אהרון ברק בכנס חוקתיות במשבר או משבר חוקתי באוניברסיטת רייכמן
(צילום: מוטי קמחי)

נשיא בית משפט העליון לשעבר אהרן ברק התייחס לכוונת הקואליציה לצמצם את עילת הסבירות כחלק מהמהפכה המשפטית, ואמר היום כי הוא בעד רפורמה במערכת המשפט, אך "לא הרפורמה הזאת", וכי מוכן שלא תהיה ביקורת על סבירות החלטות מרכזיות המבטאות את מדיניות הממשלה. "עילת הסבירות חשובה מאוד ולא הייתי נוגע בה. אני בעד שהיא לא תוחל על מדיניות גבוהה של הממשלה, אם זה מרצה את לוין", אמר בכנס באוניברסיטת רייכמן.
2 צפייה בגלריה
נשיא העליון לשעבר תומך בצמצום עילת הסבירות, "אם זה מרצה את לוין". שר המשפטים יריב לוין ואהרן ברק
נשיא העליון לשעבר תומך בצמצום עילת הסבירות, "אם זה מרצה את לוין". שר המשפטים יריב לוין ואהרן ברק
נשיא העליון לשעבר תומך בצמצום עילת הסבירות, "אם זה מרצה את לוין". שר המשפטים יריב לוין ואהרן ברק
(צילום: אלכס קולומויסקי, מוטי קמחי)
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
"חיוני בעיניי שיצא מבית הנשיא חוק יסוד החקיקה". ההידברות בין הצדדים, לפני שפוצצה
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ברק השיב על השאלה האם בית המשפט היה צריך לנהוג אחרת במקרים כמו עילת הסבירות וחוק בתי דין רבניים, והשיב: "עילת הסבירות חשובה מאוד ואני שמח שתרמתי את תרומתי. פיתוח עילת הסבירות לא אומר שתופעל על שאלות של מדיניות, בגלל שגם ככה בית המשפט לא מפעיל את זה על עילות של מדיניות הממשלה, להבדיל ממינויים. זה חשוב מאוד ונכון מאוד שלעניין המינויים נשאיר את המצב על כנו".
על השינויים במערכת המשפט אמר: "אני בעד הרפורמה, אבל לא הרפורמה הזאת. אני בעד רפורמה של להוסיף שופטים, מתמחים, רפורמה בפרקליטות. צריך לעשות רפורמה בפרקליטות. לא ייתכן שתיק, כמו התיק של דרעי, ייקח כל כך הרבה שנים. יש הרבה מה לעשות. הדברים האלה רק בונים אמון ומחזקים את שלטון החוק". על שיחות ההידברות בבית הנשיא אמר: "חיוני בעיניי שיצא מבית הנשיא חוק יסוד החקיקה. היו לי שלוש שיחות עם הנשיא ואמרתי לו שאנחנו נמצאים ברגע חוקתי. אוסיף ואומר - אנחנו נמצאים במעמד הר סיני 2".
בישיבת הממשלה הבוקר התכנסו ראשי הקואליציה, שמעוניינים להעביר כבר בכנס הנוכחי את צמצום עילת הסבירות, על בסיס מתווה שופט העליון נעם סולברג, ובהמשך לעבור לחוק היועמ"שים, שמטרתו להפוך את התפקיד למשרת אמון. עם זאת, בקואליציה טרם החליטו מתי יעשו זאת ובאיזו גרסה.
הבוקר האשים ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה את ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בכישלון השיחות בבית הנשיא, והבהיר כי "נתחיל השבוע בצעדים מעשיים לתיקון למערכת המשפט". לדברי נתניהו, אותם צעדים ייעשו "באופן אחראי ומדוד", אך "בהתאם למנדט שקיבלנו".
נתניהו מחזיר את המהפכה המשפטית לשולחן, הבוקר
(צילום: גיל יוחנן)

נתניהו, נציין, הזכיר את הסוגיה הדרמטית כלאחר יד, כמעט בסוף דבריו - ובהודעה מטעם לשכתו הנושא הושמט לחלוטין. לטענת הלשכה, הסיבה היא שמדובר בדברים פוליטיים. אחרי שפורסמה ההשמטה, פרסמה מפלגת הליכוד הודעה עם הדברים, שהוסתרו כאמור מההודעה הרשמית של לשכת רה"מ על אף שמדובר במדיניות שמתכוונת לקדם הממשלה.
בניגוד לדבריו של נתניהו, אגב, בבית הנשיא התגבשו הסכמות בכמה מהנושאים. נתניהו אף הבטיח לשותפיו הקואליציוניים לקדם באופן חד-צדדי כמה מהנושאים שעליהם התגבשה הסכמה לטענתו, ובהם אותם שני צעדים שבקואליציה מתכננים לקדם בקרוב. צמצום עילת הסבירות למשל עשויה לסייע להחזרת יו"ר ש"ס אריה דרעי לממשלה. המתווה של סולברג קובע כי בית המשפט לא יוכל להתערב בהחלטות של מדיניות ממשלה, למשל בנושא מינויים, אלא רק על ענייני זכויות אזרח ופרט.
בתגובה לדבריו של ראש הממשלה, אנשי המחאה אמרו כי "האיומים של נתניהו על מערכת המשפט ייענו בתגובה ציונית הולמת - הפגנות ושיבושים", מסרו מובילי המחאה. "כל ניסיון לפגוע במערכת המשפט ובדמוקרטיה הישראלית ייכשל". הם הוסיפו: "נתניהו הודיע שישראל תהיה דיקטטורה והביא בדבריו לפגיעה קשה בכלכלה, קרע בעם ולטרלול מערכות נוסף", טענו אנשי המחאה. "אנחנו ערוכים לסבב נוסף - וגם בו הדמוקרטיה הישראלית תנצח".