שוטרים פלסטינים מכים באלות מפגינים במחאה על מות ניזאר בנאת

ארגון זכויות האדם UN WATCH קובע שהרשות הפלסטינית וחמאס מענות באופן שיטתי פעילי זכויות אדם, נשים, חברי הקהילה הגאה, יריבים פוליטיים, אנשים המכונים "משתפי פעולה" ופלסטינים שמוכרים אדמות ליהודים.
ממקום מושבו בז'נבה, הארגון העלה ביקורת זו בדוח חדש, אותו שלח לוועדת האו"ם נגד עינויים. הוועדה תתכנס היום (שלישי) למשך יומיים, כדי לבחון את האופן בו ממלאים הפלסטינים אחר דרישות אמנת האו"ם נגד עינויים וצורות נוספות של עונשים אכזריים. ועדת האו"ם נגד עינויים פרסמה באתר שלה את הדוח של UN WATCH.
4 צפייה בגלריה
הפגנות הפגנה ב רשות הפלסטינית בעקסות מותו של פעיל נגד הרשות ניזאר בנאת
הפגנות הפגנה ב רשות הפלסטינית בעקסות מותו של פעיל נגד הרשות ניזאר בנאת
הפגנה ברשות הפלסטינית לאחר מותו של פעיל זכויות האדם ניזאר בנאת
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
ציון יום הקמת חמאס
ציון יום הקמת חמאס
עינויים שיטתיים גם של ארגון הטרור. ציון יום הקמת חמאס ברצועה
(צילום: EPA)
הלל נוייר, מנכ"ל UN WATCH, אמר כי "ראיות ממשיכות להיחשף בדבר עינויים ושיטות אחרות של טיפול אכזרי, לא אנושי, ומשפיל כלפי עצורים המוחזקים בבתי כלא פלסטיניים בגדה המערבית ובעזה". נציגי הארגון הציגו את הדוח לעשרת חברי הוועדה במהלך תדרוך מיוחד עם ארגוני זכויות אדם שנערך אתמול, ובמהלך היומיים הקרובים תתוחקר משלחת מהרשות הפלסטינית, לראשונה מאז שזו חתמה על האמנה בשנת 2014.
בעוד שהרשות הפלסטינית תנסה לגרום לוועדה להאמין שהיא קיימה את התחייבויותיה, UN WATCH טוען כי 67 עמודי מסמך התגובה של הרש"פ - שנמסר לוועדה באיחור של ארבע שנים - מנסים לפטור את הגורמים הפלסטיניים מאחריותם לציית לאיסורים המוזכרים באמנה כנגד עינויים.
4 צפייה בגלריה
הלל נוייר מנכ"ל UN Watch
הלל נוייר מנכ"ל UN Watch
מנכ"ל UN WATCH. "טיפול אכזרי ולא אנושי"
( צילום: UN Watch)
במקום זאת, מסמך התגובה מפנה אצבע מאשימה כלפי ישראל, במטרה להסיט את תשומת הלב מהעינויים הפלסטיניים, שהם עניינה של הבחינה שתערוך ועדת האו"ם נגד עינויים. לדברי דינה רובנר, היועצת המשפטית של UN WATCH, המסמך שנמסר על ידי הפלסטינים "אינו מכיל כל מידע לגבי ההיקף הרחב של העינויים הננקטים על ידי הרשות הפלסטינית וחמאס, או לגבי צעדים פרקטיים הננקטים במטרה למנוע עינויים על ידי מנגנוני הביטחון במהלך חקירות. בנוסף לזאת, המסמך גם אינו מציע כל מידע לגבי מקרים פרטניים של עינוי, צדק לקורבנות, או פעולות שנועדו להתמודד עם הגורמים הבסיסיים להפרות אלו של זכויות אדם".

עינויים כלפי הקהילה הגאה - וכפיית נישואין

דוח UN WATCH גורס, שאנשים הנמנים על קהילת הלהט"ב וחיים באזורים שבשליטת הרשות הפלסטינית וחמאס, סובלים מ"רדיפה ונידוי חמורים". הומואים ולסביות פלסטינים שהצליחו לברוח, מספרים על עינויים קשים שסבלו מידם של אנשי הרשות וחמאס. הם גם אולצו לספק מידע על אחרים, לעבור נישואין בכפייה, ולהתמודד עם איומים על חייהם.
"הם עצרו אותי, תלו אותי מהתקרה, היכו וחקרו אותי במשך חמישה ימים", אמר הומו עזתי, שחי היום בגלות בטורקיה. "כולם מפחדים מכולם. חלק נענשו, חלק נרצחו. אחרים התאבדו", אמר הומו עזתי אחר.

עינוי פעילים "ביקורתיים" על ידי הרשות הפלסטינית

עינויים שיטתיים של הרשות הפלסטינית כוללים הכאות, בידודים, הצלפות ברגליים, איומים והקנטות, והצבת עצורים בתנוחות מכאיבות למשך פרקי זמן ארוכים בכפייה. בחודש מאי 2021, מנגנוני הביטחון הפלסטיניים עצרו עשרות פעילים וסטודנטים שנחשבו כביקורתיים כלפי הרשות. הם נלקחו לבית כלא ידוע לשמצה ביריחו, שמוכר בכינויו "בית המטבחיים", שם הואשמו ב"התססה על רקע עדתי וגזעני" וספגו עינויים.
תיעוד ממצלמת אבטחה בו נראה ניזאר בנאת נעצר

בתאריך 24 ביוני 2021, בעודו מוחזק בידי הרש"פ, מת ניזאר בנאת, מבקר בולט נגד הרשות הפלסטינית. מותו הצית גל מחאות בגדה המערבית. המשטרה הפלסטינית הגיבה במעצר והכאה של מפגינים, עיתונאים, פעילי חברה אזרחית ועורכי דין. "מעולם לא ראיתי ברוטאליות כזו. עד היום אני עדיין שומע את זעקותיהם של האנשים בתחנת המשטרה", אמר עאקל עוואדה, עיתונאי רדיו פלסטיני, שהוכה ונעצר ב-5 ביולי אשתקד עם מספר מפגינים.
חמאס בעזה גם נוקטת עינויים שיטתיים. ראמי עמאן, פעיל שלום שהוחזק על ידי חמאס במשך יותר מחצי שנה בשנת 2020, דיבר בפומבי על העינויים שעבר בידי אנשי חמאס. במרץ 2019, כוחות הביטחון של חמאס היכו נמרצות מפגינים, תוך שימוש באלות. הם עצרו למעלה מאלף איש, כולל עיתונאים ופעילי זכויות אדם. רבים מהם ספגו עינויים.

עינוי "משתפי פעולה": "איים שגם יאנוס אותי"

פלסטינים המואשמים ב"שיתוף פעולה" עם ישראל, סופגים גם הם עינויים שיטתיים. העינויים כוללים הכאות, כיבוי סיגריות על גופם, עקירת שיניהם, הצבתם בתנוחות מכאיבות, והתעללות באיברי מינם. ביוני 2018, בית משפט ישראלי הורה לרשות לשלם 3.5 מיליון דולר כפיצוי ל-51 קורבנות ובני משפחה של פלסטינים, שנעצרו ועונו על ידי הרש"פ בין 2003-1990 בשל הסיוע שהעניקו לכוחות הביטחון הישראליים במניעת פעולות טרור.
4 צפייה בגלריה
עינויים גם נגד מוכרי אדמות ליהודים. ארכיון
עינויים גם נגד מוכרי אדמות ליהודים. ארכיון
עינויים גם נגד מוכרי אדמות ליהודים. ארכיון
(צילום: ארגון יש דין)
אולם, העינויים ממשיכים. במרץ 2022 העידה סוהא ג'בארה, בעלת אזרחות כפולה (פלסטינית ואמריקנית), שסוכני הרשות הפלסטינית עינו אותה בשלהי 2018 בשל "שיתוף פעולה" עם ישראל. "החוקר איים שגם יאנוס אותי, ואז התחיל להכות אותי. הוא אמר שהוא יודע איך להכות אותי בלי להשאיר סימנים על הגוף. החקירה וההכאות נמשכו כל הלילה", סיפרה. חמאס בעזה גם ידוע בעינויים ובהוצאות להורג של "משתפי פעולה".

עינוי פלסטינים שמוכרים אדמות ליהודים

פלסטינים שמוכרים אדמות ליהודים סופגים עינויים שיטתיים ואף נרצחים. בדצמבר 2018 נגזר על עסאם עאקל, בעל אזרחות כפולה (פלסטינית ואמריקנית) מאסר עולם עם עבודות פרך, אחרי שהואשם בהפרת החוק הפלסטיני האוסר מכירת אדמות לישראלים. הן אשתו של עאקל, והן פקיד אמריקני שביקרו אותו בבית הכלא, אישרו שהוא הושם בבידוד ועונה.
המקרה של עאקל משמש דוגמה אחת מיני רבות לאופן בו נכשלה הרשות לעמוד בהתחייבויותיה לציית לאמנה הבינלאומית נגד עינויים, כפי שתועד בדוח של UN WATCH, שכותרתו "עינוי פלסטינים". "אנו בטוחים שהראיות והעדויות הנוראיות שאספנו, יסייעו למומחים של ועדת האו"ם בשבוע הבא, בזמן שהם יבחנו אם הרשות מילאה אחר התחייבויותיה למגר את השימוש בעינויים".
נוייר קרא לנציג הפלסטיני באו"ם בז'נבה, אבראהים חריישי, להיות גלוי בעניין השימוש השיטתי שעושה הרשות הפלסטינית בעינויים, במהלך הבחינה הקרובה של ועדת האו"ם נגד עינויים.