יותר משבוע לאחר שהחות'ים תקפו מכלית נפט בים האדום, השריפה על הסיפון נמשכת גם כעת – ובעולם גובר החשש מאסון סביבתי נרחב אם תתרחש ממנה דליפה. המכלית היוונית Sounion נושאת על סיפונה כ-150 אלף טונות של נפט גולמי – כמות המשתווה למיליון חביות נפט – והחשש הוא שדליפה ממנה עלולה להפוך לאחד האסונות הסביבתיים הגדולים בהיסטוריה.
בעקבות החשש הזה, ועל רקע מאמצים דיפלומטיים שנראים קדחתניים, אמש (יום ד') הודיעה פטרוניתם הגדולה של החות'ים, איראן, כי המורדים בתימן הסכימו לעצור זמנית את מתקפותיהם כלפי ספינות באזור וכך לאפשר לספינות הצלה וספינות גרר להגיע למכלית, שעגנה לפני שננטשה על-ידי צוותה בלב ים, בין תימן לאריתריאה.
"כמה מדינות פנו לאנסאר אללה (השם הרשמי של החות'ים), וביקשו הפסקת אש זמנית על מנת לאפשר כניסה של ספינות גרר וספינות הצלה לאזור התקרית", מסרה אמש המשלחת האיראנית לאו"ם. "מתוך הבנה לחששות ההומניטריים והסביבתיים, אנסאר אללה הסכימו לבקשה הזו".
דובר מטעם החות'ים, מוחמד עבדולסלאם, מיהר להכחיש שהמורדים הסכימו ל"הפסקת אש", אך אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הם הסכימו לאפשר את גרירת המכלית אחרי שקיבלו פניות מכמה גורמים בינלאומיים, שזהותם לא פורטה. הטענה הזו מגיעה אחרי ששלשום האשים משרד ההגנה האמריקני כי כאשר "גורם שלישי" כלשהו שלח שתי ספינות גרר כדי לחלץ את ה-Sounion, החות'ים סיכלו את המאמץ הזה ואיימו לתקוף גם את ספינות ההצלה.
המכלית, נזכיר, הותקפה ביום רביעי האחרון בדרכה מעיראק ליוון, כשלפי הדיווחים פגעו בה כמה טילים או רקטות שהחות'ים שיגרו לעברה. אנשי הצוות, אזרחים פיליפינים ורוסים, לא נפגעו אך שריפה פרצה כאמור על הסיפון. הצוות חולץ על-ידי משחתת של צבא צרפת, ולפי האיחוד האירופי המשחתת גם השמידה במהלך משימת ההצלה כלי שיט בלתי מאויש שנשא חומרי נפץ.
השריפה מאז נמשכת, וישנם דיווחים סותרים אם כבר החלה דליפה מהמכלית. בפנטגון טענו שלשום כי נראה שמהמכלית אכן דולף נפט לים האדום, אולם בכוח המשימה של האיחוד האירופי להגנה על ספינות באזור, "אספידס", הכחישו זאת ואמרו אמש שאין דליפה מהספינה.
לפי "אספידס", כוחותיו הבחינו בשריפות במוקדים שונים על הסיפון הראשי של המכלית, אך הודגש כי אין שום דליפה. "הספינה לא נסחפת", נמסר עוד. ב"אספידס" הזהירו כי הספינה מהווה סכנה גדולה לכלי שיט שחולפים בסמוך וכי ישנו "איום מיידי" לזיהום אזורי. "כדי למנוע אסון סביבתי קטסטרופלי, הכוחות הימיים של האיחוד האירופי, בתיאום עם הרשויות האירופיות, בוחנים את המצב וערוכים לאפשר כל דרך פעולה".
חרף ההודעה האירופית, שני גורמים אמריקנים אמרו אמש ל-CNN כי נפט כן דולף מאזור המנוע של המכלית – אך הם הדגישו כי הנפט עצמו שהובילה לא עולה באש. לדבריהם החשש הוא שהשריפה עלולה להתפשט במהירות ולהצית גם את הנפט הזה. מנגד, גורם בתעשיית הובלת הנפט הימית אמר לרשת החדשות האמריקנית כי הוא לא סבור שהשריפות שתועדו על הסיפון צפויות להתפשט. לטענתו, הן נמשכות זמן רב בגלל אדים דליקים שנפלטים מהמטען שנושאת המכלית. הגורם טען שבתוך המכלית עצמה הגז אינו דליק ואין שם חמצן, כך שלא סביר שהאש תתפשט.
כך או כך, וגם אם הספינה תיגרר בסופו של דבר ויימנע אסון סביבתי, המתקפה בשבוע שעבר היא הקשה ביותר של החות'ים בים האדום בחודשים האחרונים. המתקפות שלהם מאז פרוץ המלחמה בעזה שיבשו דרמטית את התנועה בנתיב שקריטי לסחר הימי הבינלאומי. הדובר החות'י עבדולסלאם טען אמש כי המתקפה האחרונה מראה עד כמה רציניים המורדים ב"קמפיין התמיכה" שעליו הכריזו בפלסטינים בעקבות המלחמה, קמפיין שבמסגרתו הם תוקפים שלל ספינות מסחר אזרחיות שחולפות ליד חופי תימן.
מתחילת המלחמה בעזה ניסו החות'ים לתקוף יותר מ-80 ספינות עם כטב"מים וטילים בים האדום. הם השתלטו על ספינה אחת, הטביעו שתי ספינות אחרות וגרמו למותם של ארבעה בני אדם. ארה"ב, בריטניה ומדינות נוספות פתחו נגדם בקמפיין צבאי, שמתמקד בעיקר בסיכול מתקפות ולא בפגיעה של ממש בחות'ים, ועד כה הן נכשלו בהפסקת המתקפות בים האדום. החות'ים גם תוקפים ישירות את ישראל עם כטב"מים וטילי שיוט, ובאמצע יולי שיגרו את מתקפת הכטב"ם הקטלנית על תל אביב. צה"ל הפציץ בתגובה בנמל חודיידה בתימן, שנמצא בשליטת החות'ים.