עימות נוסף בין היועצת המשפטית לממשלת נתניהו - בקשר למעמד חוות הדעת שלה ועקיפת סמכותה: היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה פנתה היום (שלישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו וטענה כי "מזה זמן החלטות ממשלה משמעותיות מתקבלות בתהליכי עבודה משובשים. זאת, מבלי שקדמה להן עבודת מטה מקצועית". לדבריה, "החלטות מתקבלות תוך העברתן להתייחסות הגורמים הרלוונטיים בסמוך לישיבות הממשלה או במהלכן, באופן שאינו מאפשר לגורמי המקצוע, וכן לשרים, למלא את תפקידם וחובותיהם; ואף בהסתמך על חוות דעת משפטית של מי שאינו מוסמך לכך, גורם פרטי או מזכיר הממשלה".
2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה בנימין נתניהו
גלי בהרב מיארה בנימין נתניהו
היועמ"שית בהרב-מיארה ורה"מ נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ, EPA)
בהרב-מיארה הדגישה כי "התוצאה היא הפרת דין ופגיעה בציבור". לדבריה, "התרענו בעבר על שיבוש תהליכי העבודה בממשלה ועל פרימת הכללים המסדירים את עבודת הממשלה. לאחרונה הגיעו הדברים לנקודת קיצון. כך למשל, התקבלה החלטת ממשלה בניגוד לדין, שביקשה למנוע מהייעוץ המשפטי לוודא שצעדי הממשלה בעניין גיוס בני הישיבות ומימונם חוקיים. בית המשפט העליון ביטל החלטת ממשלה זו".
היא סיפקה "דוגמה חמורה נוספת", כלשונה. "מכתב של מזכיר הממשלה מיום 31.7.2024, שבו נתן חוות דעת משפטית בעלת השלכות כבדות משקל בתחום הביטחוני. חוות דעת זו ניתנה בחריגה מסמכות, ולא ארחיב לגבי תוכנה. אלה, כאמור, דוגמאות בלבד", ציינה בהרב-מיארה. מקורות המצויים בנושא אמרו כי "מדובר בהחלטה ביטחונית הקשורה למלחמה בעלת משמעויות מרחיקות לכת שחל עליה איסור פרסום".
עוד היא פירטה כי "כדי למנוע תקלות נוספות בטווח הזמן המיידי אזכיר מושכלות יסוד: לא ניתן להסתמך על חוות דעת משפטית של גורם פרטי או של מזכיר הממשלה כבסיס לקבלת החלטות. הם אינם מוסמכים לקבוע את גדרות הדין לרשות המבצעת ואם היא פעלה כדין. דברים אלה נכונים ביחס להחלטות ממשלת ישראל, חברי הממשלה, ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי ויתר ועדות השרים".
2 צפייה בגלריה
יוסי פוקס
יוסי פוקס
מזכיר הממשלה יוסי פוקס
"העיקרון הכללי הוא, כי מזכירות הממשלה נדרשת לפעול באופן מקצועי וממלכתי להבטחת תקינות פעילות הממשלה. חובה מרכזית של מזכיר הממשלה היא לוודא כי הממשלה תקבל החלטות תוך שמירה על תהליכי עבודה תקינים וסדורים, למען הציבור. כך ניתן היה למנוע חלק משמעותי מהכשלים שאירעו. יש להחזיר את הדברים למסלולם, ויפה שעה אחת קודם".
בהקשר זה, ראוי לציין כי בשולי החלטת בג"ץ בנושא גיוס בני הישיבות, קבע ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, כי בלעדיות הייעוץ המשפטי לממשלה מסורה בידי היועץ המשפטי לממשלה והיא מחייבת את הממשלה.
מזכיר הממשלה יוסי פוקס מסר בתגובה: "מזכיר הממשלה רואה בחומרה את העובדה שהיועצת המשפטית לממשלה נותנת פומביות במכתבה למכתב סודי ביותר ששלח מזכיר הממשלה, שהינו גם מזכיר הקבינט המדיני-ביטחוני, לראש המל"ל עם העתק למזכיר הצבאי וליועצת.
"בניגוד מוחלט לטענת היועצת, מכתבו של מזכיר הממשלה נשלח במסגרת סמכותו כמזכיר הקבינט המדיני-ביטחוני, אינו מהווה חוות דעת משפטית ואין לתוכנו השלכות כלשהן בתחום הביטחוני. לא בכדי, אף גורם ביטחוני לא העיר הערה כלשהי על תוכן המכתב. הניסיון לייחס 'השלכות כבדות משקל בתחום הביטחוני' במכתב פומבי שהפיצה היועצת לתקשורת - למכתב שעסק אך ורק בעניינים מנהליים מקצועיים - מעוות את העובדות, פוגע בעבודת הקבינט ובאמון הציבור".