נתניהו: "פסקת ההתגברות לא רלוונטית כבר חצי שנה"
(צילום: הפודקאסט של לקס פרידמן)

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אתמול (רביעי) בריאיון לפודקאסט של לקס פרידמן למהפכה המשפטית ולקידום חקיקתה, ואמר כי כבר אחרי שהוצגו השינויים במערכת המשפט, שאותם שואפת לקדם הקואליציה, הובהר כי פסקת ההתגברות לא תהיה חלק מהם. "כבר אז אמרתי שאנחנו לא נקדם את פסקת ההתגברות ברוב של 61 חברי כנסת, כך שברוב של ח"כ אחד בלבד יוכל הפרלמנט לפסול כל החלטה של בית המשפט העליון". נתניהו הדגיש: "זה נעלם. רוב הביקורת על הרפורמה הייתה על היכולת של הכנסת לפעול ללא הגבלה - ואני אומר זה פשוט לא הולך לקרות".
למרות הביקורת שספג נתניהו משותפיו הקואליציוניים אחרי הפעם האחרונה שטען כי פסקת ההתגברות אינה עומדת על הפרק, הוא ציין כי מטרת המהפכה המשפטית היא "ליצור מערכת איזונים ובלמים. אנחנו רוצים רשות שופטת עצמאית אבל לא כזו עוצמתית. משמעות האיזון היא לא שהכנסת תתגבר או תעקוף כל החלטה של בית המשפט".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו ושר המשפטים לוין. "רוצים להעביר את הרפורמה בצורה מאוזנת"
(צילום: אמיל סלמן)
לדבריו, "רוב הביקורת על הרפורמה במערכת המשפט התבססה על פסקת ההתגברות, אבל אנשים מתעסקים במשהו שלא קיים כבר חצי שנה. הדבר השני שעליו ספגנו הרבה ביקורת הוא שיטת בחירת שופטי בית המשפט העליון". נתניהו טען כי "מבקרי הרפורמה אומרים שהרעיון שנבחרי ציבור הם אלו שיבחרו את השופטים הוא סוף הדמוקרטיה. אם זה המצב אז גם ארצות הברית היא לא דמוקרטיה וגם לא צרפת. האקטיביזם השיפוטי הלך כל כך רחוק בישראל כך שלשופטים מכהנים יש וטו על בחירת שופטים - כלומר השופטים ממנים את עצמם ואת זה אנחנו רוצים לתקן".
ראש הממשלה הדגיש כי את השינויים במערכת המשפט "אנחנו רוצים לעשות בצורה מאוזנת. אני חושב שיש הרבה מידע מוטעה על הסוגיה הזו. אנחנו מנסים להחזיר את הדמוקרטיה הישראלית לאיפה שהיא הייתה ב-50 שנותיה הראשונות, והיא הייתה דמוקרטיה משגשגת והיא עדיין כזו, ישראל היא דמוקרטיה והיא תישאר דמוקרטיה תוססת. העובדה שאנשים מתווכחים ומפגינים ברחובות זו ההוכחה הכי טובה לכך וככה זה יישאר".
נתניהו בריאיון ל"וול סטריט ג'ורנל"
(צילום: וול סטריט ג'ורנל)

נתניהו הבהיר לפני שבועיים בריאיון מקיף לעיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" כי פסקת ההתגברות כבר לא תהיה חלק מהמהפכה המשפטית - אבל הדגיש כי הוא יקדם את התוכנית כולה. "זה בחוץ", אמר אז נתניהו על פסקת ההתגברות. בעקבות הריאיון ספג נתניהו ביקורת חריפה משותפיו הקואליציוניים.
העיתון "יתד נאמן", אחד הביטאונים הרשמיים של יהדות התורה, תקף בשבוע שעבר את ראש הממשלה ותחת הכותרת "אחד בפה ואחד בפה", טען כי נתניהו לא עומד בהתחייבויות שעליהם חתם עם החרדים בנוגע לחוק הגיוס, ובכללם קידום חקיקה לעליונות של הכנסת על בג"ץ במקרה של פסילת חוקים.
2 צפייה בגלריה
משה גפני נגד בנימין נתניהו על ביטול פסקת ההתגברות
משה גפני נגד בנימין נתניהו על ביטול פסקת ההתגברות
הכתבה ב"יתד נאמן"
ח"כ משה גפני, מבכירי המפלגה, הבהיר אז: "הוא לא יכול להחליט על דעת עצמו שהוא קובר סעיף כזה או אחר שהסכמנו עליו. הבהרתי לנתניהו שאנחנו עומדים על דעתנו שההסכם שחתמנו עם הליכוד בהקמת הממשלה יכובד במלואו. האמירה שלו לא הייתה במקום". לדבריו, ראש הממשלה הבין את המסר ו"הסביר בעצמו שהדברים שאמר ל'וול סטריט ג'ורנל' אינם סותרים להסכם שחתם עימנו".
בסיכומו של דבר קבע גפני: "פסקת ההגברות לא ירדה מסדר היום. נקודה. אנחנו אמנם לא מתערבים לליכוד במהלכים שהוא מקיים לגבי שאר סעיפי הרפורמה, אבל בנושא של ההתגברות הוא לא מחליט לבד. זה נכון לגבי עוד חוקים ודיונים, אבל בעיקר לגבי חוק מעמד לומדי תורה. פסקת ההתגברות בנושא הזה חייבת לעבור. כך סוכם וכך יהיה".