ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' נפגשו אחר הצהריים (יום א') עם ראשי הרשויות הדרוזיות, והבטיחו להם שתוך חודשיים תאושר תוכנית חומש למגזר, ויימצא פתרון לבעיית "חוק החשמל". הבוקר הפגינו עשרות מחוץ למשרד ראש הממשלה בטענה למדיניות מפלה ומקפחת של הממשלה, לאחר ההחלטה לפתוח במחאה מאורגנת.
מחאת העדה הדרוזית מחוץ למשרד רה"מ, הבוקר
(צילום: אלכס גמבורג)

2 צפייה בגלריה
מחאת הדרוזים מחוץ לישיבת הממשלה
מחאת הדרוזים מחוץ לישיבת הממשלה
מחאת הדרוזים מחוץ לישיבת הממשלה. "דורשים הכרה כעדה שוות זכויות"
(צילום: אלכס גמבורג)
"תפנית חיובית בעלילה. אחרי התפרצות הזעם ליד משרד ראש הממשלה, הוזמנו לישיבה דחופה עם ראש הממשלה, שר האוצר, מנכ"לי משרדי ראש הממשלה והפנים וראש מנהל התכנון", אמר רפיק חלבי, ראש מועצת דלית אל כרמל, דובר הרשיויות המקומיות הדרוזיות וסגן יו"ר השלטון המקומי. לדבריו, "סוכם כי תוכנית חומש תאושר תוך חודשיים, ואילו תוך חודש ועדת מנכ"לים תמליץ על דרכים לפתרון בעיית החשמל והקמת ועדת תכנון למגזר".
הפגישה התקיימה בנוכחות מנכ"ל משרד הפנים ומנהל התכנון, ומנהל משרד ראש הממשלה. נתניהו הצהיר בפני ראשי הרשויות שתוך חודשיים תאושר תוכנית חומש לשנים 2029-2025 עבור החברה הדרוזית, וכי "חוק החשמל", שסמוטריץ' ניסה לסכל, יעבור תיקונים ויחזור לשולחן הממשלה לאישור.
ראשי הרשויות והמנהיגים הרוחניים של העדה התכנסו אמש לישיבת חירום שבסיומה הכריזו על פתיחת מחאה. הישיבה התקיימה בעקבות המהלך של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לסיכול "חוק החשמל", שאמור היה להסדיר אספקת חשמל לכעשרת אלפים בתים שנבנו ללא היתר ביישובים דרוזיים.
עשרות מפגינים מחו הבוקר מחוץ למשרד ראש הממשלה בירושלים, בזמן ישיבת הממשלה. המוחים טענו לאפליה בתקצוב המגזר והפגינו נגד אי-העברת תוכנית החומש, הרדיפה לטענתם של רשויות האכיפה כנגד בנייה ללא היתר במגזר ו"חוק החשמל". "לא יכול להיות שמכשירים יישובים לא חוקיים, ואצלנו אפילו בתים על אדמות פרטיות לא מקבלות חשמל", אמר חלבי הבוקר.
חלבי אמר עוד כי מבחינת הרשויות המקומיות, הדרוזיות והצ'רקסיות, ההפגנה הבוקר הייתה רק יריית הפתיחה כדי להשיג את שלוש הדרישות. "אנחנו המגזר היחיד במדינה שאין לו עדיין תקציב, והמגזר היחיד במדינה שלא קיבל עדיין שקל", אמר חלבי. "אנחנו מבקשים לבטל את חוק קמיניץ. אנחנו בונים על האדמות הפרטיות שלנו, ושולחים אלינו רשויות אכיפה כל הזמן. בעצם ביד אחת יש לנו צו 8, וביד השנייה יש לנו צו הריסה".
2 צפייה בגלריה
מחאת הדרוזים מחוץ לישיבת הממשלה
מחאת הדרוזים מחוץ לישיבת הממשלה
"ביד אחת צו 8, בשנייה צו הריסה"
(צילום: אלכס גמבורג)
חלבי הוסיף: "אנחנו דורשים הכרה בנו כעדה שוות זכויות. אנחנו כל הזמן נלחמים על הלחם והחמאה שלנו, אפילו את זה אין לנו. הגיע הזמן שממשלת ישראל תסתכל לנו בלבן של העיניים ותגיד לנו שאנחנו אזרחי המדינה. לא יכול להיות שיש לנו נופלים, וכל המדינה באה אלינו ומראה אמפתיה, וכשמגיעים לממש את הדרישות הבסיסיות שלנו, אין לנו".
חלבי התייחס גם לחוק החשמל, ואמר כי "לא יכול להיות שחוק החשמל יבוטל על ידי השר סמוטריץ' כאשר הקואליציה היא זו שיזמה את החוק הזה. לפני יומיים ממשלת ישראל, יחד עם סמוטריץ' וחבורתו, הכשירה יישובים שנבנו שלא כחוק. אנחנו בונים באדמה הפרטית שלנו, וגם שם רודפים אותנו".
לפני שבוע, נזכיר, דרש סמוטריץ' לא לקדם את חוק החשמל בנימוק שהוא יעודד בנייה לא חוקית. ראשי היישובים הדרוזיים טענו מנגד שמדובר בצעד אחרון ומייצג במדיניות ארוכת שנים של אפליה תקציבית ותכנונית, שבמסגרתה הם סובלים ממצוקה של תשתיות והסדרת קרקעות לבנייה, אף שהן בבעלות פרטית. יתרה מכך, כאמור, הממשלה עדיין לא אישרה תקציב לתוכנית חומש להעצמה ופיתוח של יישובים דרוזיים וצ'רקסיים, מה שמותיר אותם כמגזר היחיד שלא קיבל תקציב ייעודי מתחילת השנה.
"הממשלה החליטה לקדם חמישה סעיפים של תכנון ובנייה, איתור שטחי מדינה לשכונות חיילים ותוכנית חומש - ובכל זה היו אפס דיונים ואפס ביצוע", אמר אמש יו"ר פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות, יאסר גדבאן. "כלום לא התקדם. אנחנו מתגייסים למלחמה, נכנסים מתחת לאלונקה, נמצאים בחזיתות – ובמקביל נלחמים בשביל לשרוד בתוך היישובים שלנו".
לדבריו, במשך שמונה חודשים עבדו ראשי הרשויות עם חברי כנסת מהקואליציה על נוסח חוק החשמל שמיועד ליוצאי צבא ומשרתי מדינה, שאמור היה להביא בשורה לתושבים, אבל השרים סמוטריץ' ואיתמר בן גביר התנגדו לו באמתלה שהוא יביא לכאוס בדומה למתרחש בנגב ובגליל.