק כניעת חמאס. ההצעה המסוכנת שעליה דיבר הנשיא ביידן ניתנה על ידי קבינט המלחמה בחוסר סמכות ובניגוד לחוק. אם חלילה הממשלה תיישם את התוכנית, לא נהיה חלק ממנה. אמרתי לראש הממשלה - נעמוד לצידך להכרעה וניצחון, אך נעמוד כנגדך בכל הכוח והתקיפות אם תבחר בכניעה ותבוסה".
בתשובת לשאלת ynet הבהיר סמוטריץ' כי ההצעה הישראלית שחשף ביידן מוסתרת גם ממנו - ולא רק מבן גביר. "לא הכרנו את ההצעה הזו, אני הכרתי החלטת קבינט הפוכה שבועיים קודם. הייתה אמירה חד-משמעית לפני שבועיים שאנחנו לא מציגים הצעה עוד יותר מתרפסת", אמר. "אני לא יודע להסביר מה קרה בשבועיים האלה, שאלתי - ולא קיבלתי תשובות".
במקביל להצהרות האלה הסתפק חבר קבינט המלחמה, השר בני גנץ, בציוץ קצר. ברשת החברתית X כתב: "זמן למעשים, לא לדיבורים". ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס במליאת הכנסת להסתרת העסקה מבן גביר - ואמר כי "אנו נמצאים במצב שבו ראש הממשלה לא יכול להראות לשר חבר קבינט את הדף הזה כי ברור לו לגמרי שהוא יחולל מהומות".
לפיד הזכיר שוב כי יעניק "רשת ביטחון" לנתניהו כדי להוציא לפועל עסקה: "אני מזכיר ללשכת ראש הממשלה ומשפחות החטופים - יש בבניין הזה 82 אצבעות לטובת עסקה, אז צריך לעשות אותה".
נתניהו: נחסל את חמאס ונשיב את החטופים, גם וגם
(צילום: דוברות רה"מ )

בצל הסערה שמתחוללת במערכת הפוליטית סביב עסקת החטופים המוצעת, נתניהו אמר היום בדיון בוועדת החוץ והביטחון בכנסת כי לא הסכים לסיום המלחמה במסגרת העסקה שחשף ביידן. "המתווה שביידן הציג הוא חלקי. המלחמה תיעצר לצורך השבת חטופים ואחר כך נקדם דיון. יש עוד פרטים שנשיא ארה"ב לא הציג לציבור", הוסיף נתניהו בפני חברי הוועדה. לפי ראש הממשלה, אחרי 16 ימים ייכנסו ישראל וחמאס למו"מ כדי לדבר על המשך תנאי העסקה.
בהצהרה שפרסם לאחר ההודעה אמר נתניהו: "אנחנו פועלים באין-ספור דרכים כדי להחזיר את החטופים שלנו. אני חושב עליהם כל הזמן, אני חושב עליהן כל הזמן. על המשפחות שלהם, על הסבל שלהם. לכן הלכנו כברת דרך ארוכה כדי להחזיר אותם, אבל תוך כדי הפעולה הזאת שמרנו על מטרות המלחמה, בראשן חיסול החמאס. אנחנו מתעקשים שאנחנו נשלים גם את זה וגם את זה", הוסיף נתניהו. "זה חלק מהמתווה, זה לא משהו שאני מוסיף עכשיו, זה לא משהו שאני מוסיף כי לחצו עליי בקואליציה, זה משהו שסיכמנו עליו בקבינט המלחמה פה אחד".
גורם מדיני הוסיף לאחר מכן כי בדיון בוועדת חוץ וביטחון הדגיש נתניהו שכפי שהוחלט בקבינט המלחמה ובמתווה, ישראל לא מתחייבת על סיום המלחמה בטרם יושגו כל יעדיה. לפי הגורם, ראש הממשלה הדגיש בנוסף כי תנאי ישראל לסיום המלחמה לא השתנו: להשמיד את היכולות הצבאיות והשלטוניות של החמאס; ⁠לשחרר את כל חטופינו; ⁠לוודא שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל.
"לפי המתווה, ישראל תעמוד על כך שביצוע שלב ב' במתווה - הפסקת אש קבועה - יחל אך ורק לאחר שתושג הסכמה על תנאי הפסקת האש", הוסיף הגורם את מה שביידן לא כלל בהצהרתו, ופירט את אותם תנאים: "לא יאוחר מן היום ה-16 יחל משא ומתן עקיף בין הצדדים על מנת לגבש הסכמה על התנאים ליישום שלב 2 להסכם זה. ישראל תעמוד על כך שתנאיה יתקבלו. כפי שהוחלט בקבינט המלחמה, המתווה מאפשר לישראל לשמור על הזכות לחדש את הלחימה בכל עת ככל שישראל תתרשם כי המשא ומתן הוא עקר ומשמש רק למשיכת זמן".