בשבועות האחרונים עלתה שוב ושוב הטענה השקרית שמנהיג חמאס יחיא סינוואר מתכנן לברוח, עם חטופים, מהמנהרות בעזה דרך ציר פילדלפי - ולבסוף להגיע לאיראן. הטענה שפורסמה בעיתון "ג'ואיש כרוניקל" הופרכה בפרסום של רונן ברגמן ב-ynet, ובאה אחרי שורת פרסומים כוזבים אחרים מפי אותו כתב. למרות זאת, הטענה נאמרה למשפחות החטופים כמה פעמים כהסבר להתעקשות על ציר פילדלפי, בין היתר על ידי אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו.
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
הפרסום על סינוואר הופרך כמה פעמים - אך השקר המשיך להדהד
(צילומים: דובר צה"ל, AP)
איום ההברחה לאיראן הוא רק אחד מתוך כמה איומים, קונספירציות ולמעשה ספינים שהופצו לציבור ולמשפחות החטופים. "כבר בינואר העלתי את השאלה הזו מול צחי הנגבי" מספר יחי יהוד, אביה של ארבל החטופה. "שאלתי על הברחת בני הערובה, בין היתר דרך פילדלפי. הנגבי אמר לי שהסיכוי לכך הוא נמוך, משום שהחמאס לא רוצה להוציא את הנכס הזה מהידיים שלו. כמו כן הוא הזכיר שבצד השני יושבים המצרים שלדבריו 'לא ייתנו גם לנעל לעבור'".
"לאחרונה מכונת הרעל, וביבי ושרה בראשם, התחילו להפחיד אותנו עם זה שוב. וזה אכן מפחיד, אי אפשר לסמוך על אף אחד. אני מנסה להבין מי משקר לי פה? צחי הנגבי בינואר? או ביבי ושרה עכשיו?", שואל יהוד.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו עם המצגת מפת ציר פילדלפי
בנימין נתניהו עם המצגת מפת ציר פילדלפי
נתניהו עם המצגת של ציר פילדלפי
(צילום: אבי אוחיון, לע״מ)
סימונה שטיינברכר, אימה של דורון, מתארת שאת כלל האיומים והקונספרציות היא ומשפחתה לומדים מהתקשורת: "אנחנו לא נפגשנו עם גורם צבאי או מדיני לאחרונה. להכול אנחנו נחשפנו באמצעי התקשורת. ראיתי שיש חשש שיעבירו את החטופים הלאה דרך המנהרות, וגם ראיתי שזה נבדק וזה לא נכון".
"כאמא, כל דבר כזה מאוד מחריד אותי. זה מביא למסקנה שצריכה להיות עסקה עכשיו וכמה שיותר מהר. גם מבלי שיעבירו אותם, הם נרצחים שם. הסכנה שם היא ברורה והדיון הוא צריך להיות על איך להוציא אותם משם וזהו. החיים לשיקום כמה שיותר מהר, ואלו שנרצחו לקבורה".
ספין נוסף שמתארת סימונה הוא עניין משאיות הסיוע: "אומרים לנו שצריך להכניס משאיות עם ציוד שיגיע גם לחטופים. ראינו באיזה משקל חזרו הגופות האחרונות, הם לא קיבלו את המזון הזה. אבל כל זה מגיע לאותה המסקנה - השבי הוא שמסכן אותם, הם על זמן שאול, צריך לדון רק על זה".
3 צפייה בגלריה
סימונה שטיינברכר
סימונה שטיינברכר
סימונה שטיינברכר
(צילום: עידו ארז)
יחי מספר על מספר סיטואציות נוספות, בהן בכירים במערכת המדינית אמרו לו דבר אחד בחודש מסוים - וכעת אומרים ההפך: "כבר בנובמבר, בפורום של מספר משפחות ולא בארבע עיניים, דרעי דרמר וגלנט ואמרו לנו שאין שאלה של כמות או חומרת האסירים (שישוחררו בעסקת חטופים אפשרית). שמצידם יפתחו את שערי הכלא ושיחררו את כולם. פתאום עכשיו הם מתחילים לחרטט, להתדיין על 'דם על הידיים'. עושים הכול כדי למסמס את המשא ומתן. יש עוד הפחדות, לדוגמה שאם נפסיק את הלחימה נאבד את מומנטום הלחץ הצבאי, כאילו שאנחנו איזה ארגון גרילה ולא המעצמה החזקה באזור. גם במתווה של ביידן צה"ל יוצא ממרכזי הערים ב-42 הימים הראשונים. אז למה מאיימים עלינו שאם נפסיק את הלחימה נאבד את המומנטום הצבאי?".
"הכול נועד להפחיד, כי הפסקת לחימה עבור ביבי היא איבוד השלטון שלו. למרות שגם זה כבר לא לגמרי נכון", אומר יחי הוד. "בשיחות שלי עם בכירים גם מהאופוזיציה וגם מהקואליציה נאמר שאחרי שכבר נכנסנו לרפיח, הסיכוי של בן גביר וסמוטריץ' לפרוש הוא נמוך. זה ברור שהמחירים שישראל תשלם גבוהים, אבל זה עומד מול בני הערובה? יהיו השלכות, אבל מדינה כמו שלנו, מערכת הביטחון והממשלה, אמורות לעמוד בהם".