הניו יורק טיימס פרסם היום (שלישי) כי במודיעין הישראלי מעריכים שיותר מחמישית מהחטופים שמוחזקים ברצועת עזה אינם בין החיים. לפי מסמך שנבחן על-ידי העיתון, לפחות 32 מתוך 136 החטופים מתים ובני משפחותיהם עודכנו. גורמים צבאיים מסרו כי בנוסף נבחן "מידע מודיעיני לא מאושר" שמצביע על כך שייתכן שלפחות 20 חטופים נוספים נהרגו גם כאן.
1 צפייה בגלריה
 כיכר החטופים והנעדרים, ברחבת מוזיאון תל אביב
 כיכר החטופים והנעדרים, ברחבת מוזיאון תל אביב
כיכר החטופים ברחבת מוזיאון תל אביב
(צילום: REUTERS/Susana Vera)
בתגובה לכתבה מסר צה"ל לניו יורק טיימס כי רוב המתים המדוברים נהרגו ב-7 באוקטובר, וכי "אנחנו משתמשים בכל המשאבים הזמינים כדי לאתר ולמצוא מידע רב ככל האפשר על בני הערובה המוחזקים כיום בידי חמאס".
מטה המשפחות מסר כי "על פי הנתונים הרשמיים שיש בידנו יש 31 חללים. בטרם הפצת הכתבה נמסרה הודעה מסודרת לכלל משפחות החטופים על-ידי קציני הקשר, שלפיה אין שינוי במצב ההערכות".
במטה משפחות החטופים מדגישים בשבועות האחרונים שוב ושוב את הסכנה לחייהם של החטופים שנותרו בשבי, כשבינתיים הממשלה ממתינה לתשובת חמאס למתווה שהוצע בפסגת פריז - וכולל שחרור של כל החטופים בפעימות.
דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי התייחס הערב לשאלה האם הגיעה תשובה מחמאס למתווה לשחרור החטופים, ואמר כי "מאמצי המשא ומתן נמשכים ואנחנו לא במקום שבו יש סופיות. אנחנו עדיין עובדים על זה ואני מעדיף לא להיכנס להיכן אנו נמצאים. אין עסקה בעת הזאת ואנו מקווים שנצליח בקרוב".
בימים האחרונים השמיע חמאס דרישות כי בעסקה הבאה שבה ישוחררו חטופים ייכללו גם אסירים שנכלאו למאסרי עולם - בהם מרואן ברגותי ועבאס א-סייד. ברגותי, שנידון לחמישה מאסרי עולם מצטברים ולעוד 40 שנות מאסר, הוא לא הדמות המוכרת היחידה מבין המחבלים שחמאס דורש לשחרר. גם קרוב משפחתו עבדאללה ברגותי, שנחשב ל"מהנדס" בארגון חמאס ונידון ל-67 מאסרי עולם לאחר שהורשע במעורבות בפיגועים שגבו קורבנות רבים, מופיע ברשימה.
את א-סייד ואיברהים חאמד, שנידונו ל-30 מאסרי עולם כל אחד על מעורבות בפיגועים קשים, חמאס אף ניסה לשחרר בעבר בעסקת שליט - לצד מרואן ועבדאללה ברגותי - אך ישראל סירבה.
מדיון הקבינט המדיני-ביטחוני שהתכנס בין חמישי לשישי עלה כי הפסקת האש עשויה להימשך 142 ימים, לפי המתווה הבא: בפעימה הראשונה ישוחררו 35 חטופים במהלך 42 ימי הפוגה - יום הפוגה עבור כל חטוף שמוחזר ועוד שבעה ימים של משא ומתן לסיכום על הפעימה הבאה. לאחר פעימה זו יישארו בשבי עוד מאה חטופים, והמשמעות היא שייתכן כי ההפוגה תימשך 100 ימים נוספים.
בניגוד לרושם שלפיו המשא ומתן לעסקה לשחרור החטופים תקוע, ממשיכים להתקיים מגעים ומאחורי הקלעים יש עבודה אינטנסיבית בין המתווכים. הבעיה היא שחמאס פנים, קרי מנהיג הארגון ברצועת עזה יחיא סינוואר, לא נתן עדיין "אור ירוק" להתנעת המשא ומתן. למרות זאת, הצדדים לא מבזבזים זמן ויש ניסיונות להגיע להסכמות בנקודות שבהן יש פערים, כדי שברגע שיגיע האישור, יהיה אפשר להיכנס מיד לעומק המשא ומתן.
הסיבה שסינוואר לא משיב אם הוא מקבל את מסגרת העסקה, קשורה כנראה ללחץ הצבאי הישראלי ולקשיי תקשורת - כפי שחשף הערב שר הביטחון יואב גלנט, שאמר כי מנהיג חמאס הפך מראש ארגון הטרור ל"מחבל נמלט". לדבריו, "סינוואר במנוסה, הוא עובר ממסתור למסתור ולא מתקשר עם סביבתו". מאידך, נשמעת טענה כי סינוואר כן העביר מסרים, לפיהם אינו מוותר על הדרישה לקבל ערבויות להפסקת המלחמה.
גורמים המעורים בפרטים אומרים כי יש גם העברת תכנים בין הצדדים. אחד הגורמים אמר כי "המשא ומתן לא תקוע אלא פעיל מאוד, אך אין עדיין אור ירוק וצריך להתאזר בסבלנות. המתווכים עובדים מסביב לשעון ולא מרפים".