ההחלטה הדרמטית בקבינט, ההמתנה למודיעין המדויק והביצוע בשישי בצהריים: מאחורי הקלעים של חיסול מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה התרחשו לא מעט מאבקי אגו לגבי הקרדיט לביצוע המהלך והתלבטויות כמעט עד הרגע האחרון.
הרס בדאחייה אחרי התקיפה
(צילום: רויטרס)

בכירים במערכת הביטחון טוענים שנתניהו לחץ לדחות את החיסול עד לחזרתו לארץ מניו יורק, וגם מכחישים את הטענה שיצאה מסביבתו של נתניהו שההחלטה שלו לטוס לניו יורק היתה חלק מתרגיל הטעיה. הבכירים אמרו כי בסופו של דבר נתניהו נענה ללחץ של שר הביטחון גלנט וראשי מערכת הביטחון שחששו מאובדן הזדמנות מודיעינית ומבצעית נדירה. במערכת הביטחון אמרו כי כבר מיום שלישי הייתה מוכנות מבצעית וחיכו לאישורים הסופיים של הדרג המדיני וציינו שהייתה הזדמנות מבצעית שנוצלה בעיתוי שבה קרתה הפעולה.
בתגובה לטענות מערכת הביטחון, מקורבי נתניהו אומרים כי ראש הממשלה לחץ בכל הכוח לביצוע החיסול. גורם בכיר מסביר כי נתניהו ביקש מהצבא את המשך הפעולות נגד חיזבאללה ולאחר שצה"ל הציג תוכנית אופרטיבית רה"מ אישר אותה. היעד העיקרי של מערכת הביטחון היה להמשיך את הפגיעה ביכולות הצבאיות ופגיעה במערך הטילים והכטב"מים.
לדברי הגורם, רה"מ הגיע למסקנה שזה לא מספיק והעלה את הרעיון של חיסול נסראללה. בישיבת הקבינט שבה עלה הנושא לדיון שאלו כל אחד מה עמדתו. בצלאל סמוטריץ', יריב לוין ודודי אמסלם (שאין לו זכות הצבעה מכיוון שהוא רק משקיף) הביעו הסתייגויות מהחיסול של נסראללה וכל אחד הביא נימוק אחר. גורמים בקבינט טוענים שסמוטריץ' התנגד לחיסול וחשש שזה יזמין לחצים לסיום המלחמה בדרום. בסביבת סמוטריץ' הכחישו וטוענים שקרא לחיסול נסראללה כבר בתחילת חודש אוגוסט.
1 צפייה בגלריה
יואב גלנט והרצי הלוי בסקירה מבצעית בבור חיל האוויר
יואב גלנט והרצי הלוי בסקירה מבצעית בבור חיל האוויר
הלוי, גלנט ונתניהו. התייעצויות שוטפות עד לביצוע
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
ביום רביעי היה דיון קבינט נוסף שאליו הרמטכ"ל הגיע עם התוכנית אבל עדיין היתנו אותן בכל מיני תנאים מבחינה ארגונית-צבאית. באותה ישיבה רה"מ סיכם עם שר הביטחון והרמטכ"ל שהמשך הדיון ייערך כשהוא בארה"ב. במהלך הטיסה הייתה התייעצות מצומצמת של רה"מ, שר הביטחון והרמטכ"ל על התוכנית לחיסול נסראללה, ועם ההגעה לארה"ב, לאחר שכבר היה במלון, נערך דיון טלפוני של הקבינט ביום שישי לפנות בוקר בלילה שהסתיים כאשר הוחלט להסמיך את נתניהו וגלנט להתקדם.
ביום שישי בשעות הבוקר רה"מ קיים התייעצות ביטחונית נוספת עם גלנט, הרמטכ"ל, מפקד חיל האוויר, ראש המוסד וגורמים נוספים. שעה לפני הנאום של רה"מ באו"ם ניתן האישור הסופי לביצוע הפעולה.
בשעה 16:00 הגיע מידע מודיעיני מדויק והתקיימה התייעצות נוספת מבית המלון של נתניהו בניו יורק, שם הוא נתן בטלפון האדום את האור הירוק הסופי ויצא לאו"ם. שעתיים לאחר מכן נתניהו הגיע לתדרוך כתבים באו"ם, רשם את השאלות של כולן, אך בשלב מסוים התקרב אליו המזכיר הצבאי שלו האלוף רומן גופמן ולחש על אוזנו. כעבור כמה דקות העביר לו פתק. נתניהו קיפל את הנייר ועליו השאלות – ועזב את החדר בבהילות מבלי שענה על אף שאלה. זמן קצר לאחר מכן התבצעה התקיפה בביירות.
כמה דקות ממש לפני הביצוע הודיעה ישראל לאמריקנים על התקיפה והיעד. ההיגיון היה להודיע לאמריקנים ברגע האחרון כדי למנוע מצב שהם יטילו וטו. האמריקנים הופתעו מאוד וחלק מהגורמים זעמו לאחר שחשו שישראל הונתה אותם, בזמן שהם מנסים להשיג הפסקת אש. בחדרי חדרים האמריקנים הבהירו שזה מסבך את המצב ועלול להביא למלחמה אזורית.
באופן פומבי לאמריקנים לא הייתה ברירה אלא ליישר קו ואכן ההודעות שיצאו מהנשיא ביידן, סגניתו האריס ושר ההגנה אוסטין היו חיוביות והזכירו את העובדה שלנסראללה יש דם של אלפי אמריקנים, ישראלים ולבנונים על ידיו וכי מדובר בצעד שמביא צדק לקורבנות.
ישראל העבירה אחרי החיסול מסרי הרגעה לאמריקנים שלפיהם דווקא כעת אחרי המכה שחטף חיזבאללה – זה מגדיל את הסיכוי להסדר מדיני. על פי המסרים הללו, נסראללה היה נטל ומנע הסדר ועכשיו יהיה לאמריקנים קל יותר לתווך באזור. במקביל ישראל ביקשה מהאמריקנים לנקוט עוד צעדים שירתיעו את האיראנים מלתקוף.