דיון בג"ץ הלוחמות: "יש מסתערבות במשטרה, אז למה לא בצה"ל?"
(צילום: אלכס גמבורג, דוברות הרשות השופטת)

בית המשפט העליון דן הבוקר (ה') בבג"ץ הלוחמות - כמה עתירות שנידונות יחד, כשהמרכזית בהן הוגשה לפני שנתיים על-ידי ארבע נשים - יקה קליגר, מור לידיאני, גלי נשרי ועמר סריה. הארבע עתרו נגד שר הביטחון, הרמטכ"ל וצה"ל בדרישה לאפשר לנשים להתמודד ליחידות מובחרות במסגרת הליכי מיון, ימי סיירות וגיבושים, ולהתמודד עבור תפקידי לוחמה בכלל. בין היתר, הן ביקשו שיתאפשר לנשים לגשת למיונים לסיירת מטכ"ל, שייטת 13, סיירת גולני, צנחנים, דובדבן ויחידות נוספות. ynet העביר את הדיון בשידור חי.
עו"ד עמיחי ויינברגר, שמייצג את העותרות, הזכיר בפתח הדיון את ההחלטה שנשים יגויסו לטנקים בגבולות, והוסיף כי ישנן חיילות שנשרו מקורס טיס או חובלות ורוצות להתגייס לסיירת כמו חבריהם. "מדוע יש נשים מסתערבות במשטרה, אבל לא יכולות להיות נשים מסתערבות בצבא?", שאל. הוא מתח ביקורת קשה גם על הקריטריונים שהציב צה"ל, וטען כי "אחת העותרות כאן היא אצנית מצטיינת שעומדת בגובה, אבל צריכה להעמיס עליה משקל. אם היא תעלה במשקל היא לא תוכל לרוץ במהירות של אותה נוסחה".
נשיאת העליון אסתר חיות מתחה ביקורת על העותרים, ואמרה כי מאז שהוגשה העתירה הראשונה ב-2020, צה"ל ערך שינויים וגיבש נוסחה לקבלה ליחידות המובחרות, אך העתירה טרם שונתה ונדרשים בה תיקונים. שופטת העליון ענת ברון אמרה לעותרים: "אנחנו לא בתורה שבעל פה, הנתונים צריכים להיות בכתב. מאז נעשו דברים והתקבלו החלטות". עו"ד ויינברגר קיבל את טענתן, ואמר כי שנפתחו רק שני תפקידים שעונים על חלק מהעתירה, אך הוסיפו לו הגבלות. השופטת חיות השיבה: "אתה טוען משהו שלא מצוין בעתירה".
תגובות העותרים לדיון
(צילום: אלכס גמבורג)

2 צפייה בגלריה
דיון בבית המשפט בנושא לוחמות בסיירות
דיון בבית המשפט בנושא לוחמות בסיירות
העותרות - מור לידאני, גלי נשרי, נעמי לוי אשכנזי וספיר עגיב, בפתח הדיון היום
(צילום: אלכס גמבורג)
2 צפייה בגלריה
 לראשונה - צה"ל קבע תנאי סף לנשים לשרת בחטיבות חי"ר וביחידות מובחרות
 לראשונה - צה"ל קבע תנאי סף לנשים לשרת בחטיבות חי"ר וביחידות מובחרות
לוחמות צה"ל, ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
חיות פנתה לעו"ד עמרי אפשטיין, שמייצג את משרד הביטחון מטעם מחלקת הבג"צים: "הגבר המסוים שנשר מקורס טייס מקבל מסלול אקספרס והאישה לא. מדוע?". אפשטיין השיב כי קיים מודל שקבע את המשתנים כדי שאישה תוכל לעמוד בהכשרה ובתפקיד בהצלחה. השופטת ברון עימתה אותו: "אולי דווקא הנוסחה הזאת הייתה קריטריון כזה שאי אפשר לחדור אותו".
אפשטיין השיב כי היישום של אותה הנוסחה - גובה, משקל וזמן ריצה - מיועדת לכל יחידה בנפרד. לדוגמא, על פי הנוסחה הזאת נשים לא יכולות להתגייס לדובדבן, אבל יכולת להתקבל לקורס חובלים. חיות הקשתה: "אבל על גברים אומרים שהם מסוגלים עד שיוכח אחרת, ועל נשים הפוך. אתם אומרים שלפי הנוסחה הן לא יכולות, אלא אם יוכח אחרת". עו"ד אפשטיין השיב: "90 אחוז מהתפקידים פתוחים לנשים. הדבר נעשה בצורה מדורגת ומושכלת".
בפורום דבורה, שמלווה את העותרות מיום עתירתן, אמרו בטרם הדיון: "הגיע הזמן שצה"ל, כמו צבאות אחרים בעולם, יפתח את המיון לכלל תפקידי הלוחמה לנשים ולגברים, שיעמדו בקריטריונים המקצועיים הנדרשים לתפקיד. הקריטריונים הגופניים שצה"ל הגדיר לא סבירים, יובילו לאי-הצלחת הפיילוט ביחידות שנפתחו. קביעת קריטריונים נפרדים לנשים ולגברים לא מקיימת את לשון החוק".
לטענת העותרות, היעדר מדיניות מגדרית רשמית בעניין מיון וגיוס נשים לתפקידי לוחמה מהווה חוסר סבירות קיצונית, ועל כן צה"ל צריך לקבוע מדיניות כזו. הן דורשות להתייצב, להסביר ולנמק מדוע צה"ל אינו עובר למודל של שוויון הזדמנויות מלא הכולל, בין היתר, איתור וגיוס נשים לתפקידי לוחמה ביחידות המובחרות, על רקע הניסיון והמעבר בפועל למודל זה של שוויון הזדמנויות מלא על-ידי כמה מהצבאות המתקדמים בעולם. סגירת התפקידים הללו לנשים, נטען, מנוגדת לחוק שירות הביטחון ולחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ופוגעת בזכות לשוויון.
על רקע העתירה, דובר צה"ל הודיע כבר כי חיל האוויר יפתח לראשונה בפני נשים את האפשרות להתמיין לתפקידי לוחמה ביחידה המיוחדת 669 - לצד יחידות רבות נוספות בצה"ל, שכבר היום נשים יכולות לשרת בהן בתפקידי לוחמה ובתפקידים מבצעיים אחרים.
הודעת צה"ל על הרחבת השירות לללוחמות
(צילום: דובר צה"ל)

המדינה כבר העבירה את תגובתה לעתירה, שבמסגרתה, לראשונה בתולדותיו, צה"ל הציג תנאי קבלה שיאפשרו לנשים להשתלב כלוחמות ביחידות המובחרות ובחטיבות החי"ר. הצבא הודיע כי יתחיל בשילוב לוחמות בכל התפקידים ובכל החטיבות בתהליך מדורג, איטי ומבוקר. תחילה בתפקידי סילוק פצצות וטיפול באב"כ ביחידת ההנדסה המובחרת יהל"ם, בתפקידי חילוץ ביחידה 669 של חיל האוויר, ובמחלקות הניוד של גדודי החי"ר המתמרנים בצבא הסדיר.
מיון המועמדות לשירות ביטחון (מלש"ביות) ליחידות ולתפקידים הללו וההתנסות בשילובן החלו לפני כחודשיים. סביר להניח שההחלטות הסופיות, והרחבת שילוב הלוחמות ליחידות מובחרות נוספות אם התוכנית תצליח, יתקבלו עמוק באמצע העשור, ועל-ידי הרמטכ"ל הבא.
את ההתנגדות העקרונית לשירות נשים כלוחמות מובילים רבנים בכירים מזרמים שונים של הציונות הדתית, בהם חיים דרוקמן, אלי סדן, אוהד טהרלב, יעקב מדן, אורי שרקי וזלמן מלמד. במכתב שפרסמו הרבנים תחת הכותרת "לא לפלג את צה"ל", הם כתבו: "לאור ניסיוננו בחיילים ומפקדים בכוח הלוחם והעורפי של צה"ל, אנו סבורים שחיילים דתיים המקפידים על ההלכה אינם יכולים לשרת ביחידה קרבית מעורבת, גברים ונשים יחדיו. שירות זה יביא בסבירות גבוהה למצבים האסורים על פי ההלכה".