הלוויתה של השופטת שושנה נתניהו ז"ל
(צילום: שמיר אלבז )

עשרות בני משפחה חברים, בהם בכירי מערכת המשפט וראש האופוזיציה בנימין נתניהו, ליוו בצהריים (יום ראשון) למנוחות את שופטת בית המשפט העליון לשעבר, שושנה נתניהו, שהלכה לעולמה שלשום בגיל 99. "דודה שושנה הייתה פשוט עילוי", ספד לה ראש האופוזיציה "היא הייתה עילוי ודוגמה ומופת לכל ציבור המשפט בישראל. היה בה משהו נוסף. הייתה בה אריסטוקרטיה אינטלקטואלית במובן החיובי של המילה".
4 צפייה בגלריה
נתניהו בהלוויתה של שושנה נתניהו ז"ל
נתניהו בהלוויתה של שושנה נתניהו ז"ל
"הייתה לה תאוות ידע ורוחב ידע". ראש האופוזיציה בהלווייתה של שושנה נתניהו
(צילום: גיל נחושתן)
4 צפייה בגלריה
נתן ודן נתניהו, בניה של שושנה נתניהו ז"ל, בהלוויתה
נתן ודן נתניהו, בניה של שושנה נתניהו ז"ל, בהלוויתה
"אמא דגלה בשקיפות בכל מוסדות המדינה". נתן ודן נתניהו, בניה של שושנה
(צילום: שמיר אלבז )
בהלוויה, שהתקיימה בבית העלמין הישן של חיפה בחוף הכרמל, סיפר ראש האופוזיציה לקהל הנאספים על חוויותיו כילד מהביקורים בביתם של דודה שושנה ובעלה אלישע על הכרמל בחיפה. "זה היה בית שהשרה מיד תחושה של תרבות של אופקים רחבים", אמר. "אני זוכר שיחה שלי כנער עם דודיי. אלישע שהיה דעתן שאל אותי בנוכחות שושנה האם קראתי את הרצל. אמרתי, 'כן, קראתי'. הוא שלף מיד שלושה ספרים ואמר לי, 'קח, תלמד'. ושושנה הוסיפה: "כן, תקרא, כדאי לך'. אני חושב שהם היו זיווג יוצא מן הכלל של אנשים משכילים, שהייתה להם תאוות ידע ורוחב ידע".
בהלוויה השתתפו גם רעייתו של ראש האופוזיציה שרה נתניהו, בניה של נתניהו, נתן ודן, נכדיה, בני משפחתה וחברים. בנה דן אמר כי "אמא, שחלמה להיות פסנתרנית, השאירה חותם עמוק בכל נושא משפטי בו עסקה. המסר המרכזי שקיבלתי ממנה תמיד היה שללא ערכי מוסר ומערכת חוק מסודרת, אין תקומה למדינה. אמא דגלה בשקיפות בכל מוסדות המדינה ונבחרה כאבירת איכות השלטון בשנת 2004".
4 צפייה בגלריה
עוזי פוגלמן בהלוויתה של שופטת בית המשפט העליון לשעבר שושנה נתניהו
עוזי פוגלמן בהלוויתה של שופטת בית המשפט העליון לשעבר שושנה נתניהו
"הורישה מורשת שיפוטית". השופט עוזי פוגלמן
(צילום: גיל נחושתן )
המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, אמר כי "נשיאת העליון ושופטי בית המשפט העליון לדורותיהם בישראל, שולחים תנחומים מקרב לב למשפחה היקרה. נתניהו הורישה מורשת שיפוטית. מצד אחד, חובתו של השופט לראות לנגד עיניו את טובת הציבור ולפעול ללא מורא בתעוזה ובחזון; ומן העבר השני - הצורך לנקוט בזהירות ומתוך הבנת האחריות הציבורית שמוטלת על כתפיו".
ראש התנועה לאיכות השלטון, עו"ד אליעד שרגא, דיבר על השופטת נתניהו - שהייתה לדבריו אישה אינטילגנטית, אנליטית, דעתנית ובלתי מתפשרת. "היא הייתה מאוד ערכית, מאוד ציונית ומאוד פטריוטית, כמו גם אישה שעצמאות מערכת המשפט, כבודה וחוסנה היו מאוד חשובים לה", אמר. "בשעתו, בפרשת דרעי, היא הביעה את שאט הנפש שלה מהתקפות על מערכת שלטון החוק ובמיוחד מההתקפות על בית המשפט העליון, שאותן היא ראתה בחומרה ובדאגה רבה. כבוד השופטת נתניהו ראתה רחוק מאוד, מעבר לאופק, וגם בכך הייתה תרומתה - הן כאדם, הן כשופטת והן כאישה פורצת דרך".
4 צפייה בגלריה
שושנה נתניהו
שושנה נתניהו
12 שנים כשופטת בעליון. שושנה נתניהו
(צילום: שחר מלמד)
שושנה נתניהו כיהנה במשך 12 שנים כשופטת בעליון, ועמדה גם בראשות ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת תפקודה ויעילותה של מערכת הבריאות בישראל וכן בראשות ועדה ציבורית לבחינת גיל הפרישה בעבודה. היא הייתה אלמנתו של המתמטיקאי פרופ' אלישע נתניהו - דודו של בנימין נתניהו. היא הוסמכה כעורכת דין עוד לפני קום המדינה, בשנת 1947, ושנה לאחר מכן התגייסה לצה"ל ושירתה כסגנית התובע הצבאי של חיל האוויר. לאחר פטירתה אמרו ברשות השופטת כי נתניהו הייתה "מעמודי התווך של שופטי ישראל".
בשנת 1969 מונתה נתניהו לכהונת שופטת בבית משפט השלום בחיפה, וב-1974 מונתה לשופטת של בית המשפט המחוזי בעיר. בדצמבר 1981 מונתה לשופטת בפועל של בית המשפט העליון ובהמשך מונתה לכהן כשופטת של קבע בעליון עד לפרישתה בשנת 1993.
בשנת 1988 עמדה בראש ועדת החקירה הממלכתית לבדיקת תפקודה ויעילותה של מערכת הבריאות בישראל - ועדה שזכתה לשם "ועדת נתניהו". אחת מהמלצותיה של הוועדה הייתה שיחוקק חוק ביטוח בריאות ממלכתי, וארבע שנים לאחר מכן אכן חוקק החוק החשוב שמאפשר לכל תושב מדינת ישראל לקבל שירותי בריאות ממלכתיים באמצעות אחת מקופות החולים. החוק מסדיר את זכויות התושבים, סל שירותי הבריאות, הביטוח המשלים וההתנהלות מול קופות החולים.
בשנת 1997 מונתה לעמוד בראש ועדה ציבורית לבחינת גיל הפרישה בעבודה. ועדה זו המליצה על העלאת הגיל לפרישת חובה מגיל 65 ל-67, וכן להשוות את גיל הפרישה לגברים ונשים. המלצות ועדה זו אומצו על ידי ממשלת ישראל בשנת 2003.