שלושה גורמים איראנים רשמיים אמרו הלילה (בין שבת לראשון) לעיתון ה"ניו יורק טיימס" כי השמדת מערכות הגנה אווירית על-ידי ישראל בתקיפה בלילה הקודם "עוררה דאגה עמוקה באיראן", משום שמוקדי אנרגיה וכלכלה חיוניים חשופים כעת לתקיפות עתידיות אם יימשכו התגובות ההדדיות בין ישראל לאיראן.
בכתבה, שעליה חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, נחשף הנזק הכבד למערכות ההגנה האווירית S-300, שהאיראנים קיבלו מהרוסים - ולמעשה מתברר הרקע לאמירות בצה"ל אחרי התקיפה כי "כבר כעת יש לחיל האוויר חופש פעולה רחב יותר". הערב ב-20:00 יתכנס הקבינט המדיני-ביטחוני בקריה כדי לדון בתקיפה באיראן ובהשלכותיה, ובהיערכות לתגובה איראנית. כמו כן יקבלו השרים סקירה על המגעים לעסקת חטופים.
נזק בשמסאבאד שמדרום לטהרן בעקבות התקיפה

לדברי חמיד חוסייני, מומחה לתעשיית הנפט והגז של איראן וחבר בלשכת המסחר איראן-עיראק, "ישראל שולחת לנו מסר ברור". הוא הסביר כי "עלולות להיות לכך השלכות כלכליות חמורות מאוד על איראן. ועכשיו, כשאנחנו מבינים את הסיכון, עלינו לפעול בחוכמה ולא להמשיך את המתיחות".
לפי גורמים איראנים וישראלים שדיברו עם העיתון, בתקיפות הישראליות הושמדו ארבע מערכות הגנה אווירית מסוג S-300 שאיראן רכשה מרוסיה. זאת בנוסף למערכת S-300 נוספת שהושמדה במתקפה הישראלית בטהרן בחודש אפריל, אחרי שאיראן שיגרה טילים וכטב"מים לעבר ישראל. ל"וול סטריט ג'ורנל" אמר גורם ישראלי כי למעשה כל מערכות ה-S-300 שהיו ברשות איראן לפני התקיפה - הושמדו.
"זו נראית כמו הקדמה אפשרית לתקיפה יעילה הרבה יותר נגד תשתיות איראניות, ואפילו אתרי גרעין", אמר ל"ניו יורק טיימס" עלי ועז, מנהל קבוצת המשבר הבינלאומי של איראן. "לטהרן אין את היכולת להחליף את המערכות האלו בזמן, מה שהופך אותה להרבה יותר פגיעה".
בנוסף למערכות ההגנה האווירית, אמרו הגורמים האיראנים והישראלים, הותקפו גם שלושה בסיסים גדולים לייצור טילים - פלאח, שאיד גאדירי ועבדול פתח - השייכים למשמרות המהפכה. גם האתרים הצבאיים פרצ'ין ופרנד הותקפו על-ידי כטב"מים, ציינו. כמו כן, בעוד שגורמים ישראלים אמרו כי התקיפות שיבשו את יכולתה של טהרן לייצר טילים, גורמים איראנים הכחישו את הדברים והודיעו כי הנזק היה קטן והשיבוש במערך ייצור הטילים יימשך לזמן קצר בלבד.
בתקיפה הישראלית הושמדו מערכות הגנה אווירית שהוצבו כדי להגן על תשלובת פטרוכימית ועל מערך טיפול בנפט גולמי שנמצאים בבתי זיקוק, והושמדו גם מערכות שהגנו על שדה גז גדול ונמל מרכזי בדרום איראן, לפי שלושת הגורמים האיראנים הרשמיים ושלושה גורמים ביטחוניים ישראלים בכירים.
תיעוד מיציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה באיראן
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
תיעוד ערבי מהתקיפה באיראן
תיעוד ערבי מהתקיפה באיראן
תיעוד ערבי מהתקיפה באיראן
3 צפייה בגלריה
13.9 סוללת טיל s-300 תרגיל ב רוסיה
13.9 סוללת טיל s-300 תרגיל ב רוסיה
מערכת ההגנה האווירית S-300
(צילום: EAP)
האתרים שהותקפו על-ידי ישראל, אמרו הגורמים, כללו הגנות במתחם הפטרוכימי "בנדר אימאם חומייני" במחוז חוזיסטאן; הגנות בנמל הכלכלי הגדול בנדר אימאם חומייני, הסמוך לו; והגנות בבית זיקוק הנפט "אבדן". מערכות הגנה אווירית הותקפו גם במחוז אילאם, בבית זיקוק לשדה גז שנקרא "טאנג' ביג'אר", הוסיפו הגורמים, בהם אחד ממשרד הנפט של איראן.
בצבא איראן הודיעו כי ארבעה חיילים שעובדים עם מערכות הגנה אווירית נהרגו בתקיפה הישראלית. בכלי התקשורת במדינה ציינו כי כמות הנפגעים ככל הנראה תעלה. שניים מאותם חיילים שנהרגו זוהו כתושבי העיר משהאר שבדרום איראן, שהינה מקום המגורים הקרוב ביותר למתחם הפטרוכימי "בנדר אימאם חומייני".
שני גורמים ישראלים רשמיים אמרו כי התוכניות הראשוניות לתקיפה, שהוכנו מיד לאחר מתקפת הטילים הבליסטיים של איראן לעבר ישראל בתחילת חודש אוקטובר, כללו הפצצת מטרות שקשורות לתעשיית האנרגיה ולתוכנית הגרעין.
אך בזמן שישראל תכננה את המתקפה, וושינגטון דחקה בה שלא להפציץ אף אחד מאתרי הנפט או מתקני הגרעין, מחשש שיובילו לתגובה איראנית מוגברת, שבתורה תערער את היציבות בכלכלה העולמית ותצית מלחמה אזורית כוללת שעלולה למשוך אליה את ארה"ב. בתקיפותיה בלילה שבין שישי לשבת החליטה ישראל לבסוף להפציץ את מערכות ההגנה האווירית שנפרסו מסביב לכמה מתקני אנרגיה, אך לא כיוונה אל המתקנים עצמם, הוסיפו הגורמים הישראלים.
גורמים איראנים רשמיים, כולל שר החוץ של איראן עבאס עראקצ'י, אמרו פעם אחר פעם לכלי תקשורת ולמקביליהם הערבים בפגישות דיפלומטיות כי תשתיות האנרגיה של טהרן הן "דגל אדום", ושאם יותקפו איראן תגיב באופן תקיף. במקביל, עראקצ'י שלח בשבת מכתב לאו"ם והפציר בו לגנות את ישראל ולקרוא למתקפה שביצעה "בלתי חוקית ותוקפנית" ו"נגד הריבונות והשלמות הטריטוריאלית" של איראן.
בהצהרה שפרסם צבא איראן בשבת נמסר כי התקיפות הישראליות כוונו נגד מכ"ם של מערכות הגנה אווירית במחוז חוזיסטאן ואילאם, וכן בבירה טהרן, וגרמו לנזק קטן. לפי ההצהרה, מערכות ההגנה האווירית האיראניות הצליחו לנטרל את רוב הטילים והכטב"מים הישראליים, ובמדינה כבר עובדים על תיקון הנזקים.
שלושת הגורמים הישראלים שדיברו עם ה"ניו יורק טיימס" הוסיפו כי קרונות פיקוד ושליטה, וכן מערכת מכ"ם, היו חלק מהמטרות שהותקפו באיראן. לפי ההערכות בירושלים, המערכות ניזוקו באופן קשה ויצאו מכלל שימוש. אחד מהגורמים אמר עוד כי תמונות לוויין לאחר התקיפה יראו שישראל פגעה רק בסוללות של מערכת ההגנה האווירית של המתחם הפטרוכימי "בנדר אימאם חומייני", ונמנעה מפגיעה במתקן עצמו.
בצבא איראן הוסיפו בהצהרה כי מטוסי הקרב הישראליים לא חדרו למרחב האווירי של הרפובליקה האיסלאמית, ושיגרו טילים וכטב"מים מהמרחב האווירי של עיראק. בצבא האיראני האשימו את ארה"ב בכך שאפשרה את השימוש במרחב האווירי של עיראק, ובמשלחת האיראנית לאו"ם האשימו את וושינגטון ב"שותפות לפשע". מנגד, גורמים אמריקנים רשמיים אמרו כי לארה"ב לא היה תפקיד בתקיפה הישראלית נגד איראן.
המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן כינסה ישיבת חירום בשבת, ומפקדי צבא תדרכו את המשתתפים בהיקף הנזק ובמטרות שהותקפו, לפי שלושת הגורמים האיראנים שדיברו עם העיתון. המועצה דנה כיצד על איראן להגיב, אך לדבריהם לא התקבלו החלטות בנושא.
למנהיג העליון של איראן עלי חמינאי יש את הסמכות להורות על תקיפה נגד ישראל, מתוקף תפקידו כמפקד העליון של הצבא האיראני. במהלך היום הוא צפוי למסור הצהרות פומביות בנוגע לתקיפה הישראלית.
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה