האסון הכבד אמש (שבת) במג'דל שמס, שבו נרצחו 12 ילדים ונערים בני 10 עד 20 מפגיעה ישירה של רקטת חיזבאללה שהתפוצצה במגרש כדורגל, הייתה התקרית הקשה בצפון מתחילת המלחמה. בעקבות האירוע הקשה, שעלול להביא לשינוי המדיניות מול חיזבאללה - הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר הביקורת שהושמעה בנושא, על הקדמת טיסתו מוושינגטון בחמש שעות - ועל כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני היום.
רגע הנפילה במג'דל שמס

5 צפייה בגלריה
נפילה במג'דל שמס
נפילה במג'דל שמס
הפגיעה במג'דל שמס. "הרגנו פעיל חיזבאללה והוא הורג ילדים"
5 צפייה בגלריה
זירת הפגיעה במג'דל שמס
זירת הפגיעה במג'דל שמס
הזירה במג'דל שמס, אמש. 18 פצועים מאושפזים בבתי החולים
(צילום: REUTERS/Avi Ohayon)
5 צפייה בגלריה
זירת הפגיעה במג'דל שמס
זירת הפגיעה במג'דל שמס
"חפים מפשע נהרגים כל יום, הצפון בוער"
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
5 צפייה בגלריה
פינוי הפצועים ממג'דל שמס לרמב"ם
פינוי הפצועים ממג'דל שמס לרמב"ם
העברת הפצועים לבית החולים רמב"ם, אמש
(צילום: ליאור אל-חי)
5 צפייה בגלריה
גרפיקה של מרחב השיגור מדרום לבנון למרכז מג׳דל שמס
גרפיקה של מרחב השיגור מדרום לבנון למרכז מג׳דל שמס
אזור השיגור מדרום לבנון. "חיזבאללה עומד מאחוריו"
(צילום: דובר צה"ל)

עוד על האסון במג'דל שמס:

לשכת ראש הממשלה הכחישה כי נתניהו דחה את טיסתו בשל הביקורת, ומסרה כי הקבינט המדיני-ביטחוני יכונס מיד עם שובו לארץ. "ראש הממשלה קיבל את ההחלטה להקדים את שובו מיד עם היוודע האסון הנורא במג'דל שמס, ואף עדכן על כך את שר הביטחון לפני שהביקורת הכוזבת הושמעה בתקשורת. ראש הממשלה יכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני מיד עם שובו לארץ", נמסר. בשיחה עם מנהיג העדה הדרוזית שייח מואפק טריף אמר: "חיזבאללה ישלם על כך מחיר כבד שהוא טרם שילם עד כה".
נתניהו קיים אמש התייעצויות ביטחוניות בעקבות האירוע, כשגם במערכת הביטחון התקיימו התייעצויות, שהובלו על ידי שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי בהיעדרו של ראש הממשלה נתניהו. גלנט קיים הערכת מצב מורחבת, שבה לקחו חלק גם ראש השב"כ רונן בר, ראש המוסד דדי ברנע ובכירים נוספים במערכת הביטחון. מלשכת השר נמסר כי במהלך הדיון "גורמי הביטחון הציגו לשר את אפשרויות הפעולה נגד חיזבאללה בתגובה לאירוע החמור של רצח האזרחים במג'דל שמס. השר גלנט קבע את כיווני הפעולה והנחה את מערכת הבטחון בהתאם". לאחר מכן, בשיחה עם מנהיג העדה הדרוזית שייח מואפק טריף, אמר גלנט: "בשיחתי הדגשתי - נכה קשה באויב". הרמטכ"ל ואלוף פיקוד הצפון הגיעו למקום הנפילה במג'דל שמס ושוחחו עם התושבים במקום. בסיום אמר הרצי הלוי: "תהיה תגובה קשה, ויהיה ירי תגובה. ניאלץ להיות סבלניים וקשובים".
נתניהו על תגובת ישראל
(צילום: דוברות ראש הממשלה )

בתום הערכת המצב אמר נתניהו: "הזדעזעתי לראות את התמונות הנוראות בעקבות המתקפה הרצחנית של חיזבאללה על מג'דל שמס. בין הנרצחים, ילדים קטנים ששיחקו כדורגל, וגם נרצחים אחרים. לב כולנו נשבר מהמראות הללו. אנחנו מחבקים את המשפחות, מחבקים את העדה הדרוזית כולה ברגעה הקשה, שהוא גם רגענו הקשה. מאז שעודכנתי באסון, אני מקיים התייעצויות ביטחוניות רצופות, והנחתי להקדים את שובנו לארץ. אני אכנס מיד את הקבינט הביטחוני עם הגעתי. אני יכול להגיד שמדינת ישראל לא תעבור על כך בשתיקה. לא נעבור על כך לסדר היום".
באסון נפגעו יותר מ-30 ילדים ונערים, והפגיעה הקטלנית התרחשה בזמן שהם שיחקו כדורגל במגרש. במד"א מסרו כי לבתי החולים פונו, חלקם בעזרת מסוקים של הארגון ושל צה"ל, 18 פצועים: שישה מהם במצב קשה, שלושה במצב בינוני, ארבעה במצב קל ועוד שישה שלקו בחרדה. הם פונו לבתי החולים זיו, פוריה ורמב"ם. "זה שדה קרב", תיאר אלי בין את המראות הקשים בזירה.
דובר צה"ל הציג אמש, כמה שעות לאחר התקרית, ניתוח מערכות מבצעיות שהוכיח כי השיגור בוצע משטח הממוקם צפונית לכפר שעבא בדרום לבנון. "על פי המידע המודיעיני המהימן המצוי בידי צה״ל מי שעומד מאחורי השיגור הוא חיזבאללה", נמסר.
המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן גינתה את "המתקפה הנוראית שבה נהרגו בני נוער וילדים ששיחקו כדורגל במג'דל שמס שבצפון ישראל". בבית הלבן מסרו: "ליבנו עם משפחותיהם של אלו שאיבדו את יקיריהם, ואנו מתפללים להחלמה מהירה לאלו שנפגעו. ישראל ממשיכה להתמודד עם איומים חמורים על ביטחונה, כפי שראה היום העולם, וארה"ב תמשיך לתמוך במאמצים לסיים את ההתקפות הנוראיות לאורך הקו הכחול. תמיכתנו בישראל בלתי מעורערת, כולל נגד כל ארגוני הטרור הנתמכים על ידי איראן, כולל חיזבאללה הלבנוני".

העדויות מהזוועה: "פיניתי ארבע גופות"

סמיר חלבי, תושב מג'דל שמס, היה בסמוך למגרש הכדורגל כשהאירוע קרה. "בהתחלה הייתה אזעקה, ואחרי כמה שניות בדיוק נפילה ופיצוץ חזק, רציני מאוד", אמר. הוא סיפר כי בזמן שהכניס את האנשים באזור למקלט, הוא רץ לזירת הפגיעה. "לצערי הרב מה שראיתי היה זוועה. זה מצב גרוע. זה לא עוד כטב"ם או עוד טיל. אני לא יודע אם זה היה בורקאן או פאג'ר, אבל זה היה טיל עם כמות של חומר נפץ. לפי מה שראיתי, הוא חדר לתוך הקרקע. אני פיניתי ארבע גופות וגם פצוע שהיה במצב בינוני".
הוא הוסיף: "כל מי שיש לו ידע רפואי הגיע לכאן. אין לנו הרבה אמבולנסים וכלים. פינינו את הגופות לבניין ואחר כך גם את הפצוע". הוא סיפר על המחסור החמור בציוד, שהקשה על העברת הפצועים לטיפול. "אין שום אינטגרציה בין ממשלת ישראל לצפון ובין מה שקורה פה".
הוא ביקש להפנות מסר לנתניהו, לקבינט ולמשרד הבריאות: "תנו סיוע עכשיו ומיידי. לא רק בצפון רמת הגולן, אלא בכל הצפון. אין לנו אמבולנסים, אין לנו רופאים, אין לנו ציוד ואין לנו אלונקות". הוא הוסיף: "הצפון בוער כבר כמה חודשים, אנחנו תחת אש - ילדים, נערים, חפים מפשע נהרגים כל יום. איך הטיל הזה בכלל הגיע ליישוב? אומר לממשלה - תפסיקו עם השטויות, הצפון בוער".
"אנחנו כולנו בכפר משפחה אחת", אמר סלמאן אבו ג'בל, תושב היישוב שמדריך בחוגים את חלק מהילדים שנפגעו, והגיע לבית החולים זיו בצפת לבדוק מה מצבם. "זה ערב קשה מאוד, שילווה אותי לאורך הרבה זמן החיים שלי. לראות ולשמוע ילדים שאתה לימדת והיית בקרבתם, זה מזעזע. הם בסך הכול ילדים שרצו לשחק כדורגל במגרש. זה קשה ועצוב. אנחנו עדיין לא מעכלים את מה שקרה".
הוא הוסיף: "אין עדיין מידע מדויק לגבי חלק גדול מהילדים. הצוות הרפואי עושה את כל המאמצים אבל יש מספר רב של פצועים. אנחנו מחכים ומקווים לבשורות טובות".
כוחות הביטחון בזירה הנפילה במג'דל שמס
(צילום: אביהו שפירא )

ממשלת לבנון גינתה אמש, באופן חריג, את המתקפה של חיזבאללה, וקראה "להפסיק את פעולות האיבה בכל החזיתות". בהודעה נמסר כי "תקיפת אזרחים היא הפרה בוטה של החוק הבינלאומי, הסותרת את עקרונות האנושות". יו"ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, אמר כי "לבנון וההתנגדות שלה מחויבות להחלטה 1701, לכללי העימות ולאי פגיעה באזרחים".
קודם לכן, וזמן קצר אחרי האירוע, חיזבאללה הכחיש את שיגור הרקטה. בהודעה רשמית ארגון הטרור מסר: "מכחישים לחלוטין את ההאשמות בכלי התקשורת הישראלים על ירי למג'דל שמס. חיזבאללה מאשר כי אין לו קשר לאירוע".
וויאם והאב, פוליטיקאי לבנוני-דרוזי, הביע צער על האירוע, אך סירב לקשר בינו לבין לחיזבאללה. "מג'דל שמס, ששמרה על זהותה, על הערביות והנאמנות שלה לסוריה – משלמת מחיר כבד היום. שלום לאנשינו במג'דל שמס ותנחומים למשפחות ההרוגים. בואו נגלה קודם מה קרה". מבלי לייחס דבר לארגון הטרור השיעי, הוא דרש שהאו"ם יחקור את נסיבות האירוע.

"התגובה תהיה חזקה"

מקור ביטחוני ישראלי אמר לסקיי ניוז בערבית אמש כי "התגובה שלנו נגד חיזבאללה תהיה חזקה, אבל אנחנו לא מתכוונים להצית מלחמה".
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי התייחס לאירוע בהצהרה מיוחדת, שבה מסר כי כל הנרצחים באירוע היו ילדים ונערים. "אנחנו משתתפים בצער המשפחות ומחבקים את העדה הדרוזית כולה בשעתה הקשה", מסר. הוא ציין כי מתחקיר ראשוני מתברר שההתרעה הייתה קצרה מדי ו"מיידית" - על רקע עדויות שהפגיעה התרחשה ממש במקביל לפגיעה הקטלנית - והוא הוסיף שהדבר יתוחקר לעומק והממצאים יפורסמו לציבור. הגרי הדגיש כי מדובר ברקטה בודדת שפגעה במגרש.
הגרי הוסיף כי נערכות כעת הערכות מצב במערכת הביטחון, "על מנת לקבל החלטות" על אופן התגובה. "נקבל החלטות יחד עם הדרג המדיני ונפעל בהתאם", אמר. הוא הדגיש כי כרגע אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף - וכי אם יהיו כאלו, הציבור יעודכן באופן רשמי ודרך כלי התקשורת.
בצה"ל אומרים כאמור כי האסון נגרם בעקבות ירי רקטות של חיזבאללה לעבר מג'דל שמס, שאחת מהן - עם משקל רב - נפלה במגרש הכדורגל שבו התאמנו באותו זמן ילדים. כתוצאה מהאירוע מתקיימות מספר הערכות מצב בצמרת צה"ל. בצבא מציינים כי המטח היה לאחר חיסול פעיל רדואן מוקדם יותר בכפר כילא: "אנחנו הרגנו פעיל חיזבאללה והוא הורג ילדים. צה"ל ערוך לתגובה". מבדיקה ראשונית בצה"ל עולה כי היה קשה למערכות ההגנה האווירית ליירט את הרקטה והמקרה מתוחקר בחיל האוויר. על הכפר לא הוטלו מגבלות של פיקוד העורף שמנעו את אימון הכדורגל בכפר.
דובר צה"ל: כל ההרוגים - ילדים ונערים; חיזבאללה נושא באחריות
(צילום: דובר צה"ל)

ביקורת על אוזלת היד

ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס לאירוע, תקף את מדיניות הממשלה בצפון - וגם את החלטת נתניהו להיות כעת בארה"ב, לפני שהודיע על הקדמת טיסתו: "הלב נשבר על האובדן הכבד במג'דל שמס. ילדים ואזרחים לא צריכים לאבד כך את חייהם. ממשלת ישראל חייבת לשים סוף להפקרות בצפון. ככה זה לא יכול להימשך". לדבריו, "נתניהו צריך בשעות כאלה להיות בישראל ולקחת חלק בניהול המלחמה. העובדה שטרם החליט על חזרה לישראל היא עוד הוכחה מבישה לניתוק המוחלט שלו ובעיקר לזה שלא אכפת לו משום דבר חוץ מעצמו".
ולא רק באופוזיציה - גם שרים מתוך הממשלה תקפו על אוזלת היד. "אלה ילדים שרק רצו לשחק כדורגל", כתב שר התרבות והספורט מיקי זוהר. "נערים שרק רצו לנצל את חופשת השבת וליהנות מספורט ליד הבית, נרצחו באכזריות על ידי האויב הארור. אני חוזר ואומר: חייבים להפסיק עם הדחיינות ולהנחית מכה אנושה על החיזבאללה. ככל שנדחה את המערכה, נשלם מחירים כואבים יותר. הקו האדום נחצה מזמן. זמן למעשים".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הוסיף: "על מות ילדים קטנים, נסראללה צריך לשלם בראשו. לבנון כולה צריכה לשלם את המחיר. עמדתי לגבי הצעדים הנחוצים ידועה. על ראש הממשלה לשוב באופן מיידי. הגיע זמן מעשים".
השר ניר ברקת מחה: "ישראל צריכה לשנות לחלוטין את המשוואה בצפון. מדינת לבנון וחזיבאללה חייבים לשלם מחיר כבד על האסון הכבד במג'דל שמס ועל הטרור שהם מפעילים בחזית הצפון. על הקבינט לשנות גישה ולעבור מהכלה להתקפה. דם תושבי הצפון איננו הפקר. אני משתתף בצער המשפחות במג׳דל שמס. זהו עוד פשע מלחמה שמצטרף לשורה של פשעי מלחמה מאז ה-7 באוקטובר".

זעזוע בעדה הדרוזית: "נחצה כל קו אדום ושחור אפשרי"

המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל, השיח' מואפק טריף, התייחס לאסון שהתרחש ביישוב הדרוזי, ואמר כי "אנחנו שרויים בהלם גדול מהטבח הנוראי שאירע הערב ביישוב הדרוזי מג'דל שמס במתקפת טרור אכזרית ורצחנית שפגעה בילדים תמימים ששיחקו כדורגל. אי אפשר לדמיין ולתאר את מראות הזוועה של הילדים וחלקיהם המרוסקים השרועים על הדשא. מדינה מתוקנת לא יכולה להרשות לעצמה פגיעה מתמשכת באזרחיה ותושביה. זו המציאות המתמשכת מזה תשעה חודשים ביישובי הצפון. הערב זה חצה כל קו אדום ושחור אפשרי".
רפיק חלבי, ראש המועצה המקומית דליית אל-כרמל, אמר כי "דלית אל כרמל מכריזה על יומיים אבל בגלל הטבח בגולן".
פורסם לראשונה: 22:45, 27.07.24