1 צפייה בגלריה
דורון פורת נשיא בית המשפט בנצרת
דורון פורת נשיא בית המשפט בנצרת
"לא ראה סימנים על ידיו". דורון פורת וזכריא זביידי אחרי מעצרו
( צילום: אתר בתי המשפט)
נשיא בית המשפט בנצרת דורון פורת, שידון מחר (יום ראשון) בבקשת המדינה להאריך עד תום ההליכים את מעצרם של ששת המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע, ערך לפני כמה ימים ביקור פתע בבית המעצר קישון שבו הם שוהים. הנשיא ערך את הביקור בעקבות תלונות של החשודים ועורכי דינם על תנאי מעצר קשים - אך קבע שלא כך הדבר.
בין השאר, העלו האסירים טענות על בעיות רפואיות שאינן מטופלות, ניקיון מתקן המעצר ואיכות האוכל. יש לציין כי בעוד אסירים (לאחר שנשפטו) זכאים להטבות ופריבילגיות שונות בתאי הכליאה, הרי שמעמדם של עצירים (לפני המשפט) שונה, והם אינם זכאים לפריבילגיות. מרגע שנעצרו אחרי בריחתם, השתנה מעמדם המשפטי של המחבלים שנמלטו - והם מוגדרים כעת עצירים ולא אסירים מן המניין.
הנשיא פורת ערך פרוטוקול לאחר הביקור, והדגיש כי השב"ס לא עודכן בכוונתו לבקר במקום, ולא יכול היה להיערך מראש לביקור. "בית המשפט בחן את תנאי הכליאה ומצא כי מדובר בתנאי כליאה סבירים, תאים נקיים, ולא כפי שנטען בפניו", כתב הנשיא. "בית המשפט נכנס פיזית לכמה תאי מעצר לפי בחירתו, ותאים אחרים נבחנו מבעד לאשנב המיועד לביקורת. הכניסה לתאים פיזית נעשתה בניגוד להמלצת גורמי שב"ס, שחששו מפגיעה פיזית בבית המשפט, ברם בית המשפט החליט לעשות זאת על מנת לבחון את הטענות מקרוב".
זביידי בהארכת מעצר
(צילום: עידו ארז)

"בית המשפט שוחח עם חלק מהעצורים שלא בנוכחות קרובה של אנשי שב"ס או גורמים אחרים", הוסיף פורת. "בית המשפט שוחח, בין היתר, עם העצור זכריא זביידי. העצור ציין כי הובא כמה פעמים לבדיקות רפואיות וכן ציין שעבר בדיקת הדמיה רפואית. בית המשפט בחן את ידיו של העצור, שהתלונן כי האזיקים שהיו על ידיו גרמו לו לכאב. בית המשפט לא ראה סימנים על ידיו".
בנוסף, מציין הנשיא, "בית המשפט בחן את האוכל שהוגש לעצורים - ולא מצא תימוכין לטענות באשר למזון אשר סופק לעצורים".
מחר תגיש הפרקליטות כתבי אישום נגד ששת המחבלים, וכן נגד חמישה אסירים בכלא גלבוע שעל פי החשד ידעו על הבריחה וסייעו להם. המחבלים שברחו בערב ראש השנה נעצרו על-ידי המשטרה וצה"ל לאחר שהתפצלו עם יציאתם מהכלא. שניים נתפסו בנצרת, שניים באזור אום אל-גאנם והאחרונים בפאתי העיר ג'נין.