גורם בחמאס אישר היום (שבת) בשיחה עם סוכנות הידיעות AP כי ארגון הטרור הסיר את דרישתו מישראל להתחייבות מראש להפסקה של המלחמה ברצועת עזה במסגרת העסקה לשחרור חטופים. עד עתה נשמעו הדברים בישראל ובעולם, אך בחמאס לא אישרו את ההחלטה.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יחיא סינוואר
בנימין נתניהו, יחיא סינוואר
נתניהו וסינוואר
(צילום: יונתן זינדל, דובר צה"ל)
בימים האחרונים, רווחה ההערכה בישראל שמדובר במו"מ שייקח בין שבועיים לשלושה לפחות. חרף העובדה שבכיר חמאס אוסאמה חמדאן אמר אתמול כי הוא מצפה לתגובה ישראלית עד מוצאי השבת האחרונה, הודיעה אתמול לשכת ראש הממשלה שרק בשבוע הבא יצא צוות מו"מ לשיחות נוספות. בהודעת לשכת ראש הממשלה נמסר כי עדיין יש פערים בין הצדדים.
המטרה בשיחות בדוחא היא לבנות הסכם כתוב שיורד לפרטי פרטים. הגורם בחמאס, יחד עם גורם מצרי, ששוחחו עם AP, ציינו כי בשלב הראשון אמורים ישראל וחמאס - יחד עם המתווכות - לנהל מו"מ על התנאים של השלב השני בעסקה, שבו אמורים להשתחרר הגברים. בשלב הראשון, נזכיר, ישתחררו נשים, זקנים ופצועים - בתמורה למאות אסירים פלסטינים. בשלב השלישי ישוחררו גופות החטופים - ואמור להתחיל הליך ארוך לשיקום רצועת עזה.
למרות זאת, בחמאס מתעקשים כעת על התחייבות חדשה - בכתב - שישראל תמשיך לנהל מו"מ על הסכם קבוע ברגע שהשלב הראשון ייכנס לתוקף. גורם בחמאס אמר ל-AP כי ארגון הטרור קיבל הבטחות בעל-פה ו"ערבויות" שהמלחמה לא תחודש - ושהמו"מ יימשך עד להגעה להסכם הפסקת אש מלא. "עכשיו, אנחנו רוצים את הערבויות בכתב", אמר הגורם.
חמאס, נזכיר, טוען כל העת שישראל יכולה לחדש את המלחמה בסיום השלב הראשון. גורמים בישראל, מנגד, הביעו דאגה שחמאס ימרח את השיחות ואת השלב הראשון.
צעדת האימהות ומשפחות החטופים בתל אביב, אתמול
(צילום: יריב כץ)

בינתיים, סגן מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי, מוחמד אל-הינדי, אמר היום לרשת "קודס" הפלסטינית כי ארגוני הטרור הפלסטיניים חשים ב"אקלים נוח" לקידום המו"מ. "הצבא מותש ואין לו אפשרות להשיג הישגים בשטח. הוא מוכן לעסקה בכל מחיר", טען. "ההתנגדות הציגה רעיונות בנושאים העומדים על הפרק באופן שאינו מתנגש עם המטרות הבסיסיות של עצירת התוקפנות הישראלית ונסיגה מוחלטת מרצועת עזה".
ביום רביעי האחרון הודיע משרד ראש הממשלה, בשם המוסד, כי קטאר ומצרים העבירו לצוות המשא ומתן את התייחסות חמאס למתווה עסקת החטופים. גורמים במערכת הביטחון אמרו אז כי מדובר ב"הצעה הכי טובה שהייתה עד עכשיו", וטענו כי יש בה "בסיס להתקדם ממנו".
למרות ההודעה, והאישור שנתן נתניהו למשלחת המו"מ לצאת לדיונים בדוחא, לשכת רה"מ פרסמה הודעה בשם "גורם ביטחוני בכיר", שבה הודיעה כי "חמאס ממשיך להתעקש על סעיף עקרוני במתווה שימנע מישראל לחזור להילחם לאחר שלב א' במתווה, דבר שאינו מקובל על ישראל".
בהמשך הודיע חמאס באופן רשמי על הסכמתו להפסקת אש, בהודעה שמסרה המשלחת למזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. לפי שני גורמים המעורים בנושא, נסראללה בירך אותם על צעד זה. עם זאת, לא ברור בדיוק מה כוללת אותה "הסכמה".