מתקפות חיזבאללה נמשכות ללא הרף, ראש הממשלה בנימין נתניהו מסרב לנקוב בלוח זמנים עבור חזרת התושבים בבטחה לבתיהם - ובינתיים הפארסה סביב תפקיד הפרויקטור שאחראי על שיקום הצפון נמשכת: ל-ynet נודע היום (ג') כי ראש מנהלת שיקום הצפון אליעזר (צ'ייני) מרום, שמינויו אושר לפני פחות מחודשיים, צפוי לסיים בקרוב את תפקידו - כשברקע זעם כלפיו במשרד ראש הממשלה.
2 צפייה בגלריה
אליעזר (צ'ייני) מרום
אליעזר (צ'ייני) מרום
אליעזר (צ'ייני) מרום. הפארסה סביב פרויקטור הצפון נמשכת
(צילום: שאול גולן)
במשרד רה"מ החלו כבר בחיפוש מחליף לתפקיד הנושא באחריות תכלול ויישום החלטות הממשלה לשיקום וחיזוק הצפון בטווח המיידי ועד הטווח הארוך. אחד השמות שעלו כמועמדים להחליפו הוא עודד רביבי, ששימש עד לאחרונה כראש מועצת אפרת.
הרקע לכוונה להדיח את אלוף במיל' צ'ייני הוא משבר אמון בינו לבין בכירי משרד רה"מ - וביקורת שהשמיעו ולפיה מאז שנבחר לא הצליח לקדם בתפקידו דבר, ועדיין עסוק בלמידת אתגרי הצפון ו"בהמתנה לטבלאות האקסלים שנדרשו ברשויות המקומיות המפונות להציג בפניו".
אתמול, בפגישה שקיים עם מנכ"לי משרדי הממשלה, הציג בפניהם צ'ייני מצגת עם עקרונות פעילות המנהלת שהוא מקים ועורר נגדו זעם וביקורת על ניסוח העקרונות שהציג. אמש חשף מיכאל שמש בכאן 11 כי במסמך הפנימי נכתב, בין היתר, כי "לא כל המפונים יחזרו לבתיהם" ו"תמיד יהיו לא מרוצים".
נתניהו ביולי: בטוח שצ'ייני יעשה עבודה מצוינת
(צילום: עומר מירון )

במשרד ראש הממשלה זעמו על המבוכה שגרם, כיוון שהוא נחשב לשליחו של ראש הממשלה לטיפול בצפון. "לא ייתכן שיוציא כזו מצגת מבלי להראות אותה לאף אחד ומבלי להתייעץ", אמר היום גורם במשרד רה"מ. לדבריו, בכירי המשרד כעסו: "גם אם זה מה שהוא חושב, לא כותבים את זה ככה. כך לא פועל מנהיג".
לדברי גורם במשרד רה"מ הבחירה בצ'ייני, בעל עבר צבאי מרשים ומוערך, לא הייתה מותאמת ליכולות הנדרשות מאדם שנועד לתכלל החלטות ממשלה בין-משרדיות משמעותיות ומורכבות כל כך: "זו הייתה טעות. הוא פשוט לא מוכן להקשיב. חושב שיודע הכול. אולי בצוללות הוא מבין, אבל למה הוא לא מקשיב".
אם צ'ייני אכן יפרוש או יודח, תימשך בכך הפארסה סביב תפקיד הפרויקטור לצפון: צ'ייני, נזכיר, מונה בהחלטת ממשלה לתפקיד ב-21 ביולי, לאחר שקודמו אבי כהן סקאלי כבר התחיל לעבוד (לפני שמונה רשמית) - אך הודח במפתיע על רקע לחצים מתוך הליכוד, בין השאר בטענה ל"חוסר נאמנות" למפלגה.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מזירת הפגיעה הישירה בבית נהריה
תיעוד מזירת הפגיעה הישירה בבית נהריה
חיזבאללה ממשיך לתקוף, במשרדי הממשלה רבים בינם לבין עצמם על השיקום העתידי. הפגיעה אתמול בבניין בנהריה
(צילום: נחום סגל)
בחודשים שקדמו למינוי צ'ייני ניהלו משרדי הממשלה מאבק פוליטי על שאלת זהות המשרד הממשלתי שיוביל את התוכנית הלאומית לשיקום וחיזוק הצפון ביום שאחרי המלחמה. במשרד הפנים רצו להוביל את היגוי ההחלטה הממשלתית העתידית, שנתניהו הכריז כי יושקעו בה 3.5 מיליארד שקלים. גם במשרד הנגב והגליל רצו ואף במשרד ההתיישבות, ובסוף החליט נתניהו כי משרדו הוא זה שיתכלל את עבודת המשרדים.
בפועל, כך טוענים גורמים במשרד רה"מ, הם גילו כי צ'ייני החל לעבוד עם מנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ ומבלי שעדכן על כך - והדבר היה כמו סדין אדום עבורם: "זה פשוט מחטף. צ'ייני הודיע שהוא רוצה לכנס את מנכ"לי משרדי הממשלה לפגישה בהובלת פרץ בלי שום תיאום. אם הוא רוצה להיות כפוף לשר ארבל ולנהל את האירוע הזה לבד, בלי משרד רה"מ שיצהיר על כך ונשקול זאת".
עוד נודע ל-ynet כי במשרד רה"מ זעמו על כך שצ'ייני מינה בכירים למנהלת שהוא מקים בקריית הממשלה בעיר נוף הגליל, מבלי שהתייעץ או התחשב במומלצי משרד רה"מ. הליך הבחירה לעשרת התפקידים הראשונים שקיבל צ'ייני התארך בשל חופשתו לפני כמה שבועות, והושלם במינוי מספר בכירים שהציגו מועמדותם ב"קול הקורא" שפרסם הפרויקטור - כלומר לא בהליך של מכרז.
הפרוייקטור צ'ייני לא השיב לפניית ynet בתגובה לפרסום, אך יו"ר פורום קו העימות משה דוידוביץ מסר כי "צ'ייני הבהיר לי שאין בכוונתו לעזוב את התפקיד". לדברי דוידוביץ, המכהן כראש המועצה האזורית מטה אשר: "זה קרקס אחד גדול שבסופו מי שנפגע הם תושבי הצפון. הם יתומים, מופקרים ומושפלים פעם אחר פעם. הממשלה מוכיחה שוב שהצפון לא נמצא בסדרי העדיפויות שלה".