שני נידונים למוות באוקלהומה, שעונשם אמור להתבצע בקרוב, ביקשו שהוצאתם להורג תהיה באמצעות כיתת יורים - במקום זריקת רעל. אחד מעורכי דינם הגיש את הבקשה לשופט פדרלי.
הנידונים למוות - דונלד גרנט וגילברט פוסטל - מעוניינים שהשופט המחוזי סטיבן פריוט יפרסם צו-מניעה שיעכב את הוצאתם להורג, עד לקיום משפט שיקבע אם זריקת הרעל של אוקלהומה מנוגדת לחוקה. המשפט נקבע ל-28 בפברואר, אך הוצאתו להורג של גרנט אמורה להתקיים ב-27 בינואר, ועונשו של פוסטל נקבע ל-17 בפברואר. השופט אמר שכדי להצטרף לרשימת העותרים נגד זריקת הרעל, שני הנידונים למוות חייבים לבחור שיטה חלופית להוצאתם להורג. כעת הם עשו זאת.
2 צפייה בגלריה
אוקלהומה ארה"ב שני נידונים למוות מבקשים שהוצאתם להורג תהיה באמצעות כיתת יורים
אוקלהומה ארה"ב שני נידונים למוות מבקשים שהוצאתם להורג תהיה באמצעות כיתת יורים
הנידונים למוות גרנט ופוסטל
(צילום: AP)
עו"ד ג'ים סטורנסקי התייחס להבדלים בין השיטות ואמר לשופט פריוט, במהלך שימוע שנערך ביום שני בבית המשפט באוקלהומה סיטי: "אמנם נורא להסתכל על זה, אבל כולנו מסכימים שזה יהיה מהיר יותר". פריוט אמר שהוא מקווה לפרסם את החלטתו עד סוף השבוע.
בין המומחים שהעידו בפני השופט בשימוע היה ד"ר ג'יימס וויליאמס, מומחה לרפואה דחופה מטקסס, שבנוסף חוקר את השימוש בכיתות יורים. וויליאמס, שבעבר נפצע מירי בחזה, אמר לשופט שהוצאה להורג באמצעות כיתת יורים גורמת למוות כה מהיר שהאסיר כלל לא מרגיש כאב. הוא הוסיף שבניגוד לזריקת רעל, הסיכוי של כיתת יורים להיכשל בביצוע ההוצאה להורג נמוך ביותר.
אוקלהומה מעולם לא השתמשה בכיתות יורים בהוצאות להורג, אך החוק במדינה מאפשר להשתמש בכיתת יורים אם שיטות אחרות – כמו זריקת רעל – אינן זמינות או שנקבע שהן מנוגדות לחוקה.
אוקלהומה חידשה את ההוצאות להורג באמצעות זריקת רעל באוקטובר 2021, אחרי שהוצאתו להורג של אסיר ב-2014 כשלה. בהוצאה להורג ב-2014 הנידון למוות החל למלמל, לנשום בכבדות, להתפתל ולהזיע, ובסופו של דבר מצא את מותו אחרי שאחד העורקים שלו התפוצץ והוא לקה בלבו ומת - 43 דקות לאחר הזריקה. מאז אותה הוצאה להורג הגישו נידונים למוות תביעה נגד אוקלהומה וטענו שזריקת הרעל החדשה גורמת לסבל רב ולכאבים - דבר שמנוגד לחוקה האמריקנית. לפי עדויות במהלך ההוצאה להורג באוקטובר 2021 הנידון למוות, ג'ון גרנט, הקיא וסבל מעוויתות.