בנט הכריז על תגבור בתי החולים: "הופכים כל אבן כדי לצלוח את גל התחלואה בלי הגבלות הרסניות"
(צילום: לע"מ )

הרחבת מתווה התו הירוק לכל ענפי המשק מגיל 3, מתווה תו סגול בקניונים וצמצום התקהלות בהתכנסויות בבתים פרטיים ובאירועים. כך הכריע אמש (יום ד') קבינט הקורונה בשורת החמרת הגבלות, בניסיון כמעט אחרון להוריד מסדר היום אפשרות של סגר בחגי תשרי. הגבלות התו הירוק ייכנסו לתוקף ביום רביעי בשבוע הבא, בעוד הגבלות התו הסגול יחלו כבר ביום שני הקרוב.

הידוק ההגבלות - החלטות קבינט הקורונה

  • התו הירוק יוחל מגיל 3 על כל ענפי המשק מ-18 באוגוסט
  • בדיקות לילדים בני 3 עד 12 במימון המדינה, לבני 12 ומעלה במימון פרטי
  • התו הסגול, כולל בדיקת חום והגבלת תפוסה, יוחל בקניונים, בבתי מסחר ובמקומות עם קבלת קהל מ-16 באוגוסט
  • אירועים המוניים: התקהלות של עד 1,000 איש בחלל פתוח, עד 500 איש בחלל סגור
  • אירועים עם מקומות ישיבה מסומנים: בלי הגבלת קהל, עם התו הירוק
  • אירועים בבתים פרטיים: התקהלות של עד 100 איש בחלל פתוח, עד 50 איש בחלל סגור
  • רה"מ וכמה שרים יגבשו מתווה לקיום שמחות שיובא בהקדם לאישור
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה בנט
(צילום: EPA)
בהתאם להחלטת קבינט הקורונה, התו הירוק יוחל מיום רביעי בשבוע הבא על כנסים ותערוכות, בתי מלון, חדרי כושר וסטודיו, בריכות וקאנטרי, מועדונים ומסיבות, מסעדות, ברים, בתי קפה, מוסדות להשכלה גבוהה, אטרקציות תיירות, מוזיאונים, ספריות וביקור בבתי אבות.
הכניסה למקומות אלה תתאפשר אך ורק למחוסנים, מחלימים או מקבלי תוצאה שלילית לבדיקת קורונה. התקנה לא תחול על תינוקות ופעוטות בני 3-0. בני 3 עד 12 יוכלו להיכנס למקומות אלה אחרי שיערכו בדיקה לגילוי הנגיף במימון המדינה. לעומתם, בני 12 ומעלה שלא חוסנו או החלימו, יצטרכו לערוך בדיקה במימון פרטי.
בנוגע להתקהלויות בחתונות לא התקבלה עדיין החלטה. קבינט הקורונה הסמיך את ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ושרת החדשנות והמדע אורית פרקש-הכהן לגבש מתווה בעניין אירועים ושמחות, שיובא לאישור בהקדם.
5 צפייה בגלריה
ההנחיות החדשות
ההנחיות החדשות
החמרת הגבלות כדי למנוע סגר
(צילום: רז גרוס, עידו ארז, EPA)
גם הגבלות התו הסגול חוזרות: בהתאם להחלטת קבינט הקורונה, בקניונים ובבתי מסחר תוגבל התפוסה ביחס של אדם אחד לכל שבעה מטרים. עם זאת, חנויות קטנות שגודלן עד 100 מטרים יוחרגו ולא יוחל בהן התו הסגול.
בהתאם לתו הסגול, שייכנס לתוקף ביום שני הקרוב, הוחלט להחיל את התקנה גם במקומות עבודה שבהם מתבצעת קבלת קהל. אופן יישום המתווה ייקבע לאחר תיאום בין משרדי האוצר, הבריאות והמשפטים, ויובא לאישור שרי קבינט הקורונה במשאל טלפוני.
בנוגע להגבלות התקהלות באירועים המוניים, הוחלט כי באירועים ללא מקומות ישיבה מסומנים תותר מיום רביעי בשבוע הבא כניסה של עד 1,000 איש בחלל סגור ושל עד 5,000 איש בחלל פתוח. באירועים עם מקומות ישיבה מסומנים ללא תהיה הגבלה על מספר המשתתפים, אולם הכניסה אליהם תיעשה בהתאם לתו הירוק.
באירועים בבתים פרטיים ודומיהם (שבהם לא חלים כללי התו הירוק) תתאפשר כניסה של 50 איש במקום סגור ושל עד 100 איש במקום פתוח. כמו כן אושרו התקנות ליישום המתווה לפתיחת מערכת החינוך, כפי שסוכם בין שרי החינוך והבריאות.

חשש מתמותה של עוד 3,000 בני אדם עד סוף ספטמבר

פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן, אמר בדיון: "אם נתחיל מיידית לתת בוסטר לבני 40 ומעלה, נמנע אי ספיקה של המערכת בספטמבר". בדיון בקבינט הזהירו מומחים שאם מערכת הבריאות תגיע לאי ספיקה ולמצב של 20 אלף נדבקים ביום, תיתכן תמותה של עוד 3,000 בני אדם עד סוף ספטמבר.
פרופ' רן בליצר, חבר הצוות לטיפול במגפות של משרד הבריאות, אמר לשרים: "אם מקדם ההכפלה של החולים הקשים לא יירד בקרוב, נחצה את סף הספיקה של בתי החולים באמצע-סוף ספטמבר, גם בהתחשב בחיזוק שקיבלו.
"חיסון הקשישים קריטי וקונה לנו הכפלה אחת, 10 ימים, אבל במקביל פעילות מפקדת אלון נחלשת, התחלואה מגיעה לסקטורים לא מחוסנים ומערכת החינוך חוזרת לפעול. אפשר לקוות שיהיה שינוי לטובה אבל חייבים לעבוד לפי הנחת עבודה שמה שקורה כבר שמונה שבועות לא יעצור לבד. חייבים הגבלות התקהלויות הרבה יותר משמעותיות ממה שהוצע כאן, ועכשיו".
5 צפייה בגלריה
רן בליצר
רן בליצר
"חייבים הגבלות התקהלויות הרבה יותר משמעותיות". פרופ' בליצר
(צילום: מוטי קמחי)
בזמן ששרי הקבינט דנו בהגבלות החדשות, עדכן משרד הבריאות כי 4,766 ישראלים אובחנו מחצות ועד שעות הערב כחיוביים לקורונה. בסך הכול בוצעו כ-104 אלף בדיקות, ללא בדיקות סקר והחלמה, ושיעור החיוביים עומד על 4.57% - מעט נמוך מהימים האחרונים.
מנתוני משרד הבריאות עולה כי 710 חולי קורונה מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ, 405 מהם במצב קשה. מדובר בעלייה קלה לעומת הנתון אתמול בבוקר. 64 חולים מחוברים למכונות הנשמה.
מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 6,587 חולי קורונה – חמישה מהם אתמול. מאז תחילת החודש נפטרו בישראל 109 חולי קורונה.

ויכוח על חיסון בבתי הספר

במהלך הדיון התנהל ויכוח בין השרים האם לערוך חיסונים בבתי הספר או לא. שר המשפטים גדעון סער הציע לחסן בשעת אפס. שרת החינוך יפעת שאשא ביטון לא מתנגדת לעצם החיסונים, אלא לקיום התהליך בשעות הלימודים.
שר השיכון זאב אלקין הציע לדחות את פתיחת שנת הלימודים לאחרי חגי תשרי מכיוון שבספטמבר יש רק ימי לימוד ספורים שלדבריו ניתן להחזירם בסוף השנה. אלקין היה היחיד שהצביע נגד הגבלות אירועים המוניים במספרים שנקבעו. הוא חשב שמדובר בהחלטה רכה מדי ושיש צורך להגביל במספרים נמוכים יותר.
שר החוץ יאיר לפיד, ששוהה בביקור מדיני היסטורי במרוקו, השתתף בתחילת הדיון באמצעות הזום. לפיד עורר בשבוע שעבר סערה לאחר שהתברר כי לא השתתף עד כה בדיוני קבינט הקורונה. בעקבות הביקורת שהוטחה לעברו החליט לפיד לחזור בו והודיע שיגיע לדיונים המכריעים על התחלואה "ככל שניתן".
לדיון אמש זומנה בפעם הראשונה שרת התחבורה מרב מיכאלי. עם זאת, לשרה מיכאלי אין זכות הצבעה בקבינט הקורונה. "מדברים על פיצויים, אבל לחברות התעופה הישראליות עדיין לא דאגו. אני דורשת כאן מראש הממשלה ומחבריי באוצר להציל את התעופה הישראלית לאלתר", אמרה.
5 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בירושלים
חיסון קורונה בירושלים
חיסון קורונה בירושלים
(צילום: EPA)
ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס לפני הדיון בקבינט הקורונה לתוכנית לתגבור כוח האדם בבתי החולים לנוכח הזינוק בממדי התחלואה. "אנחנו נותנים היום בוסטר למערכת הבריאות בישראל ולצוותים הרפואיים שנלחמים שם למען הבריאות שלנו", אמר ראש הממשלה בנט בפתח דבריו. "יושבים פה מנכ"לי בתי החולים המרכזיים בישראל, ואנחנו מוקירים ומציידים אותם במשאבים כדי להילחם במערכה הלא קלה הזאת, וגם לחזק אתכם לשנים הבאות".
בנט הסביר בהתייחסו לשינוי הדרמטי: "אנחנו מעבירים 2.5 מיליארד שקל מיידית לחיזוק מערכת הבריאות בישראל לעכשיו ולהמשך. היעד שלנו הוא להכפיל את יכולת הספיקה. אנחנו מוסיפים 770 מיטות, 2,000 תקנים, 3,000 סטודנטים למערכת הבריאות ומחזקים את מערך הגריאטריה במאות עובדים ואלף מיטות. אנחנו הופכים כל אבן כדי לצלוח את הגל הזה בלי הגבלות שיביאו הרס המוני על כלכלת ישראל".
ראש הממשלה הוסיף: "כואב לי על כל חולה קשה ועל כל משפחה שמאבדת מישהו לקורונה או לדלתא, אבל גם כואב על כל בעל עסק שמאבד את עולמו בגלל שהמשבר מקריס את העסק שלו ועל כל ילד שישב 200 יום בבית והתפוגג מול הזום.
"המרוץ בין הדלתא למבצע החיסונים מחייב אותנו להיערך למצב של גידול במספר החולים המאושפזים בבתי החולים. אנחנו חייבים לאפשר הגדלת יכולת הספיקה של בתי החולים כדי להרוויח זמן עד שמבצע ההתחסנות ייכנס לפעולה ויתחיל לבלום את ההתפרצות, ובסוף יקריס את ההתפרצות".
5 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא בתל השומר
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא בתל השומר
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא בתל השומר
(צילום: טל שחר )
שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר בנוגע לחיזוק מצבת כוח האדם בבתי החולים כי "אנחנו מציגים היום תוכנית כוללת לחיזוק ולתגבור היכולות של מערכת הבריאות להתמודד עם עליית התחלואה. אנחנו מוסיפים 2,000 תקנים לרופאים ואחיות ומרחיבים את יכולות המחלקות הגריאטריות והאשפוז הביתי. הקורונה לא תיעלם מחיינו בקרוב, ולכן אנחנו עושים כאן צעדים שישרתו אותנו לאורך זמן. מערכת בריאות ציבורית חזקה תהיה ערוכה לכל תרחיש".
הוא הוסיף: "העלייה בתחלואה מדאיגה מאוד ולכן נקטנו שורה של צעדים ברורים וסדורים להתמודדות עם התפשטות הדלתא - חובת מסכות, תו ירוק, פריסת מערך בדיקות מהירות, אכיפה בנתב"ג ומבצע החיסונים - הכלי היעיל ביותר. יש מספיק חיסונים לכולם, מדינת ישראל תדאג לזה, היא תשמור על רצף חיסונים. יש צורך גם בהגבלות על התקהלויות מסיביות כדי למנוע אירועי הדבקה המוניים".
ההגבלות החדשות מתווספות להנחיות שעליהן הוחלט בדיון הקודם של קבינט הקורונה, בהן חובת עטיית מסכה גם בחללים פתוחים שבהם יש יותר מ-100 בני אדם, צמצום עבודה באתרים ממשלתיים ל-50% מהמשרד, חובת בידוד למבוגר מחוסן שמטפל במאומת מתחת לגיל 12, הגברת האכיפה על מפרי בידוד ועטיית מסכות, איסור טיסות גורף למדינות אדומות וחיוב בידוד לחוזרים ממדינות כתומות. בתי תפילה הוחרגו מהתקנות והתו הירוק יחול במקומות אלה רק במקרה של יותר מ-50 מתפללים.
בהכנת הכתבה השתתף נדב איל
פורסם לראשונה: 19:26, 11.08.21