ראש המוסד מזהיר ומאיים
(צילום: עידו ארז)

ראש המוסד דוד ברנע אמר אחר הצהריים (יום ראשון) כי בארגון מזהים ביטחון מופרז של איראן להפיץ טרור ברחבי העולם ולפגוע ביהודים וישראלים - וחוששים שרוסיה תעביר לאיראן אמל"ח מתקדם שיסכן את מדינת ישראל. לדבריו, ישראל לא תקבל את ההבנות שבמסגרתן איראן מעשירה אורניום ל-60%, ותמשיך לפעול כדי למנוע התקדמות גרעינית שלה.
"לאיראן יש ביטחון מופרז בים השאר כתוצאה מהסיוע לרוסיה במכירת כטב"מים", אמר ברנע בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) באוניברסיטת רייכמן. "אנחנו יודעים שהייתה להם כוונה למכור גם טילים קצרי טווח וארוכי טווח - עסקה שסוכלה. יש לי הרגשה שעסקאות נוספות יסוכלו בקרוב. החשש שלנו הוא שהרוסים יעבירו לאיראנים את מה שחסר להם - אמל"ח מתקדם שיסכן בוודאות את שלומנו".
3 צפייה בגלריה
נשיא איראן איברהים ראיסי בריאיון לתוכנית 60 דקות ברשת CBS בניו יורק
נשיא איראן איברהים ראיסי בריאיון לתוכנית 60 דקות ברשת CBS בניו יורק
"המשטר מעריך שלא ישלם מחיר על פיגועים". נשיא איראן, ברנע ופוטין
(צילום: AFP/IRANIAN PRESIDENCY, יריב כץ, AP)
3 צפייה בגלריה
דוד דדי ברנע ראש המוסד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
דוד דדי ברנע ראש המוסד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
"נגיע לדרג ההחלטות הגבוה ביותר". ברנע
(צילום: יריב כץ)
ברנע הציג כאמור את שיתוף הפעולה עם רוסיה כאחת הסיבות לביטחון המופרז של איראן, לצד מכירת נפט לסין, דיפלומטיית החטופים שקוצרת הצלחות, חידוש היחסים עם סעודיה - שלדעתו הוא זמני - ודיכוי מחאת החיג'אב. לדבריו, "ככל שגובר הביטחון העצמי האיראני, כך גוברים מאמציו להפיץ טרור בכל העולם. המשטר האיראני מעריך בצורה מדויקת את החומרה שהקהילה הבינלאומית תפעל מול פיגועי טרור. לכן הוא מרשה לעצמו וימשיך להרשות לעצמו לבצע פיגועים אם לא ישלם מחיר. ‏הטרור האיראני נמשך מכיוון שהמשטר האיראני רואה בו מטרה להמשיך את השלטון".
ראש המוסד אמר כי רק השנה סוכלו 27 פיגועי טרור איראניים, כשהמחבלים נתפסו עם אמל"ח וכשהייתה להם כוונה ויעד. לדברי ברנע, "אנו עדים לעלייה משמעותית בניסיונות לפגוע בישראלים וביהודים ברחבי העולם, ופועלים למנוע זאת. לאחר שהוכחנו לעולם את מה שהיה לנו ברור - שכל אירועי הטרור שסוכלו היו בהנחיה איראנית - הגיעה השעה לגבות מחיר באופן שונה מבעבר. למעשה, למזלם הטוב של האיראנים, ניסיונות הטרור שלהם סוכלו. מדוע למזלם? כי עד כה הגענו רק למפקדים האחראים להוצאת הפעולות".
כאן עבר ברנע לאיום מפורש, חריג ונדיר לפגוע באנשי המשטר בטהרן: "פגיעה בישראלי או ביהודי בכל דרך, ואני מדגיש בכל דרך, על-ידי פרוקסי או איראני, או באמצעות אמל"ח איראני שיוחדר לישראל, תוביל לפעילות גם נגד מי ששלחו את הטרוריסטים וגם מול מקבלי ההחלטות, מהמבצע ועד לדרג שאישר את הפעולה ליחידות הטרור. אני מתכוון לכך. מחירים אלה ייגבו בדיוק רב, בעומק איראן וגם בלב טהרן".
חקירתו של קצין המודיעין האיראני בטנזניה
(צילום: איראן אינטרנשיונל)

"למשטר האיראני אין יותר מרחב הכחשה, בעיקר אין לו חסינות", אמר ברנע. "המסר שלנו חד, ברור ונחוש. לאלו שהחליטו על שיגור החוליות - תהיו בטוחים שנגיע אליכם והצדק ייעשה וייראה. זה כבר הוכח בעבר, אין לנו ברירה, בעתיד אנחנו נעלה מדרגה. זהו טרור מדינתי, שיהיה ברור. מדובר בדירקטיבה של המנהיג. המימון, הביצוע והתכנון הוא בביצוע מדינתי של גופי המודיעין".

איראן במרחק החלטה מפצצה

לאחר מכן דיבר ברנע על סוגיית הגרעין האיראני, ואמר כי "לקהילה הבינלאומית אסור להשלים עם העובדה שמה שמפריד את איראן מהעשרה לרמה צבאית – זו החלטה בלבד.‏ ישראל לא תשלים עם העשרה איראנית לרמות גבוהות כפי שהדבר מתקיים כרגע (60% לפי פרסומים שונים, א"ג)".
ההתייחסות המרומזת של ברנע למשבר חוקתי
(צילום: עידו ארז)

הוא התייחס למגעים בין ארה"ב לאיראן והבהיר כי "גם אם ימומשו במלואן ההבנות הנוכחיות להפחתת המתיחות, שנדונות בין איראן והמערב, אין בכך כדי לגלגל לאחור את היכולות המתקדמות שאיראן פיתחה וצברה בגרעין".
לדבריו, "השבוע תתכנס בווינה מועצת הנגידים של ‏IAEA‏ הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית (סבא"א) ותדון גם בנושא האיראני. נזכיר שוב כי גם השנה איראן לא מילאה את דרישות סבא"א בנוגע לפיקוח על תכנית הגרעין שלה. השקרים והטיוח האירני נמשכים ואיראן טרם סיפקה מענה לסוגיות הנוגעות באתרים בהם נמצא חומר גרעיני בלתי מוצהר. אני מניח שברור לכל בר דעת מדוע אין תשובות לשאלות פשוטות. הדרך היחידה לענות היא בשקרים, אבל מה לעשות שיש הוכחות אחרות".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
"מול המשטר האיראני יש לנקוט קו נוקשה בלבד". ביידן
(צילום: AP)
ברנע טען: "השיח הנוכחי בין איראן למערב אינו מגלם רצון כן של איראן לרסן את תכנית הגרעין שלה, אלא ניסיון ציני של איראן לשחרר כספים שהוקפאו במסגרת הסנקציות הבינלאומיות עליה, תוך המשך פיתוח והרחבת יכולות הגרעין שברשותה. ‏צריך להבין את המשמעות של מדינת טרור‏ שמשקרת לעולם ופועלת להחזיק יכולות גרעין.‏ ולכן אני מדגיש שוב, לא נוכל להרשות שלאיראן יהיה נשק גרעיני לעולם, ולא יהיה נשק גרעיני לאיראן".‏
"בחודש הבא פוקע אמברגו הטק"ק על איראן – שסוכם כחלק מהסכם הגרעין, אף שאיראן כבר אינה מצייתת לו", הוסיף ברנע. "ברור שאיראן תנצל זאת על מנת להשיג באופן מהיר וזול את הדרוש לייצור טילים וכטב"מים בכמויות ובאיכויות גוברות. ‏כל הקווים מתחברים - טרור, גרעין וטק"ק תחת מטריה אחת של מדינת טרור שפועלת ללא מגבלות. יצירת חזית אחידה ורחבה ככל האפשר של מדינות המפעילות חקיקה מקבילה ומאמצות את עקרונות אמברגו הטק"ק תהווה איתות משמעותי לאיראן. מול המשטר האיראני, למול כוחו האגרסיבי - יש לנקוט קו נוקשה בלבד".
לדבריו, "על הקהילה הבינ"ל לעמוד מול איראן, לסרב לקבל בשתיקה את העמדת הפנים שלה, ולפעול לריסונה. יש לפעול במגוון כלים ושיטות הן למול הגרעין, הן למול התנהלותה האזורית של איראן והן למול פעילות הטרור אותה היא מנהלת.‏ אנחנו רואים ויודעים כיצד האיראנים פועלים וחושבים להתקדם בגרעין. לכך נותנים וניתן מענה. לא אחשוף כמובן שיטות אך ברור שאנו לא יושבים בחיבוק ידיים".
כניגודיות לאיראן, ברנע סיפק בדבריו גם רמיזה למהפכה המשפטית ולחשש ממשבר חוקתי, על רקע הדיון בבג"ץ על ביטול הסבירות ביום שלישי. "אנחנו ארגון ביון חשאי של מדינה יהודית ודמוקרטית שפועל מיום היווסדו על פי ערכים ברורים, וכך נמשיך גם בעתיד", אמר. "אני רואה את המחויבות הטוטאלית של אנשי הארגון ומעל לכל את הממלכתיות ותחושת השליחות שלאורן הם פועלים".
הוא סיים את במשפט פרסי עתיק: "לעולם אל תפתח דלת שאתה לא יכול לסגור מחדש. והמבין יבין".