הרמטכ"ל: "הוראות הפתיחה באש ברורות, כל טענה אחרת - שקר מוחלט"
(צילום: דובר צה"ל)

הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, פרסם במוצאי השבת איגרת לחיילי צה"ל לרגל ראש השנה, ובה התייחס במרומז לסערה שפרצה סביב נפילתו של הלוחם בראל חדריה שמואלי ז"ל, והטענות למחדל שאפשר את הירי מטווח אפס בראשו של הלוחם, בעימותים בגבול רצועת עזה לפני שבועיים בדיוק.
יום לאחר שהצבא פרסם ממצאים ראשונים מתחקיר התקרית, ולפיהם פריסת הכוחות הייתה שגויה אך הובהר כי אין מקום להעניש את מי מהמפקדים, אמר הרמטכ"ל באיגרת שלו: "חברה שלא תגבה את חייליה ומפקדיה גם כשטעו, תגלה שאין מי שיילחם עבורה. הנכונות לשאת באבדות היא תנאי לחוסן לאומי, והחוסן הוא תנאי להמשך הקיום".
3 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל אביב כוכבי בטקס חילופי מפקד זרוע הים בבסיס חיל הים בחיפה
הרמטכ"ל אביב כוכבי בטקס חילופי מפקד זרוע הים בבסיס חיל הים בחיפה
הרמטכ"ל אביב כוכבי והלוחם בראל חדריה שמואלי ז"ל
(צילום: דוברות המשטרה, דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
אגרת הרמטכ"ל כוכבי לשנה החדשה: "לגבות חיילים ומפקדים גם כשטעו"
אגרת הרמטכ"ל כוכבי לשנה החדשה: "לגבות חיילים ומפקדים גם כשטעו"
איגרת הרמטכ"ל לשנה החדשה
באיגרת הכחיש כוכבי פעם נוספת טענות ולפיהן ידי הלוחמים כבולות לכאורה, וכי הוראות הפתיחה באש מנעו מהם לירות במתפרעים שהתקרבו לגדר הגבול - ובהם גם אותו מחבל חמאס שירה בחדריה שמואלי דרך חרך הירי בחומה, שדרכו ירה הלוחם במתפרעים באמצעות נשק הצלפים שלו. "צה"ל מגן לאורך הגבולות וחיילינו פרוסים כחיץ בין האויב לאזרחי המדינה", כתב הרמטכ"ל. "זה יעודנו! נשבענו להגן על האזרחים גם במחיר חיינו".
"הכוחות מצוידים באמצעי לחימה, בהוראות הפעלת נשק, בגיבוי מלא להפעילן ובפיקוד מלפנים. ידי הלוחמים משוחררות ואוחזות בנשק, ובכל מקרה של סכנת חיים סוחטות את ההדק כדי לפגוע באויב. כך פגענו בצדק באויב, באין ספור מקרים בצפון, באזור יהודה ושומרון וברצועת עזה. כך גם נמשיך לנהוג, תוך שנקפיד להיות צבא התקפי ומוסרי, לוחמני וערכי", הוסיף כוכבי.
דבריו של כוכבי מגיעים כאמור יום לאחר פרסום תחקיר הביניים מהתקרית, שבה הצליחו מתפרעים בגבולה הצפוני של רצועת עזה, ליד מעבר קרני הישן, להגיע לגדר הגבול. אחד מהם - מחבל חמאס - ירה כאמור בלוחם מטווח אפס. בצה"ל אומרים כי התחקיר העלה שהכוחות שהוצבו מול המתפרעים ירו כמצופה מהם אל מפרי הסדר, בין השאר בכדורי צלפים ובכדורי רוגר.
מפקד פיקוד דרום, אליעזר טולדנו, מגיש אתמול למשפחתו של הלוחם את תחקיר הביניים
(צילום: נדב אבס, מאיר תורג'מן)

לפי צה"ל, בין מפרי הסדר התקבצו גם נשים ונכים בקרבת הגדר. הבעיה שעלתה מהתחקיר היא המיקום שבו הוצבו הלוחמים - שכן היה נכון להציב אותם בעמדה אחרת, ששולטת על המרחב בצורה טובה יותר. בעקבות התקרית, ייתכן שיבוצעו שינויים בחומה שהוצבה בגבול ובחרכי האירוע. עם זאת, בצבא הבהירו כי גם היום לא היו רוצים לסיים התפרעויות על הגבול עם עשרות הרוגים עזתים.
התחקיר הוצג אתמול בבוקר למשפחתו של בראל, ולא הוחלט בו כאמור לנקוט צעדים כלשהם נגד קצינים באוגדת עזה. הרמטכ"ל אביב כוכבי קבע שההוראות אפשרו את ביצוע המשימה המבצעית והסרת כל איום מסכן חיים. "מפקדי צה"ל הולכים בראש חייליהם ומובילים אותם בקרב, כך גם באירוע זה", אמר שלשום כוכבי, שהנחה להשלים את התחקיר המלא ולהנחיל את ממצאיו ולקחיו עד לאחרון המפקדים והלוחמים בשטח. כוכבי הוסיף כי "הוראות הפתיחה באש ברורות, וכל טענה אחרת היא שקר מוחלט". את דבריו, יש לציין, לא כיוון כוכבי למשפחת הלוחם שנהרג - אלא לטענות שהשמיעו גורמים פוליטיים ואחרים אחרי מותו של בראל.
בני משפחתו של הלוחם אמרו אתמול כי הם אינם מקבלים את ממצאי התחקיר, ועורך דינם מסר כי הם דורשים לפתוח בוועדת חקירה עצמאית בצבא. ניצה, אמו השכולה של בראל, אמרה אתמול בשבעה שיושבת המשפחה, בביתם בבאר יעקב, כי "קושרים ללוחמים את הידיים, שמענו את זה מהם במשך שנתיים כשחזרו הביתה ואמרו שהאסון מתקרב". לטענת האם, "המח"ט היה פה, ואמר במצח נחושה שהוא לוקח אחריות ומצטער. אמרתי לו שאחריות מבחינתי היא שיפשוט את המדים".
3 צפייה בגלריה
משפחתו של בראל חדריה שמואלי ז"ל מקבלת את התחקיר על מותו
משפחתו של בראל חדריה שמואלי ז"ל מקבלת את התחקיר על מותו
"קושרים ללוחמים את הידיים". אמו של הלוחם שנהרג, ניצה, אתמול
(צילום: מאיר תורג'מן)
המח"ט עליו דיברה האם הוא מי שהיה מפקד החטיבה הצפונית של אוגדת עזה בזמן האירוע, אלוף-משנה יואב ברונר, שפיקד על הכוחות בשטח. מהתחקיר על תפקודו עלה שנוהל הקרב וההיערכות המבצעית להתפרעויות האלימות בוצעו בצורה יסודית ומקיפה וכללו תגבור של כוחות כשירים ומאומנים, ובהם קלעים וצלפים. עם זאת, לפי התחקיר היה נכון כאמור לפרוס ולהפעיל את הכוחות באופן שונה מרגע הגעת ההמון האלים לקיר המגן - ולמעשה הודו בצבא כי מיקום הצלפים היה שגוי.