2 צפייה בגלריה
חוף בית ינאי
חוף בית ינאי
חוף בית ינאי, אתמול
(צילום: מוטי קמחי)
גל החום כבר פה, והוא יימשך גם בימים הקרובים, אולם הדבר אינו חריג - ולמעשה הולך ונהיה שכיח בשני העשורים האחרונים. כך אומרים בשירות המטאורולוגי, עם סיכום ראשוני של גל החום. בשירות המטאורולוגי אומרים שמאז תחילת נובמבר - ולמעשה כבר מסוף אוקטובר - שוררות בישראל טמפרטורות גבוהות מהממוצע במידה ניכרת. הדבר מורגש במישור החוף, בשפלה, בנגב ובעמקים, עם טמפרטורות של 27 מעלות ומעלה ובחלק מהימים אף יותר מ-30 מעלות.
פרופ' עמוס פורת, מנהל תחום שירותים אקלימיים בשירות המטאורולוגי, מסביר: "הטמפרטורות הגבוהות אינן שגרתיות לתקופה זו והערכים שלהן מזכירים ערכים קיציים, אולם ישנם הבדלים ניכרים לעומת הקיץ". כדוגמה להבדלים ציין פורת את משך הזמן שבו שוררות הטמפרטורות הגבוהות במהלך היום, שהוא קצר בהרבה מהקיץ, והוסיף כי גם קרינת השמש חלשה יותר והיא שוקעת מוקדם - כך שההתקררות בעקבות זאת היא מהירה.
2 צפייה בגלריה
שבת בכנרת
שבת בכנרת
שבת בכנרת, אתמול
(צילום: טלי בר, איגוד ערים כינרת)
לדברי פרופ' פורת, מזג האוויר החם צפוי להימשך גם בימים הקרובים, עם הקלה זמנית בימים חמישי ושישי, אז צפויות לשרור כ-24 עד 25 מעלות ברוב חלקי הארץ. בסך הכל צפוי רצף של עשרה ימים (לפחות) בנובמבר עם טמפרטורות מקסימום גבוהות מ-26 מעלות צלזיוס.
בשירות הכינו רשימת גלי חום, ממנה עולה כי גל החום הנוכחי בהחלט יוצא דופן - אך לא חסר תקדים. השיא, על פי הרשימה, היה בנובמבר 1933, אז נרשם רצף (שהחל באוקטובר) של 24 ימי גל חום, בעיקר בפנים הארץ. במישור החוף הרצף נקטע אך היו ימי שרב רבים, ואילו בחיפה ובעכו היה אז רצף של למעלה משבוע עם טמפרטורות גבוהות מ-30 מעלות.
היו מספר פעמים בהם תועדו רצפים דומים או ארוכים/חמים יותר:
  • נובמבר 2019 - רצף של 14 ימים ויש לציין גם שטמפרטורות המינימום היו גבוהות יותר.
  • נובמבר 2010 – רצף של 22 ימים (מעל 25 מ"צ) ורצף נוסף של 10 ימים בסוף נובמבר-תחילת דצמבר.
  • נובמבר 2004 - רצף של 12 ימים.
  • נובמבר 1966 – הרצף היה גם הוא של 12 ימים והוא התקיים במחצית השנייה של החודש
  • נובמבר 1962 – רצף ארוך של 16 ימים במחצית השנייה של החודש
  • נובמבר 1954 – רצף של 10 ימים במישור החוף וארוך יותר בשפלה ובנגב
  • נובמבר 1946 – רצף של יותר מ-15 ימים בפנים הארץ
  • נובמבר 1933 - שיא של 24 ימים חמים ברצף, בעיקר בפנים הארץ
בהתייחסו לקשר בין גל החום להתחממות הגלובלית, אמר פרופ' פורת כי השירות המטאורולוגי אכן זיהה ששכיחות גלי החום התעצמה בשני העשורים האחרונים. "הדבר בא לידי ביטוי בתדירותם ובמשכם של גלי החום. ייתכן וגל החום הנוכחי הוא חלק מהמגמה הזאת, אולם יחד עם זאת לא ניתן לשייך בהכרח כל אירוע מסוג זה להתחממות הגלובלית, וכפי שניתן לראות בסקירה היו גלי חום דומים ואף חמורים יותר גם בעבר הרחוק (שנות ה-30 עד שנות ה-60)".